byta motorn i transit-97

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

byta motorn i transit-97

Inlägg av Ankan-78 »

hejsan, jag har en transit -97 med doch motor i.
nu funderar jag på att köpa en transit till 96-97 tror jag det är, dock är motorn sönder i den.
men jag har för mig att någon sa att det är samma motor som i ... ja just det i vad? scorpio? mondeo? eller vad?
helst så att motorn passar i befintlig låda då juh, men om den gammla lådan är sönder så passar väll inte lådan från en personbil eller?

men om jag nu ska byta bara motorn, vad är det som ska bytas. räcker det att byta själva motorn, eller ska jag flytta över all elektronik med? jag har bytt motorer för, men på mycket äldre bilar utan all elektronik och så.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo vet med att det på denna sida diskuterats tidigare om detta och att motorerna bör överlag överens stämma med motor från bland annat Scorpio som är av samma motorfamilj.

Där också växellåda bör vara likartad mellan dessa modeller. Så bör det vara bara att flytta över motsvarande storlek av motor och behålla elektroniken.

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

scorpion passar men tråg osv får du flytta över,lättskruvat :)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det var någon sådan modifiering som behövdes,, men annars så ska det av dom som tidigare konverterat dessa motorer fungerat rakt av.

Skriv svar