Team Edison
Nyheten om att Ford ska sluta sälja Taurus, Fusion (Mondeo), Fiesta och C-Max i Nordamerika slog ned som en bomb i bilvärlden.
Det sades även att den enda Focusen som skulle erbjudas till den amerikanska marknaden var Ford Focus Active, vilket är den 30mm förhöjda versionen, dess framtid i Nordamerika är nu även hotad efter strafftullar på varor som kommer från Kina. Ryktet att även stadsjeepen Flex kommer att läggas ned lagom till år 2020 gör att man undrar vad som står på.
Det här är såklart inte bara något som Ford har kommit på, utan kunderna vill ha stadsjeepar och pickuper och försäljningen av vanliga personbilar har minskat hela tiden. Betyder det att alla kommer att köra omkring i stadjeepar och pickuper om ett par år?
Bilmarknaden i USA
När man hör ordet stadsjeep så kommer man att tänka på bränsletörstiga bilar som tar mycket plats, iallafall som europé. I USA där en liter bensin kostar runt 7:- så är man såklart inte lika känslig för hur mycket bensin bilen drar. Dessutom föredrar man större bilar som känns säkrare, har bättre översikt och är lättare att kliva in i.
Även i Europa och Ryssland har försläljningen av stadsjeepar ökat mycket, vilket kan man tacka utvecklingen för då även de större bilarna är mer bränslenåla.
Ford sålde strax under 2,5 miljoner bilar i USA år 2017, varav 900 000 pickuper, 800 000 stadsjeepar, 550 000 personbilar och resterande 250 000 var transportbilar.
Siffrorna för Europa visar att Ford sålde 1,4 miljoner bilar år 2017, 250 000 var stadsjeepar, 800 000 var personbilar och resterande 350 000 var transportbilar.
Under 2014 gick stadsjeepar om sedaner i försäljningsstatistiken i USA, som nu har 43% av marknaden mot 27,5% för personbilar. Pickuper står för 15,9% av försäljningen.
Företaget har även slutat med all reklam för personbilar, förutom för Mustangen, och satsar nu allt krut på de bäst säljande modellerna i USA.
Hur många modeller säljs för närvarande i Nordamerika? Hela 18st med en ny modell, Bronco, på väg. Det betyder att Fiesta och C-Max som förespås att sluta säljas redan 2019 inte kommer att ersättas före 2020.
Dessutom får man genom att minska modellutbudet möjligheten att optimera produktionen av de populäraste modellerna vilket gör fabrikerna i USA mer effektiva.
Det sades även att den enda Focusen som skulle erbjudas till den amerikanska marknaden var Ford Focus Active, vilket är den 30mm förhöjda versionen, dess framtid i Nordamerika är nu även hotad efter strafftullar på varor som kommer från Kina. Ryktet att även stadsjeepen Flex kommer att läggas ned lagom till år 2020 gör att man undrar vad som står på.
Det här är såklart inte bara något som Ford har kommit på, utan kunderna vill ha stadsjeepar och pickuper och försäljningen av vanliga personbilar har minskat hela tiden. Betyder det att alla kommer att köra omkring i stadjeepar och pickuper om ett par år?
Bilmarknaden i USA

Även i Europa och Ryssland har försläljningen av stadsjeepar ökat mycket, vilket kan man tacka utvecklingen för då även de större bilarna är mer bränslenåla.
Ford sålde strax under 2,5 miljoner bilar i USA år 2017, varav 900 000 pickuper, 800 000 stadsjeepar, 550 000 personbilar och resterande 250 000 var transportbilar.
Siffrorna för Europa visar att Ford sålde 1,4 miljoner bilar år 2017, 250 000 var stadsjeepar, 800 000 var personbilar och resterande 350 000 var transportbilar.
Under 2014 gick stadsjeepar om sedaner i försäljningsstatistiken i USA, som nu har 43% av marknaden mot 27,5% för personbilar. Pickuper står för 15,9% av försäljningen.
Företaget har även slutat med all reklam för personbilar, förutom för Mustangen, och satsar nu allt krut på de bäst säljande modellerna i USA.
Hur många modeller säljs för närvarande i Nordamerika? Hela 18st med en ny modell, Bronco, på väg. Det betyder att Fiesta och C-Max som förespås att sluta säljas redan 2019 inte kommer att ersättas före 2020.
Dessutom får man genom att minska modellutbudet möjligheten att optimera produktionen av de populäraste modellerna vilket gör fabrikerna i USA mer effektiva.
Framtiden
Trots ”One Ford”, det vill säga att samma modell som säljs i Europa ska kunna säljas i USA eller tvärt om, så skiljer sig utrustning och motoralternativ marknaderna åt. Genom att slippa utveckla bilar för den Nordamerikanska marknaden så spar företaget mycket pengar och resurser som kan läggas på framtida modeller. Dessutom får man genom att ta minska modellutbudet möjligheten att optimera produktionen av de populäraste modellerna, vilket gör fabrikerna i USA mer effektiva.
Taurus, som var den bäst säljande bilen i USA under 90-talet, har länge sålt mycket dåligt och dessutom konkurrerar den med Fusion, därför var det få som höjde ögonbrynen när man sa att den skulle läggas
ner. De bilar man har sålt har mestadels varit till polismyndigheter, dessa bilar kommer att ersättas av Explorer och då i Hybrid-utförande vilket man räknar med kommer att spara upp till 3 200 dollar per år och fordon i bränslekostnader för de olika myndigheterna.
Fusion är dock den 4:e bäst säljande bilen i USA (och hos Ford) i det segmentet och man sålde över 200 000 bilar förra året. Tyvärr pekar kurvan spikrätt neråt och iochmed den senaste uppdateringen för 2019 års modell som presenterades nyligen så kommer det troligtvis inte att läggas mer resurser på att utveckla den. Ford i Europa har dock gått ut och sagt att Mondeon kommer att leva kvar så länge det finns ett behov, då den fortfarande är en viktigt del av den europeiska marknaden.
C-Max säljs endast som hybrid i USA och då Ford håller på att utveckla nya elbilar kan man anta att det kommer att komma en eldriven ersättare med ett annat namn inom ett par år.
Just det att man utvecklar 7st helt nya bilar som endast kommer att drivas på el är nog en stor anledning till att man satsar på de fossildrivna modeller som man ser kommer att ha störst efterfrågan de närmsta åren, nya Fiestan och Focusen kommer att vara konkurenskraftig många år framöver, och fortsätta vara storsäljare i Europa. Den uppdaterade Fusion som kommer att leva ett par år till ser till att man har en aktuell och mycket kapabel t modellutbud i väntan på elbilarnas intåg.
Dags för Team Edison att göra entré
En ung Henry Ford började som ingenjör hos Thomas Edisons ”Edison Illuminating Company” 1891.
Passande nog 127 år senare startar Ford en grupp vid namnet ”Team Edison” som ska utveckla företagets el- och autonoma bilar, som en del av investeringen på 11,1 miljarder dollar som Ford gjorde tidigare i år. Det 200 personer starka ”Team Edison” huserar i Detroits historiska område Corktown där man har låtit renovera en vacker gammal fabriksbyggnad i tegel som kallas ”The Factory” från 1907. Den 4180 kvadratmeter stora byggnaden köptes i december 2017. Ford har även köpt det stora stationshuset ”Michigan Central Station” som byggdes 1913. Där kommer det skapas ett centra för företagets utveckling av framtidens transportmedel.
Teamet ska hjälpa till att ta fram 40 nya elektrifierade bilar, varav 16 helt batteridrivna, till år 2022 som Ford planerar att ha i framtidens modellutbud.
Så åter till frågan, betyder det att alla kommer att köra omkring i stadjeepar och pickuper om ett par år?
Troligtvis inte, det är en mycket spännande och skiftande framtid som vi går mot och det är trots allt kunderna som bestämmer vad som kommer att erbjudas. För att vara mer flexibel kommer Ford att gå från dagens 9 plattformar att bygga bilar på till 5. Det kommer möjliggöra utveckling och främja en snabbare produktion.
Ett som är säkert är att vi kommer att erbjudas elhybrider och rena elbilar inom en snar framtid, i allt större utsträckning, till och med ikonen Ford Mustang kommer att erbjudas med en elhybriddrivlina för att hänga med i utvecklingen.
Tack till:
Hasse "Släggmek" för information och idé.
Källor:
Ford, Motor Authority, Teknikens Värld, Officer, Carbuzz, Newsday, Washington Post, USA Today, Autoweek och Autonews
Trots ”One Ford”, det vill säga att samma modell som säljs i Europa ska kunna säljas i USA eller tvärt om, så skiljer sig utrustning och motoralternativ marknaderna åt. Genom att slippa utveckla bilar för den Nordamerikanska marknaden så spar företaget mycket pengar och resurser som kan läggas på framtida modeller. Dessutom får man genom att ta minska modellutbudet möjligheten att optimera produktionen av de populäraste modellerna, vilket gör fabrikerna i USA mer effektiva.
Taurus, som var den bäst säljande bilen i USA under 90-talet, har länge sålt mycket dåligt och dessutom konkurrerar den med Fusion, därför var det få som höjde ögonbrynen när man sa att den skulle läggas

Fusion är dock den 4:e bäst säljande bilen i USA (och hos Ford) i det segmentet och man sålde över 200 000 bilar förra året. Tyvärr pekar kurvan spikrätt neråt och iochmed den senaste uppdateringen för 2019 års modell som presenterades nyligen så kommer det troligtvis inte att läggas mer resurser på att utveckla den. Ford i Europa har dock gått ut och sagt att Mondeon kommer att leva kvar så länge det finns ett behov, då den fortfarande är en viktigt del av den europeiska marknaden.
C-Max säljs endast som hybrid i USA och då Ford håller på att utveckla nya elbilar kan man anta att det kommer att komma en eldriven ersättare med ett annat namn inom ett par år.
Just det att man utvecklar 7st helt nya bilar som endast kommer att drivas på el är nog en stor anledning till att man satsar på de fossildrivna modeller som man ser kommer att ha störst efterfrågan de närmsta åren, nya Fiestan och Focusen kommer att vara konkurenskraftig många år framöver, och fortsätta vara storsäljare i Europa. Den uppdaterade Fusion som kommer att leva ett par år till ser till att man har en aktuell och mycket kapabel t modellutbud i väntan på elbilarnas intåg.
Dags för Team Edison att göra entré
En ung Henry Ford började som ingenjör hos Thomas Edisons ”Edison Illuminating Company” 1891.

Teamet ska hjälpa till att ta fram 40 nya elektrifierade bilar, varav 16 helt batteridrivna, till år 2022 som Ford planerar att ha i framtidens modellutbud.

Troligtvis inte, det är en mycket spännande och skiftande framtid som vi går mot och det är trots allt kunderna som bestämmer vad som kommer att erbjudas. För att vara mer flexibel kommer Ford att gå från dagens 9 plattformar att bygga bilar på till 5. Det kommer möjliggöra utveckling och främja en snabbare produktion.
Ett som är säkert är att vi kommer att erbjudas elhybrider och rena elbilar inom en snar framtid, i allt större utsträckning, till och med ikonen Ford Mustang kommer att erbjudas med en elhybriddrivlina för att hänga med i utvecklingen.
Tack till:
Hasse "Släggmek" för information och idé.
Källor:
Ford, Motor Authority, Teknikens Värld, Officer, Carbuzz, Newsday, Washington Post, USA Today, Autoweek och Autonews