Vad kör ni för olja?
-
Harvey
- Nybörjare
- Namn: Jacob Harvey
- Kör: Ford sierra cosworth
Vad kör ni för olja?
Hej! Bra tips på olja att köra i min sierra cossie? Kör liqui moly 10-60w i den nu men den drar mycke, har hört mineral olja är bättre?
Mvh Jacob
Mvh Jacob
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Och vad är mycket då ? pratar vi om en liter i veckan så räcker den nog inte att byta kvalitet .... Jag skulle nog hålla mig till en syntetolja pga turboaggregatet . att en motor "drar" olja kan bero på mycket , Et vanligt fel är att man micklat med vevhusventilationen alternativ att det är stopp i den så att det blir högt tryck i vevhuset och då brukar oljeförbrukningen öka
Om du idag kör 10W60 olja så tror jag inte att förbrukningen kommer att minska nämnvärt bara för att du häller i t ex 20W50
Om du idag kör 10W60 olja så tror jag inte att förbrukningen kommer att minska nämnvärt bara för att du häller i t ex 20W50
Old FORD's can always be faster ......
-
Harvey
- Nybörjare
- Namn: Jacob Harvey
- Kör: Ford sierra cosworth
MrB skrev:Och vad är mycket då ? pratar vi om en liter i veckan så räcker den nog inte att byta kvalitet .... Jag skulle nog hålla mig till en syntetolja pga turboaggregatet . att en motor "drar" olja kan bero på mycket , Et vanligt fel är att man micklat med vevhusventilationen alternativ att det är stopp i den så att det blir högt tryck i vevhuset och då brukar oljeförbrukningen öka
Jag har fyllt på 1,5 liter på 150mil! det rycker jag är mycket! Fick bara tipset ang mineralolja av en kompis som fått den rekommendationen av en kille på trollspeed!