Park.värmare går kort tid, till.värmare går som den ska

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
KalleOskar
Nybörjare
Namn: Karl-Oskar C
Kör: Ford Focus 2007
Ford Transit Connect 2015

Park.värmare går kort tid, till.värmare går som den ska

Inlägg av KalleOskar »

Hej Fordare, lyckades inte få fatt på mitt förra konto så fick starta en nytt. Nåväl.

Jag känner mig vilsen och vet inte var jag ska hitta på med min värmare! Park.värmaren slår av efter bara 10 minuter.

Iallafall... Jag har haft en Ford Transit Connect 200 år 2015 några månader och är helnöjd, men typ en månad efter jag köpte den så gick inte värmaren igång utan bara stod och bolmade ett tag och sen slog ifrån. Gick heller inte igång när bilen gick. Jag lämnade in den på en seriös firma som rengjorde den, byte silsats och packning. De bedömde att glödstiftet inte behövde bytas. Tycker jag fick hjälp till ett bra pris och jag övervägde att byta hela värmaren men det kändes lite väl påkostat. Min budget är cirka noll kronor just nu så jag känner mig lite villrådig. Efter det startade värmaren på kommando och verkade bete sig som den ska.

Men!!! Problemet sen dess är att parkeringsvärmaren, oavsett om jag kör på tidur eller "Värme nu" slår av efter 10-13 minuter, oavsett temp ute. Jag ringde då och snacka med samme mekaniker och han vill inte tro att det är vattenpumpen (som jag googlat mig till som en riktig novis) utan hävdade bestämt att den borde slå av mycket tidigare då pga. överhettning, efter en minut eller något när värmaren börjar koka. Och det känns ju konstigt för liiiiite värme har jag fått in i kupén och själva temp.mätaren på instrumentpanelen säger cirka 70 grader. Nu vet jag att man inte kan lita på termometern för fem öre i detta sammanhang och att det inte har något med motorns värme eller hela vattnets temperatur. Men ändå. En viss uppvärmning verkar ju ske.

Därmed hävdar mekanikern med bestämdhet att det borde vara batteriet och spänningsrelaterat. Jag sa att jag provat ladda batteriet helt två nätter man att det inte gör någon skillnad, och han vill ändå tro att det kan vara batteriet. Tycker ni jag ska köpa ett helt fräscht batteri och prova, får man ens lämna tillbaka ett batteri efter montage annars?

Jag känner liksom att jag har följande alternativ: Köp ett batteri optimalt för modellen cirka 2300 kr. Eller montera DEFA insticksvärmare utan kupévärme för typ 6000 kr. Bara en ny vattenpump original Eberspächer går väl på lite mer än batteriet tror jag.

Får lite ångest när jag startar bilen kallt nu hela tiden, det är väl helt förkastligt?

MVH Kalle

Tags: