Brinnande intresse kontra naturens lagar
Ibland fÄr man motgÄngar som Àr sÄ heta att man inte kan gÄ i nÀrheten av dem. Cossie Nicke rÄkade ut för en sÄdan men har man ett sÄ pass brinnande intresse som han har ger man aldrig upp. Oavsett vad som hÀnder sÄ ska han bara ha drömbilen. SÄ det sÄ!

TÀnk er en liten spjuver som fyllt 19. Han har precis tvingat till sig den dÀr rosa lappen som visar farbror blÄ att man Àr berÀttigad att köra bil. Nicke hade redan ögon för en bil vid hans jobb. Har man en fÀrsk lapp vill man ju inge hellre Àn att Äka pÄ stÀll ju! Det som glÀnste (nÄja) pÄ jobb parkeringen var en 400 Manta. Efter att ha brÀnt dÀck ett tag sÄ var det dags för allas vÄran SBP att kolla pÄ bilen. Det visade sig att bilen var fruktansvÀrt lÀttad undertill. Ja överallt sÄ hade naturen sagt sitt om att vilja ha tillbaka metallerna man vunnit ut den, rost sÄklart! 6 mÄnader senare och en verkstads nota pÄ 10000 kr rostlagning och annat sÄ var det dags för naturen och sÀga sitt igen. Vid en helt vanlig omkörning i mörker sÄ slog Nicke pÄ helljusen som brukligt dÄ man passerat bilen man kört om. I strÄlkastarskenet sÄ uppenbarade sig en liggande hÀst ett par fjuttiga meter framför Nickes bil. En mötande bil lÄg i diket efter att precis ha varit i nÀrkontakt med hÀsten. Inget kunde göras sÄ den redan döda hÀsten genererade ett tvÀrstopp pÄ Mantan och bilen slog över i ren förskrÀckelse. En halvjobbig sjukhusvistelse avklarades med en bra utgÄng.

Sex mĂ„nader efter att blivit mĂ€rkt av naturen va det dags att ge tillbaka mĂ€rken i form av gummi pĂ„ asfalten. En Ascona 2,4 liters motor med portad topp, vass kam, Konis runt om och Manta transmission inhandlades. Med den nya lacken som lĂ„g pĂ„ bilen var den nĂ€stan klar redan vid köpet. Som vanligt gick alla pengar till bilen, soppa och dĂ€ck. PĂ„ 402m sattes en 60 fot snabbare Ă€n Nickes nuvarande Cossie och 15.16 vid mĂ„llinjen. Efter ett tag protesterade motorn genom att pulvrisera ett vevlager. Tre mĂ„nader senare var motorn renoverad och Nicke tĂ€nkte sĂ„ att det knakade. Han ville ha den nu, drömbilen sedan nĂ„gra Ă„r tillbaka. Han hade jobbat ihop pengarna redan och han fick en köpare pĂ„ Asconan. Sagt och gjort. Anders Svensson i Åkersberga besöktes och en Sierra Cosworth RWD inhandlades. Bilen kompletterades med annan WG, Baley dump och en launch kontroll.

Mycket vill ha mer. Innan Gasa i TÀby i mars 2003 sÄ meckade Nicke med kompis febrilt med att fÄ dit ett 330 kitt. Det skulle brÀnnas dÀck i konbanan sÄklart! Det hela slutade med att det vart nÄgot annat som brÀndes. Efter att monterat dit kittet sÄ kördes kompisen hem. Det spikade lite sÄ soppatrycket ökades innan ett snabbt stopp skulle avklaras hemma hos Nicke. I ett villa omrÄde sÄ gasades det pÄ lite försiktigt. Pang sade det under huven och bilen började ryka. Nicke öppnar huven för att se flammorna som slog emot honom. Han försökte slÀcka med sin jacka men den vart det lika mycket kol av som resten av bilen. LikasÄ Àr det dömt att misslyckas med att leta vattenslangar mitt i vintern. Det var bara att stÄ och titta pÄ nÀr drömbilen brann upp. Det som hÀnde va troligtvis en brÀnsleslang som brast eller lÀckte i en koppling. Det mest tragiska i denna historien Àr att 5 dagar senare skulle bilen in pÄ besiktning hos försÀkringsbolaget för att bli helförsÀkrad. Nu var Cossien totalt urbrÀnd och Nickes livsbesparingar brann upp med den.

Ett Är av abstinens genomleds men snart va det dags att kanske skaffa sig en bÀttre bil Àn den blÄa pundar 323: an som kördes under tiden. Tankarna vandrade mot en tidig Skyline, en EVO 1-3 eller kanske en Ford igen? Nicke hittade en nÀstan fÀrdig RWD Cossie i VÀsterÄs. Han Äkte dit fast hade lite vÀl brÄttom. 10 min innan han va framme sÄ fick han Àntligen tag pÄ nÄgon med Bilsport tidningen liggandes. Det behövs ju ett telefonnummer till köparen om man ska hitta honom.

Bilen bytte Àgare och ÄterfÀrden till Stockholm gick smÀrtfritt. En Pace RS 500 IC inhandlades och nu skulle det mappas klart pÄ Turbo Center! De upptÀckte lite saker som mÄste Àndras innan mappning. Bland annat saknades det en bult i ena motorfÀstet, plenumet lÀckte, div. vatten, luft och oljeslangar mÄste bytas ut för att klara av jobbet pÄ ett bra sÀtt. Efter att ha rÀttat till dessa saker vart det mappat och klart! En hel del evenemang avklarades detta Äret med Cossien. Tullinge EDPS, Blackrace, Superstage pÄ Lunda, ja hela 1500 mil har bilen rullat utan nÀmnvÀrda störningar. NÀr det kördes bana pÄ Mantorp sÄ kokade styrservovÀtskan. Fenomenet Äterkom inte pÄ GellerÄsen men vÀtskan byttes ÀndÄ. I slutet pÄ sÀsongen sÄ skulle det bromsas hos Roffe Lundblad. Vilken besvikelse! Nicke visste redan om att det saknades laddtryck pÄ höga varv men Àven med hjÀlp av annat kunnigt folk sÄ missades felet. Det labbades med laddtrycks styrning och div. annat. Resultaten frÄn Tullinge talar ocksÄ klarsprÄk om att det saknas mos i maskinen. 402m 13,59s 178 km/h med 2,6 i 60 fot var för lÄngsamt för att ladda 2 bar med en pÄstÄdd T34 AR 63. Felet som senare upptÀcktes va att det sitter ett avgashus med AR 48 istÀllet för ett AR 63. Klart att den turbon inte klarar av att hÄlla 2 bar vid 7000 varv.

Till nÀsta sÀsong kommer det att göras en del pÄ bilen. Bromsarna ska fÄ sig en allmÀn översyn och det kanske ska bytas till vÀrre doningar. Detta för att bÄde klara av hÀstar som ligger pÄ vÀgen och fÄ stopp pÄ de som Àr under huven. Bussningarna kanske skall bytas för att fÄ lite mer spÀnsts i hjulupphÀngningarna, en RS 500 lÀpp stÄr ocksÄ pÄ önskelistan. Dubbelljus kan vara bra om man vill se nÄgot vid omkörningar. En turbo med ett AR 63 avgashus Àr inhandlat och ska byggas ihop med den nuvarande turbon för att fÄ de sköna 380 Hk som det siktas pÄ. Och för er som undrar sitter det en brandslÀckare i bilen ifall att naturens lagar vill skapa lite vÀrme igen. Men Nickes brinnande intresse för bakhjulsdriven Cossie gÄr nog aldrig att slÀcka!

Lite fakta om Nickes Sierra Cosworth motor: MSD 720cc spridare, T34 AR 48 turbo, Pace IC, Baley dump, 420 Nm organisk koppling, portad topp, BD 10 kam, Plenium distans, JT 3” avgassystem, viktad, balanserad, 4x4 kolvar med keramiskt coatade kolvtoppar, quickshift.












Skriven av: Christian
 
 
Aktuellt
2020
Konbana - 9:e maj Lunda
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se