Jag kliver in i ett garage i norra Stockholm och möts av två killar som hälsar glatt! Den ena killen är Fredrik som står för verkstaden, den andra är Micke, som äger bilen. Micke sträcker fram handen och hälsar; Hej! Kul att du kom! Vi håller på att montera ihop fjäderbenen just nu och det ser väldigt bra ut.
Micke äger och vårdar en Mitsubishi Lancer EVO VI som används friskt, vinter som sommar. Fjäderbenen som ska monteras på bilen är Öhlins, de är hårdhetsjusterbara och självklart höjdjusterbara.
Fram kommer det även sättas en uppsättning Cusco topmounts för att kunna justera cambern fram ännu mer än vad som tillåts på fäderbenes infästning i spindlarna.
Fjäderbenen är egentligen till för EVO VII-VIII så jag fick beställa kortare fjädrar bak och specialtillverka ett par hylsor fram, berättar Micke. TG racing i Gävle levererade fjäderbenen med de rätta fjädrarna men en vän till Micke fick stå för tillverkandet av hylsorna.
Om jag sedan får för mig att gå och köra en EVO VIII så är det bara att byta fjädrarna bak som ska vara lite längre. Klart att Micke tänker på framtiden.
Vi tittar lite närmare på Mickes bil i övrigt och ser en del egna lösningar. En vacker kolfiberhuv förgyller tillvaron för de som råkar se bilen på Roslagens krokiga vägar. Vidare sitter det en Rallie Art box och Mongoose avgassystem på bilen för att ge med körbarhet och lite mer mos.
Den stora vingen som brukar sitta på bagageluckan lyser med sin frånvaro och likaså dimljusen som brukar sitta på bagageluckan. Bilen blir väldigt anonym bakifrån. Jag kommer ihåg när jag besökte Micke en gång då vingen precis var borttagen. Jag tänkte, har han skaffat sig en standard Lancer som bruksbil? Det visar nog så väl hur anonymt man kan göra en EVO VI.
Men det ser väldigt stilrent ut! Definitivt annorlunda! Som ni ser på bilderna nedan så har batteriet flyttats bak till bagageluckan och fästs med ett rostfritt fäste i ramen bakom baksätet.
Tillbaka till fjäderbenen. En sak som vi reagerade på var alla de klistermärken som följde med kittet. Hela 10 stycken! Någon som vill dekaltrimma bilen?
De satte på de främre fjäderbenen och upptäcker att det inte fanns någon hållare för ABS-kabeln och bromsslangen. Då fick de tillverkas på plats. Annars gick det smidigt, bak var det bara att ta loss den undre länkarmen från spindeln och byta fjäderbenen.
En grundinställning gjordes på dämparna och camber, sedan var det dags att kontrollera höjden på bilen. Fjäderhöjden var väldigt lågt ställd från början så efter att ha kontrollerat genom att hissa ner bilen så höjde vi fram ca 2 cm.
Då blev det perfekt. Ut och prova då!
Jag ska inte uttala mig så mycket om hur bra stötdämparna är för det var vinter ute men det första intrycket är att de är extremt mycket snabbare i dämprörelsen. Vidare så fick man en helt annan komfort faktiskt, så som man brukar få av Öhlinare. De sväljer mycket mer, mycket snabbare än original dämparna.
De som satt original var mycket stötigare och ”slog mer” i chassiet. Vidare utbeprövningar får ske då det blivit vår och de riktiga däcken åker på bilen. Jag lämnar Micke och Fredrik för att åka hem.
Micke ska ut på en rally kurs nästa vecka. Gissar att han kommer få nytta av fjäderbenen...













