Parkerings/dieselvärmare Ford Transit 2,0 260S TDI
-
deesant
- Nybörjare
- Namn: Kristoffer Jönsson
- Kör: Ford Transit 2,0 260S
Parkerings/dieselvärmare Ford Transit 2,0 260S TDI
Hej!
har ett litet problem med min crossbuss som är en Ford Transit 2,0 260S TDI
av årsmodell 2001.
tänkte jag skulle pröva och se om dieselvärmaren fungerar nu innan vinter.
det är en orginal värmare som är monterad på fabrik.
vet ej vad det är för märke på den eftersom det står inget på värken displayn där man startar värmaren eller i instruktionsboken.
men iaf, när jag trycker på flamman där man ska starta värmaren så kommer där fram tiden 60, och då i samband med det så hörs ett snabbt klickande i relän inne i kupen hörs det som samt att motorn på värmaren ger ifrån sig ett snabbt ljud på 1sek.
men värmaren startar inte,
har prövat att vänta i ca 1-2 min efter att de ljudet hörs- men inget händer ändå.
har för mig ifall det är en Webasto värmare så ska det komma fram en felkod i displayn om något är fel ?
någon som vet vad detta kan vara för fel ?
Tacksam för alla svar eller tips.
antingen i privat mejl eller här i forum.
Mvh Kristoffer
har ett litet problem med min crossbuss som är en Ford Transit 2,0 260S TDI
av årsmodell 2001.
tänkte jag skulle pröva och se om dieselvärmaren fungerar nu innan vinter.
det är en orginal värmare som är monterad på fabrik.
vet ej vad det är för märke på den eftersom det står inget på värken displayn där man startar värmaren eller i instruktionsboken.
men iaf, när jag trycker på flamman där man ska starta värmaren så kommer där fram tiden 60, och då i samband med det så hörs ett snabbt klickande i relän inne i kupen hörs det som samt att motorn på värmaren ger ifrån sig ett snabbt ljud på 1sek.
men värmaren startar inte,
har prövat att vänta i ca 1-2 min efter att de ljudet hörs- men inget händer ändå.
har för mig ifall det är en Webasto värmare så ska det komma fram en felkod i displayn om något är fel ?
någon som vet vad detta kan vara för fel ?
Tacksam för alla svar eller tips.
antingen i privat mejl eller här i forum.
Mvh Kristoffer
-
Breda
- Nybörjare
- Namn: Fredrik Breda
- Kör: Cosworth
Varmern din har, eller har hatt en feil og har gått i lås. Det er tydelig indikasjon på dette, når ingenting skjer, kun en liten lyd i 0,5-1 sek ved forsøk på oppstart. Da kan du i første omgang prøve å ta ut alle sikringer som omhandler varmern din, slik at den blir helt strømtom. Eventuelt hovedkoblingen rett inn på varmern. Varmern sitter rett under trinnet i sjåførdøra og enkel å komme til. Da skal den nullstille seg og starte etterpå. Hvis den da ikke starter som den skal, så er det noe som er galt i varmern som må repareres. Ved tre feilaktige startforsøk pga feil, så går den i en slik lås.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja vanligen och av rätt omfattande egen erfarenhet av dessa värmare brukar vara att har dessa inte använts på ett tag kan främsta orsaken vara igensatt filtersil till värmarhuset.
Men börja där med att komma åt värmaren och tryck igen på flamman för att starta värmaren och blir den då varm från dess glödstift så fungerar startfunktionen. Men den går inte så långt alltså att bränsle pumpen börja slå/ticka och räknar timern ner eller står den still på 60 eller slocknar denna?
Vet att det skall finna en hel del felsöknings material på nätet kring dessa värmare, jag har mest info för dom äldre typerna av Eberspächer osv. Annars är dessa typer av värmare tämligen driftsäkra, haken är baar att körs dom inte minst en gång i månaden så sättas dess finfilter igen,,,
Men börja där med att komma åt värmaren och tryck igen på flamman för att starta värmaren och blir den då varm från dess glödstift så fungerar startfunktionen. Men den går inte så långt alltså att bränsle pumpen börja slå/ticka och räknar timern ner eller står den still på 60 eller slocknar denna?
Vet att det skall finna en hel del felsöknings material på nätet kring dessa värmare, jag har mest info för dom äldre typerna av Eberspächer osv. Annars är dessa typer av värmare tämligen driftsäkra, haken är baar att körs dom inte minst en gång i månaden så sättas dess finfilter igen,,,
-
deesant
- Nybörjare
Har prövat att rycka batterikablarna så hela bilen nollar sig.
pröva sen värmaren igen efter att ha ställt in tiden på den, men den får bara de lilla ljudet i början på ca 1-2sek sen räknar tiden bara ner från 60min.
men värmaren startar ej.
skulle kolla glödstiftet, men kunde ej hitta de, måste man plocka ner värmaren för att komma åt?
någon med fler tips ?
Mvh Kristoffer
pröva sen värmaren igen efter att ha ställt in tiden på den, men den får bara de lilla ljudet i början på ca 1-2sek sen räknar tiden bara ner från 60min.
men värmaren startar ej.
skulle kolla glödstiftet, men kunde ej hitta de, måste man plocka ner värmaren för att komma åt?
någon med fler tips ?
Mvh Kristoffer
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja i så fall behöver den värmare iaf en lättare översyn och har denna dessutom inte används på ett tag behöver förmodligen dess finmaskiga bränslesil rengöras och kan räcka som enda åtgärd för att få fart på värmaren igen.
Kruxet kan annars vara att hitta på var värmaren sitter placerad som iaf jag är osäker till just den modellen. Men inte helt ovanlig placering brukar vara innan för stötfångarplasten framtill på ena sidan.
Kruxet kan annars vara att hitta på var värmaren sitter placerad som iaf jag är osäker till just den modellen. Men inte helt ovanlig placering brukar vara innan för stötfångarplasten framtill på ena sidan.
-
deesant
- Nybörjare
okej!
värmaren ska vad jag sett sitta precis under golvet vid ungerfär förardörren rakt upp sidan om tanken.
vet ej om där finns fler komponenter till värmaren som sitter någon annanstans ?
får kanske sticka in om ford och fråga ifall dom kan ta ett felminne på värmaren och eventuellt lossna den om den gått i låsning pga något fel.
ingen som vet ifall man kan låsa upp eller tvångs köra värmaren utan att koppla den till datorn ?
fler tips vill jag ha =)
värmaren ska vad jag sett sitta precis under golvet vid ungerfär förardörren rakt upp sidan om tanken.
vet ej om där finns fler komponenter till värmaren som sitter någon annanstans ?
får kanske sticka in om ford och fråga ifall dom kan ta ett felminne på värmaren och eventuellt lossna den om den gått i låsning pga något fel.
ingen som vet ifall man kan låsa upp eller tvångs köra värmaren utan att koppla den till datorn ?
fler tips vill jag ha =)
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Okey då är det iaf en liknande konstruktion som VW använder för uppvärmning av kupéutrymmet som då bara värmer luften dit. Men generellt sitter dom flesta prylar som doserpump/filter i dess när område om man själv vill göra jobbet.
Är det orsaken får man inte ens i gång värmaren med eventuell tvångskörning.
Annars visst på så pass modern värmare bör man som sagt annars kunna plocka ur eventuell felkod. I övrigt brukar dom flesta drifts stoppen bero på igensatt finfilter allternativ pumpens förfilter.
Är det orsaken får man inte ens i gång värmaren med eventuell tvångskörning.
Annars visst på så pass modern värmare bör man som sagt annars kunna plocka ur eventuell felkod. I övrigt brukar dom flesta drifts stoppen bero på igensatt finfilter allternativ pumpens förfilter.