Det var en mycket resultatrik sommar för Fredrik! Han har kört 13 repor på strippen i år och 9 av dessa blev 10:or! Det är start jobbat! Det är många som har pratat om Escorten. Både bra och dåliga saker. De som har yppat dåliga saker har oftast inte haft några belägg alls för det de sagt. Många har velat måla upp det Hela så som att JoCCe med den gula EVO:n och Fredrik har varit konkurrenter detta och förra året men så är definitivt inte fallet! Ingen av dem har egentligen kört för att vinna. De kör för att det är kul! Inte minst Fredrik har visat detta i år.
Nu är det lördag och vi är på väg från Fords 100 års jubileum i Västerås till Fredrik och Connys garage i samma stad. Självklart är vi nyfikna på vad som hände på Mantorp då Fredrik satte sitt senaste PB 10,74 s på 402 meter! Slutfarten var bara 200,9 km/h den repan. Jag med Conny, Fredriks flicka Linda och Connys bättre hälft fick hjälpa Fredriks bil tillbaka till depån efter den repan. Bilen hade enligt Fredrik tappat i kraft någonstans efter 300 meter. Man ville inte tänka på vad det kunde vara men antagligen hade en cylinder gått åt pipsvängen. Fredrik kollade i loggen från repan och det visade sig att han hade laddat hela 2,65 bar den repan. Taket i den mappningen han använde var 2,45 bar. Men åter till garaget vi var på väg till.
Vi stannar utanför och Fredrik har redan slagit upp portarna. Där inne skymtar vi en Cossie som är totalt urplockad i motorutrymmet. Det som en gång satt i det nu stora hålet var upplagt på garage golvet och totalt isärtaget. Vi vet antagligen vad som fallerade i det repan, svarade Fredrik när vi frågar. Alla andra kolvar förutom 1:an som spikat sönder ser 100 % bra ut. Alltså måste det ha varit soppaförlust som gjort att kolven gått. En glappande spridarkontakt eller skit i spridarfiltret. Vi kollar runt lite och plåtar lite saker som ni kan se nedan. Ägaren till en av de absolut snabbaste Fordarna i världen verkar inte speciellt ledsen pga. raset. Det är bara att ta i med nya tag och börja sikta på nästa år, säger Fredrik. Blocket får jag nog byta ut då spikningarna skadade fodret nästan 1 mm djupt. Många saker som sitter på bilen är genomtänkta in i minsta detalj. Bara grenröret och insuget är värt att beundra många minuter. Fredrik visar upp ett lager. Denna har suttit i min 700 Hk bil i ca 800 mil. Det ser hur fint ut som helst. Sedan ska jag göra en bromsuppgradering nästa år. Kommer nog att köra bana rätt mycket. Han håller upp ett av de AP oken som ligger bredvid bilen. Ett av de större oken jag har sätt på en Cossie. Vi lämnar garaget för att åka hem till Stockholm igen men en tanke som är rätt tilltalande. Fredrik kommer antagligen att köra ännu snabbare nästa år om allt klaffar. Och han är värd det!
bilen så som den står idag.
här satt en motor en gång i tiden. det går snabbt när västerås pojkarna meckar.
en av de tre hela kolvarna.
ettans kolv som spikade sönder.
det vart ett djupt hål rakt igenom ringarna.
blocket.
ettans foder som är skadat.
vevlager efter 800 mil i en 700+ Hk motor.
Fredriks nya bromsar.
gamla skivorna mot de nya. viss skillnad va?
048 däcken har fungerat bra i år.
koppling med svänghjul.
pump och filter till racefueln.
tanklock till racefuel tanken som sitter på vänster sida bakom fronten.
här ser ni var tanken sitter.
en snabb bil behöver ett manligt aggregat!