Ställa upp pumpen på Transiten.
-
Al Capone
- Nybörjare
- Namn: Fred Sundström
- Kör: Transit diesel
Ställa upp pumpen på Transiten.
Jag har googlat en del och hittade en Engelsk sida som beskrev hur man ställer på sin Diesel Transit, bilen dem beskrev var en sådan som min, fast med mekanisk pump.
Min bil är en -95 och har elektrisk pump. Har gjort pumpmodd på Audi innan med motstånd, men hittar inget motsvarande till Forden. Är det någon som vet vilka kablar man skall kabla in sig på och ungefär vilket motstånd som maxar pumpen utan att man förlorar tomgång med mera. (eller om det finns någon dieselbox att köpa)
Sen får man ju kolla hur laddet har skjutit iväg och kanske ställa på det mera om det behövs, men 62Kw är inte skithäftigt
Plugga EGR med mera har jag koll på och svartrök minskar man med mera ladd, det har jag också koll på.
Så frågan är: Hur ställer jag på min elektriska dieselpump på transiten?
Min bil är en -95 och har elektrisk pump. Har gjort pumpmodd på Audi innan med motstånd, men hittar inget motsvarande till Forden. Är det någon som vet vilka kablar man skall kabla in sig på och ungefär vilket motstånd som maxar pumpen utan att man förlorar tomgång med mera. (eller om det finns någon dieselbox att köpa)
Sen får man ju kolla hur laddet har skjutit iväg och kanske ställa på det mera om det behövs, men 62Kw är inte skithäftigt
Plugga EGR med mera har jag koll på och svartrök minskar man med mera ladd, det har jag också koll på.
Så frågan är: Hur ställer jag på min elektriska dieselpump på transiten?
-
Al Capone
- Nybörjare
Jasså, men jag kollade på KCR
Men, men, 6k lägger jag inte när jag vet att dessa pumparna justeras med motstånd.
Hittar du ett elschema så hade det varit kalas
Hittat box för 2800kr, men den killen säger faktiskt att jag har en VP37 pump.
Hade varit roligare att lära sig och alla andra, och på köpet inte betala mer än ett par hundra för att få det gjort.
Hittar du ett elschema så hade det varit kalas
Hittat box för 2800kr, men den killen säger faktiskt att jag har en VP37 pump.
Hade varit roligare att lära sig och alla andra, och på köpet inte betala mer än ett par hundra för att få det gjort.
Baby blå skrev:Tjena.
KCR har faktiskt box till din Lucas pump.
Vet inte om du har lust att lägga runt 6000:- på det men den finns.
Känner du inte för det så kan jag kika på jobbet. Ganska säker på att jag har elscheman till pumparna.
//
Martin
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
VP pumparna är från Bosch. Jag e 99% säker på att du har Lucas pump i din.
Jag hade en likadan bil förut.
Ford använder VP30 på mindre 2liters motorer och VP40 på 2.4liters maskinen. Men aldrig på 2.5 litaren som du har.
Finns som 85,100 o 120hk
85 o 100 finns med AC
Ska du ha 120hk kom dom utan AC på grund av intercoolern.
VP o Lucas är rena kopior av varann men trimboxarna passar inte varann rätt av.
Bosch har 3 trimpottar. Low, mid, high
Lucas har bara 1 mängdskruv.
Självklart kan man ljuga med motstånd. Det enda du gör är att ljuga bort lite tryck till styrdornet så den "fetar" på lite. Personligen skulle jag bytt turbo innan och monterat IC.
Mät registret på den en gång ska du se va sopslö den är :-)
Jag har en Bosch KCR box liggandes. Min tanke va att se om man kunde kört med den på Lucas om man fick mätt upp o jämfört. Men jag kom aldrig så långt. Körde med 100hk box och bortkopplad WG.
//
Martin
Ford använder VP30 på mindre 2liters motorer och VP40 på 2.4liters maskinen. Men aldrig på 2.5 litaren som du har.
Finns som 85,100 o 120hk
85 o 100 finns med AC
Självklart kan man ljuga med motstånd. Det enda du gör är att ljuga bort lite tryck till styrdornet så den "fetar" på lite. Personligen skulle jag bytt turbo innan och monterat IC.
Jag har en Bosch KCR box liggandes. Min tanke va att se om man kunde kört med den på Lucas om man fick mätt upp o jämfört. Men jag kom aldrig så långt. Körde med 100hk box och bortkopplad WG.
//
Martin
-
Al Capone
- Nybörjare
Ok, tack för det svaret.
Men en dieselbox till en sådan här bil kan inte vara annat än ett motstånd eller tre... Och Every-mod har funkat bra på dem bilar jag har gjort det på innan.
Jag är inne på att montera en IC innan jag gör någonting annat, men att lägga flera tusen på en box känns inte ok.
120hk hade ju varit fantastiskt rent ut sagt
Vad är det för peng på din KCR då?
Men en dieselbox till en sådan här bil kan inte vara annat än ett motstånd eller tre... Och Every-mod har funkat bra på dem bilar jag har gjort det på innan.
Jag är inne på att montera en IC innan jag gör någonting annat, men att lägga flera tusen på en box känns inte ok.
120hk hade ju varit fantastiskt rent ut sagt
Vad är det för peng på din KCR då?
Baby blå skrev:VP pumparna är från Bosch. Jag e 99% säker på att du har Lucas pump i din.
Finns som 85,100 o 120hk
85 o 100 finns med AC
//
Martin