Kontrollsystem för brÀnsletryck: givare och regulatorer
Hur en brÀnsletrycksgivare fungerar och vad den utrÀttar i en bil har man nog inte full koll pÄ om man inte har ett stort bilintresse. Det Àr trots allt inte den första komponent man blir bekant med och fÄr lÀra sig om.

Men i denna artikel Ă€r det just brĂ€nsletrycksgivaren som har huvudrollen. Vi kommer att prata om denna del och hur den fungerar, samt Ă€ven diskutera relaterade komponenter. 

BrÀnsletrycksgivare
En brĂ€nsletrycksgivare mĂ€ter trycket i en bils brĂ€nsleledningar. Dieselmotorer och moderna motorer med direktinsprutning har vanligtvis tvĂ„ givare; en pĂ„ lĂ„gtrycks- respektive högtryckssidan. 

Den information som skickas frÄn komponenten Àr del av det underlag som bilens ECU anvÀnder för styrning av högtryckspump och insprutningsventiler. Givaren pÄ högtryckssidan skyddar Àven brÀnsleledningar och pump frÄn att bli utsatta för tryck i högre grad Àn önskvÀrt.

Kontrollsystem för brÀnsletryck
BrĂ€nsletrycksregulator Ă€r en annan typ av komponent, som Ă€r inblandad i att kontrollera brĂ€nsletrycket i en bil. Den gör att trycket regleras och hamnar pĂ„ rĂ€tt nivĂ„, samt ser till att förhĂ„llandet mellan insugs- och brĂ€nsletryck Ă€r korrekt. 

Detta Àr Àven en grundförutsÀttning för att rÀtt mÀngd brÀnsle ska flöda ur insprutningsventilerna i bilens brÀnslesystem. Medan givaren endast kontrollerar brÀnsletrycket och rapporterar det till bilens styrenhet sÄ har brÀnsletrycksregulatorn alltsÄ en aktiv roll i att faktiskt reglera trycket.

Att bilen fĂ„r tillrĂ€ckligt med brĂ€nsle och har ett brĂ€nsletryck som varken Ă€r för lĂ„gt eller högt Ă€r en förutsĂ€ttning för att allt ska fungera som förvĂ€ntat. BĂ„de för högt och för lĂ„gt brĂ€nsletryck kan orsaka onödigt slitage pĂ„ motorn, och har Ă€ven fler konsekvenser utöver det. För högt brĂ€nsletryck riskerar att orsaka feltĂ€ndningar och mer utslĂ€pp. Är brĂ€nsletrycket för lĂ„gt sĂ„ kan det pĂ„verka hur snabbt bilen startar, eller huruvida den startar överhuvudtaget. 

Olika typer av brÀnsletrycksregulatorer och andra system
BrÀnsletrycksregulatorer finns bÄde i elektronisk och mekanisk variant. Den förstnÀmnda Àr vanligare att hitta i racingbilar och mer exklusiva sportbilar. Den senare Àr en vÀldigt simpel komponent, med en fjÀder inuti sig som justeras för att stÀlla in brÀnsletrycket. Ju hÄrdare du spÀnner den, desto högre blir trycket, och vice versa.

Det finns Ă€ven andra spĂ€nnande lösningar för kontroll av brĂ€nslesystemet, genom vilka man exempelvis kan se exakt hur mycket brĂ€nsle som förbrukas varje dag. itrack.se har fĂ„tt information om hur brĂ€nslet kan övervakas via fordonsdatorn – ta en titt för mer lĂ€sning pĂ„ Ă€mnet!

Tecken pÄ felande brÀnsletrycksgivare
Bildelaronline24.se har beskrivit orsaker och symptom vid sensorhaveri, alltsĂ„ anledningar till att brĂ€nsletrycksgivare inte fungerar som de ska och hur detta mĂ€rks. Det ska vi nu gĂ„ in lite nĂ€rmare pĂ„ – vanliga problem inkluderar bland annat:
  • Lysande motorlampa. Det finns dock flera orsaker till att detta sker, och dĂ€rför bör du alltid utlĂ€sa felkoder för att veta vad du ska Ă„tgĂ€rda nĂ€r motorlampan börjar lysa. Relevanta felkoder kan exempelvis vara P0190–P0194 eller P2539–P2543.
  • Motorn drar mer brĂ€nsle eller har sĂ€mre effekt Ă€n vanligt. Fel pĂ„ brĂ€nsletrycksgivaren Ă€r en av flera tĂ€nkbara anledningar till detta.
  • Din bil tappar plötsligt kraft under en kort stund, för att sedan Ă„terfĂ„ den igen.
Fel av denna typ kan orsakas av att sjÀlva givaren Àr trasig, eller att nÄgon/nÄgra kablar glappar eller har gÄtt sönder.

Att serva och byta ut en brÀnsletrycksgivare
Det Àr svÄrt att svara pÄ hur lÀnge en brÀnsletrycksgivare hÄller, eftersom den inte riktigt har nÄgon fast livslÀngd. Har man tur kan den hÄlla under hela tiden man Àger sin bil, men man kan förstÄs ocksÄ ha otur och bli tvungen att byta ut den tidigare Àn vad man hoppats pÄ.

GĂ„r brĂ€nsletrycksgivaren sönder sĂ„ Ă€r det att byta ut den som gĂ€ller. Du börjar med att lokalisera komponenten – lĂ„gtryckssidans givare sitter pĂ„ den ledning som gĂ„r mellan lĂ„gtrycks- och högtryckspump, medan högtryckssidans givare vanligtvis gĂ„r att hitta i brĂ€nsleskenans Ă€nde. Var du hittar komponenten kan variera lite beroende pĂ„ vad du har för bil.

Om givaren sitter lĂ€ttĂ„tkomligt och du har rĂ€tt verktyg sĂ„ Ă€r det oftast bara att ta bort den gamla givaren, för att sedan sĂ€tta dit den nya. PĂ„ vissa bilmodeller kan det dock vara trĂ„ngt att komma Ă„t delen – se till att ha en torxnyckelsats tillgĂ€nglig. NĂ€r du ska byta givaren Ă€r det vĂ€ldigt viktigt att motorn Ă€r avstĂ€ngd och kall. Du bör Ă€ven anvĂ€nda skyddsglasögon och vidta andra lĂ€mpliga sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder. 

Slutsats
BrÀnsletrycksgivaren Àr en liten men betydelsefull komponent i din bil, som lÀtt kan förvÀxlas med brÀnsletrycksregulatorn. Om den inte fungerar korrekt sÄ kan det ge trÄkiga konsekvenser i form av högre brÀnsleÄtgÄng, slöare bil och lysande lampor pÄ instrumentbrÀdan.

Har din bil ett eller flera av dessa symtom sÄ bör du utreda detta vidare, för att faststÀlla huruvida det faktiskt Àr brÀnsletrycksgivaren som orsakar dem. Att byta till en ny givare Àr pÄ mÄnga bilmodeller en relativt enkel process, men det Àr viktigt att tÀnka pÄ sÀkerheten och ha rÀtt verktyg nÀr man ska genomföra bytet.

 
 
Aktuellt
2024
Konbana - 8:e juni Lunda
Bankörning - 14:e juli Gelleråsen
Konbana - 15:e september Lunda
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Puma ST-Line -20 (Madelene)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
StreetKa -04 (Kalmarkretsen)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Puma ST-Line -20 (Linda)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se