Projekt 7
Ford 17M
Ford 17M frÄn 1969 med uppdaterad front

Innan 1968 dÄ Ford beslutade sig för att slÄ ihop de tyska och engelska Ford-bolagen sÄ utvecklade och tog de olika bolagen fram egna modeller för att tillgodose sina respektive marknader.

Den tyska bergskedjan Taunus fick namnge de tyska modellerna redan 1939 dÄ Ford i Tyskland tog fram Taunus G93A som efter krigets slut 1948 följdes av Taunus G73A, den var i stort sett en uppdaterad version av föregÄngaren men för att snabbt kunna fÄ fram en bil till tiden efter kriget fick de göra det bÀsta av vad de hade tillgÀngligt.

MĂ€sterverken
Det skulle dröja Ànda till 1952 innan Ford i Tyskland tog fram en ny bil, Projekt 1 eller P1 som den blev att kallas internt, var den första av M-bilarna som kom att produceras dÄ den fick namnet Taunus 12M.

Ford Taunus 12M, dĂ€r M:t stod för ”MeisterstĂŒck” (mĂ€sterverk pĂ„ svenska), fick anvĂ€nda sig av M:t istĂ€llet för ordet ”MeisterstĂŒck” som en tysk biltillverkare hade namnrĂ€ttigheten till redan.

Siffrorna 12 stod för 1,2l cylindervolym, det fanns Àven en P1 15M med en 1,5l motor.

Den lite mindre P1 ersattes av P4 1962 och som i sin tur ersattes av P6 1966, den Ford Europa-utvecklade Taunus/Cortina ersatte den 1970.

De lite större bilarna var P2 (1957-1960), P3 (1960-1964), P5 (1964-1967) och till sist, det sista mÀsterverket frÄn Ford i Tyskland, P7 som kom 1967 ersattes av Ford Granada/Consul 1972.

P7 blev som sagt den sista M-bilen frÄn Ford i Tyskland dÄ man slog ihop Ford i Tyskland och Storbritannien till Ford Europa 1968 och den ska vi titta pÄ lite extra.

Ingen Taunus
Namnet Taunus tog faktiskt bort vid introduktion av P7, den rÀknas dock som en i Taunus-familjen av de flesta trots allt.

Det ryktas om att det var Ford i Tysklands högsta ledning med Max Ueber i spetsen som bestÀmde att ett kort och koncist namn var att föredra och sÄ fick det bli.

Ford P7 före uppdatering
Ford P7 före uppdatering

P7 fick namnet Ford 17M, 20M eller 26M beroende av utrustningsnivÄ, motorstorleken kunde man inte gÄ pÄ lÀngre dÄ det kunde sitta olika stora motorer i varje modell.

Uppdatering
Vid introduktionen 1967 kritiserades designen för att vara lite vÀl vÄgad och Ford i Tyskland tonade ner bilens design redan efter 1 Är och resultatet blev P7B.

Ford P7 före uppdatering
Ford P7 före uppdatering

FörsĂ€ljningssiffrorna under de 10 första mĂ„naderna för P7 blev cirka 156 000 exemplar, den uppdaterade versionen sĂ„lde bĂ€ttre och nĂ€stan 568 000 exemplar av P7B hade rullat av bandet nĂ€r produktionen lades ner i december 1971.

Kvarvarande lager gjorde att det finns P7B som sÄldes i början av 1972 eftersom tillverkning pÄgick sÄ sent 1971.

De största förÀndringarna gjordes i fram och bakpartierna dÀr belysning och stötfÄngare fick sig en översyn, designen stramades upp och den fick diskretare former och liknar företrÀdaren P5 lite mer.

Ford P7 efter uppdatering
Ford P7 efter uppdatering

Motoralternativ
FrÄn första början nÀr P1 introducerades 1952 visade modellbeteckningen vilken motorstorlek bilen hade, sÄ enkelt Àr det dock inte att veta vilken motor en P7:a har.

Ford 20M


17M drivs oftast av en 1,7l V4 pÄ 85-90hk SAE som man kan misstÀnka, den kunde dock fÄs med en 1,5l V4:a för att göra det hela lite mer invecklat samt en 2,0l V6:a pÄ antingen 106 eller 113hk SAE.

20M hade en 2,0l V6:a pÄ 113hk SAE och 2,3l V6:a pÄ 126hk SAE att vÀlja pÄ, den senare kunde se till att sprinten 0-100km/h gick pÄ svindlande 11,4 sekunder.

26M fick en ny 2,6l V6:a med 142hk och 200Nm i vridmoment jÀmfört med 170Nm i 2,3l V6:an, den var dessutom kopplad till en automatvÀxellÄda som standard med manuell vÀxellÄda som tillval.

Utrustning
P7 marknadsfördes som en bekvÀm och elegant vagn, generöst med utrymme, stora glasytor och bra komfort gjorde fÀrden behaglig.

InstrumentbrÀda

Den breda karossen och spÄrvidden som fick kritik vid introduktionen bidrar till att göra den stadig och trygg pÄ vÀgen, den Àr nÀstan lika bred som en modern bil idag.

McPherson fjÀderben fram och stel bakaxel med bladfjÀdrar sÄg till att vÀghÄllningen inte bjöd pÄ nÄgra överraskningar.

Instegsmodellen 17M kunde fÄs som 2- eller 4-dörrars sedan, en 2-dörrars Hardtop kunde fÄs vid specialbestÀllning om man sÄ önskade.

Ford 20M kombi

Mellanmodellen 20M hade inte bara mer utrustning, valde man TS-modellen fick man en 2,3l V6:a pÄ hela 126hk!

Hade man det riktigt förspÀnt sÄ slog man till pÄ en 26M, dubbla runda strÄlkastare istÀllet för enkla fyrkantiga var ett tydligt tecken pÄ att man hade en 26M.

Samtliga modeller kunde Àven bestÀllas som en praktisk herrgÄrdsvagn med 2 eller 4 dörrar om man inte tyckte att det 718 liter stora bagageutrymmet rÀckte till, dÄ fick man 800 liter, eller om man sÄ ville, över 1900 liter bagageutrymme med nedfÀllt baksÀte att anvÀnda.

12 volts elsystem med vÀxelströmsgenerator, 2-krets bromssystem med bromsservo och 4-vÀxlad manuell vÀxellÄda blev nu standard pÄ P7.

Fords "Flow Away”-ventilation sĂ„g till att förse passagerarna med friskluft utan att behöva veva ner nĂ„gon ruta, ”Vario-Air” ventilerna pĂ„ var sida av instrumentbrĂ€dan gjorde att det alltid fanns frisk, kall luft tillgĂ€ngligt oavsett instĂ€llning pĂ„ temperaturreglaget.

Naturligtvis kunde man Àven vÀlja till radio, vinyltak, tvÄ-fÀrgad lackering, kromringar pÄ fÀlgarna, radialdÀck, automatvÀxellÄdan Taunomatic och mycket, mycket mer.

RS-modeller
Serieproducerad bil med sportvagnsegenskaper beskrev Ford sin 17M och 20M RS nÀr den kom 1969, de lite sportigare modellerna hade tidigare fÄtt namnet TS.

Ford 20M RS

17M RS levererades med en 2,0l V6:a pÄ 113hk och fanns som 2 eller 4-dörrars sedan och Hardtop, styvare fjÀdring samt en grövre krÀngningshÀmmare bak sÄg till att vÀghÄllningen matchade effekten.

För 20M RS Àr det 2,3l V6:an pÄ 126hk som gÀller, styvare fjÀdring med grövre stötdÀmpare, bak fick den Àven grövre krÀngningshÀmmare och dubbla stötdÀmpare.

Även 20M RS gick att fĂ„ som 2 eller 4-dörrars sedan och Hardtop.

En svart grill med extraljus och dekorrÀnder lÀngs sidan gjorde att RS:n stod ut lite extra jÀmfört med de vanliga modellerna, naturligtvis fanns det lite extra med mÀtare för bland annat laddning och oljetryck.

KĂ€lla: Ford, Wikipedia
 
 
Aktuellt
2020
Konbana - 9:e maj Lunda
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se