Ford Transit -98 2.0i doch går på 3 burkar

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Svedda

Ford Transit -98 2.0i doch går på 3 burkar

Inlägg av Svedda »

Har precis köpt en Ford Transit -98 2.0i doch. Den har stått nästan ett år och fungerade felfritt innan den blev stående.

Nu går den på 3 burkar när man är ute och kör. På tomgången går den på alla 4:a, men den är orkeslös när man åker iväg, går dock att köra med den. Har lyckats fått den att gå rent i ca 5 min häromdagen. Igår slängde jag i något för bla spridarrengöring i tanken men det blev inte bättre av det. Har funderingar på om det kan vara tändspole eller tändkablar som spökar, hur kikar man upp det på lättaste sätt, går det att mäta upp fastän den går bra på tomgång?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Har du komp o gnista? Kan även vara en spridare som inte vill vara med.

Kolla exakt vilken burk som inte vill vara med och därefter kontrollera komp, gnista o soppa på den burken.

En fullservice brukar avhjälpa dom flesta problem, troligen även dina då bilar i allmänhet och oftast Fordar är dåligt skötta efter sista nybilsservicen.

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Låter som du behöver byta tändstift. Ev. även tändkablar.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Svedda

Inlägg av Svedda »

Nu har jag bytt tändstift och provat att skifta tändkablar för att se om någon var trasig, vilket jag kom fram till att de inte var. Hur kollar man spridarna på enklaste vis. Det är rätt jobbigt att plocka ur dem för att kolla sprutbilden i exempelvis en colaflaska. Har hört något om att man ska kunna mäta upp dem för att se om de är dåliga, är det möjligt?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

ha motorn igång och lossa kontaktstycket, den cyl som det inte blir någon förändring på den är nog inte helt 100.

Svedda

Inlägg av Svedda »

Jag blir så trött :( har skiftat tändhattar från tändspolarna så jag kan bli tokig. Det enda vettiga jag fick ut av det hela är att bilen går extremt dåligt när man sliter ur tändhatten från 2:ans burk. Det bästa hade ju varit om den gått extremt dåligt på 3 burkar när man drar ur. Någon som har något bra tips om hur man kollar upp felet på tändspolarna.

Det krångliga med det hela är att bilen går bra på tomgång och att dra ur en tändkabel eller en kontakt till spridarna ger ingen respons eftersom den kommer att gå sämre oavsett vart man rycker ur. Däremot när bilen får motstånd tex i uppförsbackar eller när man trycker på gasen så märker man att den går på tre burkar.

Ska man behöva rycka kontakterna till spridarna för att sedan åka en bit för att konstatera att spridaren är dålig?

Tycker att det är väldans märkligt att jag inte kan ta reda på vilken burk det är som inte vill vara med. Jag menar när jag rycker ur kablarna så borde den ju gå på 2 cylindrar i 3 fall av 4:a. Men jag tycker som sagt att den går extremt dåligt när man tar cylinder 2 ur bruk och inte på någon annan.

Provade även att skifta tändspolarna för att se om det blev någon skillnad men jag upplevde inte någon skillnad.

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Svedda skrev: Tycker att det är väldans märkligt att jag inte kan ta reda på vilken burk det är som inte vill vara med. Jag menar när jag rycker ur kablarna så borde den ju gå på 2 cylindrar i 3 fall av 4:a. Men jag tycker som sagt att den går extremt dåligt när man tar cylinder 2 ur bruk och inte på någon annan.

Provade även att skifta tändspolarna för att se om det blev någon skillnad men jag upplevde inte någon skillnad.
Då låter det som 2:ans cylinder är den enda som verkligen är i skick resten har allvarliga problem.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Konstigt? Verkar vara nått ordentligt knas, ta ett kompprov på motor o kolla så att det är korrekt, vänta nu... Har bilen stått ett år? Du har väl ny fräsch bensin i bilen, om inte byt och prova igen.

Har råkat ut för att en motor går som en lam bäver med klumpfot och det har avhjälpts genom att ny bensin har tankats på eller att den bytts ut.

Svedda

Inlägg av Svedda »

Bensinen är ny och kompprov visar 12,5 på alla utom en som visar 12.

Svedda

Inlägg av Svedda »

Finns det fler modeller än transiten som kör med samma typ av tändspole, samt tändkabel?

Skriv svar