Team Edison
Nyheten om att Ford ska sluta sÀlja Taurus, Fusion (Mondeo), Fiesta och C-Max i Nordamerika slog ned som en bomb i bilvÀrlden.
Det sades Àven att den enda Focusen som skulle erbjudas till den amerikanska marknaden var Ford Focus Active, vilket Àr den 30mm förhöjda versionen, dess framtid i Nordamerika Àr nu Àven hotad efter strafftullar pÄ varor som kommer frÄn Kina. Ryktet att Àven stadsjeepen Flex kommer att lÀggas ned lagom till Är 2020 gör att man undrar vad som stÄr pÄ.
Det hÀr Àr sÄklart inte bara nÄgot som Ford har kommit pÄ, utan kunderna vill ha stadsjeepar och pickuper och försÀljningen av vanliga personbilar har minskat hela tiden. Betyder det att alla kommer att köra omkring i stadjeepar och pickuper om ett par Är?

Bilmarknaden i USA
Ford F-150NÀr man hör ordet stadsjeep sÄ kommer man att tÀnka pÄ brÀnsletörstiga bilar som tar mycket plats, iallafall som europé. I USA dÀr en liter bensin kostar runt 7:- sÄ Àr man sÄklart inte lika kÀnslig för hur mycket bensin bilen drar. Dessutom föredrar man större bilar som kÀnns sÀkrare, har bÀttre översikt och Àr lÀttare att kliva in i.
Även i Europa och Ryssland har förslĂ€ljningen av stadsjeepar ökat mycket, vilket kan man tacka utvecklingen för dĂ„ Ă€ven de större bilarna Ă€r mer brĂ€nslenĂ„la.

Ford sĂ„lde strax under 2,5 miljoner bilar i USA Ă„r 2017, varav 900 000 pickuper, 800 000 stadsjeepar, 550 000 personbilar och resterande 250 000 var transportbilar.
Siffrorna för Europa visar att Ford sÄlde 1,4 miljoner bilar Är 2017, 250 000 var stadsjeepar, 800 000 var personbilar och resterande 350 000 var transportbilar.

Under 2014 gick stadsjeepar om sedaner i försÀljningsstatistiken i USA, som nu har 43% av marknaden mot 27,5% för personbilar. Pickuper stÄr för 15,9% av försÀljningen.
Företaget har Àven slutat med all reklam för personbilar, förutom för Mustangen, och satsar nu allt krut pÄ de bÀst sÀljande modellerna i USA.

Hur mÄnga modeller sÀljs för nÀrvarande i Nordamerika? Hela 18st med en ny modell, Bronco, pÄ vÀg. Det betyder att Fiesta och C-Max som förespÄs att sluta sÀljas redan 2019 inte kommer att ersÀttas före 2020.

Dessutom fÄr man genom att minska modellutbudet möjligheten att optimera produktionen av de populÀraste modellerna vilket gör fabrikerna i USA mer effektiva.

Framtiden
Trots ”One Ford”, det vill sĂ€ga att samma modell som sĂ€ljs i Europa ska kunna sĂ€ljas i USA eller tvĂ€rt om, sĂ„ skiljer sig utrustning och motoralternativ marknaderna Ă„t. Genom att slippa utveckla bilar för den Nordamerikanska marknaden sĂ„ spar företaget mycket pengar och resurser som kan lĂ€ggas pĂ„ framtida modeller. Dessutom fĂ„r man genom att ta minska modellutbudet möjligheten att optimera produktionen av de populĂ€raste modellerna, vilket gör fabrikerna i USA mer effektiva.

Taurus, som var den bĂ€st sĂ€ljande bilen i USA under 90-talet, har lĂ€nge sĂ„lt mycket dĂ„ligt och dessutom konkurrerar den med Fusion, dĂ€rför var det fĂ„ som höjde ögonbrynen nĂ€r man sa att den skulle lĂ€ggasFord Taurus ner. De bilar man har sĂ„lt har mestadels varit till polismyndigheter, dessa bilar kommer att ersĂ€ttas av Explorer och dĂ„ i Hybrid-utförande vilket man rĂ€knar med kommer att spara upp till 3 200 dollar per Ă„r och fordon i brĂ€nslekostnader för de olika myndigheterna.

Fusion Ă€r dock den 4:e bĂ€st sĂ€ljande bilen i USA (och hos Ford) i det segmentet och man sĂ„lde över 200 000 bilar förra Ă„ret. TyvĂ€rr pekar kurvan spikrĂ€tt nerĂ„t och iochmed den senaste uppdateringen för 2019 Ă„rs modell som presenterades nyligen sĂ„ kommer det troligtvis inte att lĂ€ggas mer resurser pĂ„ att utveckla den. Ford i Europa har dock gĂ„tt ut och sagt att Mondeon kommer att leva kvar sĂ„ lĂ€nge det finns ett behov, dĂ„ den fortfarande Ă€r en viktigt del av den europeiska marknaden.
C-Max sÀljs endast som hybrid i USA och dÄ Ford hÄller pÄ att utveckla nya elbilar kan man anta att det kommer att komma en eldriven ersÀttare med ett annat namn inom ett par Är.

Just det att man utvecklar 7st helt nya bilar som endast kommer att drivas pÄ el Àr nog en stor anledning till att man satsar pÄ de fossildrivna modeller som man ser kommer att ha störst efterfrÄgan de nÀrmsta Ären, nya Fiestan och Focusen kommer att vara konkurenskraftig mÄnga Är framöver, och fortsÀtta vara storsÀljare i Europa. Den uppdaterade Fusion som kommer att leva ett par Är till ser till att man har en aktuell och mycket kapabel t modellutbud i vÀntan pÄ elbilarnas intÄg.

Dags för Team Edison att göra entré
En ung Henry Ford började som ingenjör hos Thomas Edisons ”Edison Illuminating Company” 1891.The Factory Passande nog 127 Ă„r senare startar Ford en grupp vid namnet ”Team Edison” som ska utveckla företagets el- och autonoma bilar, som en del av investeringen pĂ„ 11,1 miljarder dollar som Ford gjorde tidigare i Ă„r. Det 200 personer starka ”Team Edison” huserar i Detroits historiska omrĂ„de Corktown dĂ€r man har lĂ„tit renovera en vacker gammal fabriksbyggnad i tegel som kallas ”The Factory” frĂ„n 1907. Den 4180 kvadratmeter stora byggnaden köptes i december 2017. Ford har Ă€ven köpt det stora stationshuset ”Michigan Central Station” som byggdes 1913. DĂ€r kommer det skapas ett centra för företagets utveckling av framtidens transportmedel.
Teamet ska hjÀlpa till att ta fram 40 nya elektrifierade bilar, varav 16 helt batteridrivna, till Är 2022 som Ford planerar att ha i framtidens modellutbud.

Michigan Central StationSÄ Äter till frÄgan, betyder det att alla kommer att köra omkring i stadjeepar och pickuper om ett par Är?
Troligtvis inte, det Àr en mycket spÀnnande och skiftande framtid som vi gÄr mot och det Àr trots allt kunderna som bestÀmmer vad som kommer att erbjudas. För att vara mer flexibel kommer Ford att gÄ frÄn dagens 9 plattformar att bygga bilar pÄ till 5. Det kommer möjliggöra utveckling och frÀmja en snabbare produktion.

Ett som Àr sÀkert Àr att vi kommer att erbjudas elhybrider och rena elbilar inom en snar framtid, i allt större utstrÀckning, till och med ikonen Ford Mustang kommer att erbjudas med en elhybriddrivlina för att hÀnga med i utvecklingen.

Tack till:
Hasse "SlÀggmek" för information och idé.

KĂ€llor:
Ford, Motor Authority, Teknikens VĂ€rld, Officer, Carbuzz, Newsday, Washington Post, USA Today, Autoweek och Autonews
 
 
Aktuellt
2020
Konbana - 9:e maj Lunda
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se