Tomas Gustavsson, Cosworth guru, eller??
-Ja det e Tomas!

Hur mÄnga gÄnger har man hört den frasen? Alldeles för mÄnga faktiskt!
Killen som har hör sig sjĂ€lv sĂ€ga det mest eller snarare har telefonen ringandes hela tiden Ă€r Tomas Gustavsson frĂ„n CosworthtĂ€ta staden GĂ€vle. De flesta som har en Sierra eller Escort Cossie har nog nĂ„gon gĂ„ng hört talas om honom. En del kallar Tomas för ”Cossie guru”, en del kallar honom för en av de största kunskapskĂ€llor vad gĂ€ller Cosworth i Sverige och en del kallar honom ”mannen med alla svaren”.
StÀmmer det?
Jag kan nog stÀmma in i alla de pÄstÄenden. Det han inte vet tar han reda pÄ. FrÄgar man honom; var sitter den hÀr bulten? Svarar han: den sitter dÀr bredvid den, du anvÀnder tians nyckel och drar med 80 Nm och sedan 90 grader. Men först mÄste du flytta pÄ den och den annars sÄ kommer du inte Ät.
Det Ă€r nog mĂ„nga som kĂ€nner igen detta samtalet. Är det nĂ„got man behöver till bilen sĂ„ har han det mesta, tom hemma pĂ„ hyllan(!) och han utvecklar en hel del sjĂ€lv för att kapa priserna och för att kunna sĂ€lja de topprodukterna som kunderna vill ha.
”Toppfinish”, ”seriöst” och ”100 % komplett” Ă€r ett par ord som folk anvĂ€nder ofta nĂ€r man pratar om TG Racings egna delar. Men hur började det hela egentligen? Varför vart han kallad för ”Bernst-Gunnar” en tid?

Vi tÀnker oss tillbaka till 1991. En ung kille som vill ha en prestandabil, en Cossie, stÄr och kollar pÄ en 3 dörrars flygel hos Lindqvist i Köping. 330 kitt kan levereras med bilen. Varför en flygel nÀr det fanns nya, vildare, snabbare 4x4? Nja, pengar va en tillgÄng som killen i frÄga kom fram till bara rÀckte till en RWD.
Med 330 kitt i priset blev Tomas 175 000 kr fattigare
 billigt? NÄ! Skulle inte tro det! TĂ€nk er vad sĂ„ mycket pengar va i vĂ€rde dĂ„, för 13 Ă„r sedan. Aj!

SĂ„, tror ni att Tomas nöjde sig med ett 330 kitt? Nja, ni vet ju hur jag Ă€r, harklar sig Tomas med ett stort leende

-Det vart en T04 efter inte sÄ lÄng tid. Ett kopplingsras blev sedan ett faktum och det var inte ett vanligt lamellras direkt.
TÀnk dig att det enda pÄ lamellen som Àr nÄgorlunda intakt Àr centrumet. DÀr fjÀdrarna sitter om du har ett fjÀdrat centrum. Resten, metallbitar och lamellpulver/bitar slungades runt i sprÀngkÄpan. Det kan jag kalla ett ras! sÀger Tomas.
Vi instÀmmer. Men vad hÀnde med bilen? Jo den vart lite okörbar i kurvorna, den liksom jassade/tuggade i kurvorna. Greppet infann sig inte riktigt med den höga effekten. Det fanns bara svindyra saker för att förbÀttra vÀghÄllningen pÄ den tiden till Ford.
Bussningarna kostade en förmögenhet minns Tomas. NÀr det stod 1992 pÄ almanackan sÄ gick bilen av i en snÀv kurva vid lite för mycket överstyrning (om vi ska vara milda i vÄra uttryck). Dags för en ny bil med andra ord!

Nu kommer vi till det dĂ€r om varför han blev kallad ”Bernst Gunnar”. Vad vill man köra om man precis under lite mer Ă€n ett Ă„r har blivit biten av Cossiefeber? Jo en Escort Cosworth sĂ„klart!
De fanns att tillgÄ splitt nya dÄ det va november! Trevligt! Motorn orörd? Ni borde kunna rÀkna ut vid det hÀr laget att sÄ funkar det inte i Tomas vÀrld. Ett Forsbers 330 kitt fick vÄldgÀsta motorn. 1,75 bar med rak laddkurva över varvregistret Àr inte dÄligt pinkat med en org. turbo!
Sedan har vi det dĂ€r med fĂ€lgarna: Ă„ret Ă€r 1992, 18” finns typ inte pĂ„ bilarna dĂ„. SĂ„dana skulle det bli! Ett par 18” gĂ„nger 8,5” Azev mod A för hela 5500 kr st. sattes pĂ„ bilen. Det pratades om bilen vill jag lova!

Under denna epok sĂ„ uppstod ett problem. Var fĂ„r man tag pĂ„ bitarna som gör bilen snabbare och snyggare? Pundet va rĂ€tt sĂ„ högt dĂ„ men vid –96 sĂ„ började Tomas ta in mer och mer frĂ„n bland annat England. Utbudet som fanns i Sverige va fattigt och dyrt. Han började Ă€ven ta in saker till sina vĂ€nner som körde Cosworth. De var nöjda och sedan vart djungeltelegrafen igĂ„ng.
Kompisars-kompisars-flickvÀnners-kompisar ringde och undrade om Tomas kunde hjÀlpa dem. SjÀlvklart kunde han det!

Vad hÀnde med bilen förresten Tomas?
– Jo, 1996 vart det portad topp, kamaxel, en 360 lagrad T34 och Charge cooler kitt. Men det lirade inte riktigt 100 procent och jag tröttnade faktiskt. År 1999 bestĂ€llde Tomas en RS500 spec. motor till sig sjĂ€lv. Med allt som hör dĂ€r till. Allt runt motorn och faktiskt bromsat och klart med styrbox som medföljde. Men den motorn hamnade tyvĂ€rr aldrig i bilen. Det kom en annan bil i vĂ€gen som byggdes om rĂ€tt ordentligt...
Ni kÀnner kanske till bilen, numera kÀnd som Gumball Cossien, alias 08:ans Escort Cossie.

SÄ hur har det hela löpt sedan dess? Jo bilen stÄr med oförskÀmt fÄ mil pÄ mÀtaren och en Àgare under ett skynke i TG Racing lokal. Mycket delar finns till bilen. Mycket fina delar. Vi fÄr hoppas att den kommer ut snart. Kanske inom ett Är eller tvÄ? TG Racing dÄ? Jo Tomas hobbyverksamhet eller egentligen kan vi kalla det för hans andra jobb, finns som bekant kvar.
Mycket motorer och delar har lĂ€mnat det garaget de senaste Ă„ren. Ni ser en del av godsakerna vi hittade dĂ€r pĂ„ bilderna som finns hĂ€r nedan. Det Ă€r mycket ”vill ha” faktor kan jag tala om!
Hyllorna och skÄpen Àr fullsmockade med allt frÄn justerbara lÀnkarmar till RS turbo till 80mm tjocka Forge intercoolers till Escort Cossie. Vill bara sÀga: tack för att du orkar ha igÄng mobilen. Det verkar som Ford entusiaster behöver Tomas. Telefonen ringer ofta, bara ca 30 ggr de fÄ timmarna vi va pÄ besök i GÀvle.


Bilder:
SĂ„ hĂ€r ser det ut nĂ€r du stĂ„r i lokalen och tittar ut. PĂ„ andra dörren stĂ„r det sjĂ€lvklart ”Cosworth”.I dessa skĂ„pen döljer det sig en massa porr... Bil-porr alltsĂ„!
VÀldigt mÄnga saker tas frÄn Ford eller Cosworth dÄ det inte finns bÀttre saker för pengarna.Va det nÄgon som behövde Samco silikonslangar? HÀr finns det vill jag lova.
I stort sett alla vÀtskor som behövs i vÄra bilar. Oljorna kommer överlag frÄn Mobile 1 men det finns Àven annat.En av hyllorna i lokalen. Div. block, toppar och annat.
Bearbetade insugsrör

som Ă€r matchportade mot denna toppen. Snyggt!
Ett lackat o honat 200 block.HĂ€r har ni insidan av plenumet. Notera portningen och de dubbla bultmönstrena för org. gasspjĂ€ll och 3” gasspjĂ€ll. Allt Ă€r sjĂ€lvklart Tigsvetsat.
Det nya TG Racing insuget. Samma finish som TG Racing grenröret sedan denna generation som Ă€r nummer fyra i ordningen. Det Ă€r utprövat pĂ„ flera motorer sedan generation 1 i bl.a. Matts Appelgrens bĂ€nk. Det Ă€r enbart ca 6 % skillnad mellan den sĂ€msta och bĂ€sta porten vad gĂ€ller flöde. Det Ă€r ett fruktansvĂ€rt bra resultat! MIS insugen Ă€r det enda oss veterligen som Ă€r bĂ€ttre pĂ„ denna punkten och den har ca 4% skillnad mellan den sĂ€msta och bĂ€sta. Kan tillĂ€ggas att detta TG insuget Ă€r sĂ„lt bland annat till Italien, Belgien, Tyskland och England förutom Sverige dĂ„ sĂ„klart. Sitter bland annat pĂ„ tvĂ„ rallycrossbilar! Det om nĂ„got Ă€r ett erkĂ€nnande! Plenumet levereras utan gasspjĂ€ll för 5000 kr idag. DĂ„ medföljer allt som behövs för att sĂ€tta dit plenumet pĂ„ en orginalbil. Original gasspjĂ€ll kan anvĂ€ndas bolt-on med vĂ€ldigt smĂ„ bearbetningar pĂ„ originalspjĂ€llet. Bland annat bör man porta upp baksidan av org. spjĂ€llet sĂ„ det matchar plenumets 3” ingĂ„ng. HĂ€r pĂ„ bilden ser ni det 3” spjĂ€ll som gĂ„r att köpa till plenumet. Antingen direkt eller som en senare uppgradering dĂ„ man behöver 3” pga. högre effekt uttag. Allt medföljer för att fĂ„ dit 3” spjĂ€llet. Komplett med andra ord!
Ytterligare en TG lösning sĂ„ som vi kĂ€nner dem. Varför ha en massa fula anslutningar pĂ„ plenumet som syns? Övre hĂ„let Ă€r till lufttempgivaren alltsĂ„ MAT sensorn. Det andra Ă€r utgĂ„ngen till styrluftsrailen. Denna Ă€r utprövad sĂ„ ja det funkar. Medföljer sjĂ€lvklart i plenum standardkittet.Till skillnad mot tidigare generationer av TG plenumet sĂ„ Ă€r nu den vĂ€lvda plĂ„ten valsad i ett stycke. Sedan Ă€r allt högglans polerat till samma finish som TG grenröret. Snyggt!
Tre stakar till Cosworth motorer. FrÄn vÀnster; Verdi, Arrow och Carillo. Dagspriset Àr idag 9k kr, 12,5k kr och 11,9k kr. För dagspris ring Tomas.HÀr ser ni skillnaderna mellan stakarna lite mer ingÄende.
Jag tycker personligen att Verdistaken med sin historik, utformning och att den Àr sÄ pass utprövad smÀller högst trotts det billigare priset. Om man tittar pÄ stakarna nÀra ser man att den Àr mycket mer genomtÀnkt.Ett gÀng kolvar till Cosworth motorer.
Original Mahle bearbetad för att fÄ ventiluttag.Mahle, lÀgre komp med ventiluttag.
Denna fÄr ni gissa!JE TG Racing spec. kolv standard höjd.
Denna fÄr ni ocksÄ gissa!CP TG Racing spec. org. höjd.
CP TG Racing spec. för lÀngre stakar.CP TG Racing spec org. höjd kolv med 7,2-1 komp. HÀr ser ni ventiluttagen. DÀr materialet mellan kolv sidan och ventiluttagen Àr för smalt frÀser de bort sÄ att det inte glöder bort under förbrÀnning. En bÀttre utformad kolvbotten Àr ocksÄ ett plus.
UppifrĂ„n kolvtoppen; (1) mellan toppen och kompringen sĂ„ Ă€r det frĂ€st en massa grunda spĂ„r för att bland annat. förhindra och ”döda” förspikningar. (2) I anslutning till kompringen Ă€r det smĂ„ hĂ„l uttagna för att fĂ„ gaserna ner bakom kompringen. Detta för att fĂ„ kompringen ska tĂ€ta ytterligare. Det Ă€r ett gammalt knep som kan utformas pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt. (3) Mellan första och andra ringen Ă€r ett ”V” frĂ€st i kolv sidan för att ta hand om de gaser som alltid slinker förbi kompringen. De gaserna Ă€r redan förbrĂ€nda och Ă€r slaggprodukter (avgaser) som inte ska tillbaka till förbrĂ€nningsrummet för de tillför inget. De samlas i detta ”V” och dras ner med kolven till vevhuset för att sedan komma ut i vevhusventilationen. Dubbel smörjning till kolvbulten.
CP Àr ett roligt namn pÄ en kolv om man Àr svensk ;) observera hÄlen som gÄr till undre oljeskrapringen! Notera tjockleken pÄ godset vid kolvbulten! SÄ Àr det pÄ hela kolven. DÀr det kan behövas och dÀr det finns utrymme sÄ Àr godset sÄ tjock som det gÄr utan att pÄverka nÄgot annat. Nedre delen pÄ kolven Àr rÀfflad för att bÀra med sig oljefilm.
D.K.E vevaxel med en org. vevaxel ovan. De tillverkar Ät bland annat Prodrive Subaru och Brabus. Pris pÄ förfrÄgan. I dagslÀget finns det hela tvÄ! leveransklara hos TG Racing. Ca 24k kr idag.Densos nya racingstift med iridium. Inte sÄ mycket dyrare Àn Densos andra stift. 700kr för 4 st till Cossie för FMCS medlemmar.
Aeromotive brÀnslefilter. En av de porriga sakerna som fanns i skÄpen pÄ tidigare bild. IsÀrtagen. Alla delar utom filterdel i duralaluminium och jÀtte anslutningar. An 10 borde rÀcka va?
En till del frÄn Aeromotive. Fördelning för de som vill ha bland annat flera matningar till fuelrailen. IngÄngen Àr An 10 och tvÄ An 8 ut.Camber-caster kitt till Cosworth 4x4. Camber eller Caster kittet gÄr att köpa separat om du vill och kan bestÀlla med uniballs och stumma monteringar eller med bussningar. Kittet pÄ bild gÄr pÄ i dagslÀget ca 5000 kr dvs. mycket för pengarna. KrÀngningshÀmmaren fram tas bort med Casterkittet. Jag har precis kört en Sierra med Casterkittet och kan kommentera med; annorlunda vÀghÄllning Àn det ska vara pÄ en Cossie, mycket mer grepp, bÀttre turn-in och allmÀnt mer betryggande vid kurvtagning. Att krÀngningshÀmmaren Àr borta stÀller högre krav pÄ instÀllningen pÄ fjÀderbenen och pÄ fjÀdringen överhuvudtaget. Jag personligen rekommenderar minst Coilovers med hÄrdhetsjustering och nÄgon som kan justera bra.
Justering pÄ Casterstaget sker utan att ta loss delen frÄn bilen. Bara att lossa pÄ lÄsmuttrarna och förlÀnga/korta staget.Samma gÀller justeringen pÄ lÀnkarmen som justerar Camber.
Detta kittet Ă€r med uniballs, hĂ„llare för Casterstaget i karossen och stum montering mellan lĂ€nkarmen och Casterstaget. Rena racing delar med andra ord. Uniballsen mĂ„ste smörjas efter varje gĂ„ng du har utsatt bilen för vĂ€ta.Visste ni om att det finns Forge intercoolers i olika tjocklekar till alla Cossie med rad 4:a? FrĂ„n vĂ€ster; Escort 3” anslutningar med 80mm tjocklek, Escort 3” anslutningar med 70mm tjocklek, Sierra 2,5” anslutning med standard 60mm tjocklek.
För dagspriser ring TG Racing.TG racing Pullssplitt grenrör. Toppfinish kan man minst sÀga!
Levereras med valfri flÀns och med eller utan valfri WG flÀns/hÄllare13,5k kr komplett med alla bultar och muttrar.
 Ni vet att Tomas aldrig gör nĂ„got halvdant. Observera splittningen mellan 1-4 och 2-3 hela vĂ€gen fram till WG. En mellanplatta Ă€r svetsad i det röret för att pulserna inte ska ”vandra över” vilket de gör. Glöm inte anledningen till att man bygger pullssplitt.
Mellanplattan ”portar” man sedan mot WG med ca 1 mm som mellanrum mot kolven. Seriöst? U bet!
 
 
Aktuellt
2020
Konbana - 9:e maj Lunda
Årsmöte - 11:e juli Gelleråsen
Bankörning - 12:e juli Gelleråsen
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se