Ställa ventiler/Sliten kam.

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
mxrush

Ställa ventiler/Sliten kam.

Inlägg av mxrush »

Hej, har haft en eländigt knackande motor, skruvade av ventilkåpan och det verkar som om jag fått svar på varför direkt. Jag vet inte mycket om bilmotorer, men ser att denna kammen är i dåligt skick. Att ställa ventilerna är väll ingen idé med den kamaxeln?

Patienten är en Ford transit 2.0 -92.

Mvh
Bilagor
DSC03048.jpg
DSC03047.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Att ställa ventilerna är alltid en idé och kammen rullar nog några mil till om du sköter oljebyterna.

När du köper kamaxelkitt sedan så köp gärna ett med kvalli, om du nu har tänkt behålla bilen vill säga.

Ford hade förut ett bra pris på kam o lyftare, typ 2500 någonting och på äldre transiter så satt det Pinto 1600 meskammar i så du ska ha den som är till 2.0 Pinton och som sitter i ex Sierra.

http://www.khmotorsport.se/index.htm

Har vippor för 400 o då behöver du bara en kam, ja en sotsats med om du lyfter toppen när du byter kammen, kammen dras ut bakåt så finns det inte plats så får du montera av toppen alt borra hål i torpedväggen o ta ut den där.

mxrush

Inlägg av mxrush »

Tack för bra svar! Då ser jag till att ställa ventilerna, byta olja och filter.

Mvh Erik

Användarvisningsbild
Pezon
Veteran
Namn: Jimmy Peterson
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92

Inlägg av Pezon »

mxrush skrev:Tack för bra svar! Då ser jag till att ställa ventilerna, byta olja och filter.

Mvh Erik
Plocka bort oljeröret till kammen också och gör rent den ordentilgt.

mxrush

Inlägg av mxrush »

Hur ser jag att kolven står i ÖD på denna motor (OHC) och hur drar jag runt den? Tändföljden är 1-3-4-2 innebär det att t.ex. cylinder 1 och 3 står i ÖD samtidigt? Hoppas ni har överseende med att jag är novis.

mvh

mxrush

Inlägg av mxrush »

Så skaffade man sig ett problem, tappade ned skruven till oljeröret i vad jag tror är en oljekanal. Skruven verkar ligga någon decimeter ned så jag hoppas att den går att få upp med magnet! Annars skänker jag bussen till hemvärnet som övningsmål.. :P

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Du drar runt den på nedre remhjulet, där finns en skruv, 19 tror jag. 1 o 4 cyl är uppe samtidigt.

Skriv svar