Transiten igen -97 vibbrationer

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

Transiten igen -97 vibbrationer

Inlägg av Ankan-78 »

hejsan, bussen har börjat vibbrera mer och mer, det märks som mest mellan 30-70 km/h. det känns som att ett framhjul sitter lite löst, men det gör det inte, sammt att växelspaken med vibbrera, känns ganska mycket i golvet fram.
jag ska hissa upp och se men nån som har nån idé på var jag ska börja titta?

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

Ankan-78 skrev:hejsan, bussen har börjat vibbrera mer och mer, det märks som mest mellan 30-70 km/h. det känns som att ett framhjul sitter lite löst, men det gör det inte, sammt att växelspaken med vibbrera, känns ganska mycket i golvet fram.
jag ska hissa upp och se men nån som har nån idé på var jag ska börja titta?
har kollat under, allt verkar sitta som det ska, jag har nyligen bytt fjäder höger fram, men allt var okej där, även bytt styrled vänster sida, men det ser bra ut med, det glappar dock lite i höger framhjul, om det är styrled eller hjullager vet jag ej, min spontana gissning är hjullager och det kanske räcker med det lilla glappet för att det ska vibrera som det gör? annars måste det hänt nåt med däcken, det käns som när man cycklar med ett skevt framhjul när man kör i runt 40-50 knyck.

vad kan ett framhjulslager kosta på verkstad utifall det är det?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Är den felhjulsdriven så kan drivknutarna ställa till dito besvär, om du har bakhjulsdrift så är om det finns, hardyskivan ofta boven i dramat, även knutkors.

Är det ett hjullager som är så slut så måste det har fört ett helvetes liv innan det gav upp helt, dom bilarna jag har kollat på när det har varit "oljud" i dom, ja då har det knappt gått o samtala i bilen, så du bör inte missa ett dåligt hjullager.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

SK Racing skrev:Är den felhjulsdriven så kan drivknutarna ställa till dito besvär, om du har bakhjulsdrift så är om det finns, hardyskivan ofta boven i dramat, även knutkors.

Är det ett hjullager som är så slut så måste det har fört ett helvetes liv innan det gav upp helt, dom bilarna jag har kollat på när det har varit "oljud" i dom, ja då har det knappt gått o samtala i bilen, så du bör inte missa ett dåligt hjullager.
bakhjulsdrift, jaha, då är det inget lager då, för det är inget som låter illa, hardyskiva??? dum som jag är. var kan det vara? var sitter den?
hur kollar jag knytkorset? och den där skivan?
1,an och backen har varit trög att få ibland när bilen står stilla 8så klart) ibland har jag fått stänga av den för att få i exempelvis backen, eftersom det går att växla utan problem då, kan det vara lådan? dock så har den varit så oförändrad i snart 2 år, om inte mer.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nee, själva lådan kan jag inte se orsakar vibrationerna, vore lådan sönder så skulle du troligen ha ett hål i den och drevsallad.

Om du har en Hardyskiva sitter den på kardanen efter växellådan, ska fungera som en ryckutjämnare och är i gummi med metall hyslor faslvulkade, som sen är skruvad i kardanen, gummit ge upp med åren och då blir det obalans när skivan går sönder.

Korsen är lätt all kolla, under bilen och ta och rör på kardanen, glappar korsen då så har du hittat ett fel, en sak jag kom på är att om det finns så kan ju stödlagret ibland orsaka problem när detta ger, eller har gett upp, men även det ser du om det se knas ut, annars ta kort om du är osäker och lägg upp här så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

tackar, jag ska ta och kolla upp kardanen, ska försöka få med så mycket bilder som möjligt.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Verkar det nu komma mycket vibbrationer just fram skulle jag nog kikat närmare om detta glappet vid det framhjulet. Som kan ge rätt duktiga vibrationer med lite glapp i framvagnen.

Gällande möjligen kardan problem så blir det någon skillnad då du snabbt kopplar ur?

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

kollat

Inlägg av Ankan-78 »

hej igen, jag har haft bussen upphissad och kollat leder och så, men inget glapp, jag hade bort de yttre hjullagren med och fetade in och så, men det verkar okej där med, har filmat kardanupphägningen och ska se om jag kan bifoga filmen, det verkar vara mycket glapp enligt mig, men vad vet jag :) annars kanske det kan vara den där givaren jag bytte för ett tag sedan till servostyrningen, den var ju lite mindre, men har funkat klockrent i flera hundra mil efter bytet, så jag är lite skeptisk till om det verkligen kan vara det med, men visst, det känns ju lite mer när man svänger tror jag eller så inbillar jag mig bara, och varför skulle det kännas alls när man kör sakta rakt fram isåfall?? hur som helst ska se om filmen kommer med.
okej det gick inte, men jag har lagt ut den på youtube här är en länk:
http://www.youtube.com/watch?v=1YMFsuiw ... e=youtu.be

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Din upphängning verkar inte vara riktigt bra, dom ska ju förstås ha en viss mjukhet då dom ska ta upp vibrationer, men din verkar liiiiiiiiiiiiite väl mjuk.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Tror jag det med sådan minst sagt tvär slut stödlager att den kardanaxeln lever om.
Nytt sådant finns för runt 200:- plus lite frak på ebay (http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=for ... cat=131090).

Skruvat har denna för runt 600:-(http://www.skruvat.se/Kardan-C180.aspx)

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

hej igen! lite dum är man ju, såg nu att det var två stödlager till kardanen, så jag tänkte byta båda, hittar dock mest 30mm och jag tycker att det verkar lite lite, jag hittar inte mitt skjutmått så jag kan ju bara gissa, jag hittar massor med parvis på ebay, men det står en massa olika modelbeteckningar etc: 2 REAR PROPSHAFT CENTRE BEARING FOR FORD TRANSIT (1991-2000)
Car: Ford
OEM Part Number: 7239265 / 4 104 708 / 4 060 617
For the following cars:
Ford Transit: 1991-2006
Ford Model Engine Size Engine
Transit 2,0 2,0 DI
Transit 2,0 2,0 EFI
Transit 2,0 2,0 HC
Transit 2,0 2,0 HC EFI
Transit 2,0 2,0 TD
Transit 2,2 2,2 TDCI
Transit 2,3 2,3 EFI
Transit 2,4 2,4 DI
Transit 2,4 2,4 TD
Transit 2,4 2,4 TDCI
Transit 2,0 2,5 EFI
Transit 2,5 2,5 T
Transit 2,5 2,5 TD
Transit 2,5 2,5 TI
Transit 2,9 2,9 EFI
Transit 2,0 2.0
Transit 2,4 2.4
Transit 2,5 2.5
jag vet att jag har en -97 ford transit 100L med 2,0l doch bensin motor, så jag hoppas
att den är inkluderad i denna listan DI, EFI,HC vad nu det kan betyda :)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jag får med till att även den modellen och motor du har in berikar den listan. Bäst så med att byta båda stödlagren...

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

tack peter. jag beställer och hoppas på det bästa, jag har fattat rätt att jag ska märka upp så mycket jag kan och sedan bort med bulten bakom knytkorsen när kardanen är ner, skulle jag få prob så får jag köra med kardanen till verstad, hör av mig när detta är gjort,
tack tack

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det brukar normalt vara bra att som sagt märka upp kardanen med dess fästen. Men detta får du säkerligen till och detta är ju ingen raketfysik direkt... ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag märker upp allt jag tar isär med ett körnslag på båda delarna, sen om det är ett svänghjul och vevaxel, eller en kardan, så gör jag det, kanske spelar boll, men jag tar inga risker.

Skriv svar