Fredrik och hans bil efter sÀsongen 2003

Det var en mycket resultatrik sommar för Fredrik! Han har kört 13 repor pÄ strippen i Är och 9 av dessa blev 10:or! Det Àr start jobbat! Det Àr mÄnga som har pratat om Escorten. BÄde bra och dÄliga saker. De som har yppat dÄliga saker har oftast inte haft nÄgra belÀgg alls för det de sagt. MÄnga har velat mÄla upp det Hela sÄ som att JoCCe med den gula EVO:n och Fredrik har varit konkurrenter detta och förra Äret men sÄ Àr definitivt inte fallet! Ingen av dem har egentligen kört för att vinna. De kör för att det Àr kul! Inte minst Fredrik har visat detta i Är.

Nu Àr det lördag och vi Àr pÄ vÀg frÄn Fords 100 Ärs jubileum i VÀsterÄs till Fredrik och Connys garage i samma stad. SjÀlvklart Àr vi nyfikna pÄ vad som hÀnde pÄ Mantorp dÄ Fredrik satte sitt senaste PB 10,74 s pÄ 402 meter! Slutfarten var bara 200,9 km/h den repan. Jag med Conny, Fredriks flicka Linda och Connys bÀttre hÀlft fick hjÀlpa Fredriks bil tillbaka till depÄn efter den repan. Bilen hade enligt Fredrik tappat i kraft nÄgonstans efter 300 meter. Man ville inte tÀnka pÄ vad det kunde vara men antagligen hade en cylinder gÄtt Ät pipsvÀngen. Fredrik kollade i loggen frÄn repan och det visade sig att han hade laddat hela 2,65 bar den repan. Taket i den mappningen han anvÀnde var 2,45 bar. Men Äter till garaget vi var pÄ vÀg till.

Vi stannar utanför och Fredrik har redan slagit upp portarna. DĂ€r inne skymtar vi en Cossie som Ă€r totalt urplockad i motorutrymmet. Det som en gĂ„ng satt i det nu stora hĂ„let var upplagt pĂ„ garage golvet och totalt isĂ€rtaget. Vi vet antagligen vad som fallerade i det repan, svarade Fredrik nĂ€r vi frĂ„gar. Alla andra kolvar förutom 1:an som spikat sönder ser 100 % bra ut. AlltsĂ„ mĂ„ste det ha varit soppaförlust som gjort att kolven gĂ„tt. En glappande spridarkontakt eller skit i spridarfiltret. Vi kollar runt lite och plĂ„tar lite saker som ni kan se nedan. Ägaren till en av de absolut snabbaste Fordarna i vĂ€rlden verkar inte speciellt ledsen pga. raset. Det Ă€r bara att ta i med nya tag och börja sikta pĂ„ nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Fredrik. Blocket fĂ„r jag nog byta ut dĂ„ spikningarna skadade fodret nĂ€stan 1 mm djupt. MĂ„nga saker som sitter pĂ„ bilen Ă€r genomtĂ€nkta in i minsta detalj. Bara grenröret och insuget Ă€r vĂ€rt att beundra mĂ„nga minuter. Fredrik visar upp ett lager. Denna har suttit i min 700 Hk bil i ca 800 mil. Det ser hur fint ut som helst. Sedan ska jag göra en bromsuppgradering nĂ€sta Ă„r. Kommer nog att köra bana rĂ€tt mycket. Han hĂ„ller upp ett av de AP oken som ligger bredvid bilen. Ett av de större oken jag har sĂ€tt pĂ„ en Cossie. Vi lĂ€mnar garaget för att Ă„ka hem till Stockholm igen men en tanke som Ă€r rĂ€tt tilltalande. Fredrik kommer antagligen att köra Ă€nnu snabbare nĂ€sta Ă„r om allt klaffar. Och han Ă€r vĂ€rd det!

bilen sÄ som den stÄr idag.

hÀr satt en motor en gÄng i tiden. det gÄr snabbt nÀr vÀsterÄs pojkarna meckar.

en av de tre hela kolvarna.

ettans kolv som spikade sönder.

det vart ett djupt hÄl rakt igenom ringarna.

blocket.

ettans foder som Àr skadat.

vevlager efter 800 mil i en 700+ Hk motor.

Fredriks nya bromsar.

gamla skivorna mot de nya. viss skillnad va?

048 dÀcken har fungerat bra i Är.

koppling med svÀnghjul.

pump och filter till racefueln.

tanklock till racefuel tanken som sitter pÄ vÀnster sida bakom fronten.

hÀr ser ni var tanken sitter.

en snabb bil behöver ett manligt aggregat!

 
 
Aktuellt
2020
Konbana - 9:e maj Lunda
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se