Förlägnings regler, biltransport bygge

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
K_jonsson
Veteran
Namn: krister j
Kör: Ford sierra cossie 4X4

Förlägnings regler, biltransport bygge

Inlägg av K_jonsson »

Hejsan
Håller på att bygga om en transit 190l 95a till biltransport.
Flaket är ju redan 4 m men tänkte förlänga ram med lite vinkel neråt.
Va jag hört får överhänget på ramen va max 1/3 av axel avståndet men vart börjar man räkna överhänget?
Är det från axelns centrum?

Mvh
Krister

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns mig veterligen inga fasta regler för max överhäng. Det styrs mer av axeltryck (ju mer överhäng du har desto högre axeltryck bak får du).

1/3 av axelavståndet låter som en tumregel som man kan använda. Räkna i så fall överhäng från bakaxelns centrum.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

K_jonsson
Veteran
Namn: krister j
Kör: Ford sierra cossie 4X4

Inlägg av K_jonsson »

therealpinto skrev:Det finns mig veterligen inga fasta regler för max överhäng. Det styrs mer av axeltryck (ju mer överhäng du har desto högre axeltryck bak får du).

1/3 av axelavståndet låter som en tumregel som man kan använda. Räkna i så fall överhäng från bakaxelns centrum.

/Gustaf

okej där ser man, jag tyckte det 1/3 lätt lite lustigt efter som i mitt fall skulle då överhänget få va max 1,2 m vilket det redan överstiger nu standard.

Om jag nu säg förlänger flaket 1m och man bygger ramen lika grov som standard ramen är borde det va några problem att få regga på en dragkrok också?

/krister

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är helt upp till Bilprovningen att bedöma. Så det är svårt att gissa hur det går...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar