Frambromsar 4x4
-
tomas.
- Veteran
- Namn: Tomas olsson
- Kör: sierra cosworth
- Medlemsnummer: 486
Frambromsar 4x4
Hej.
Önskar tips angående köp av bra frambromsar som man
kan ha på en sierra cosworth 4x4.
Jag har 18" fälgar.
Önskar svar om det är någon märk bar skillnad på olika varianter.
Mvh.Tomas
Önskar tips angående köp av bra frambromsar som man
kan ha på en sierra cosworth 4x4.
Jag har 18" fälgar.
Önskar svar om det är någon märk bar skillnad på olika varianter.
Mvh.Tomas
-
Jimmy86
- Veteran
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Medlemsnummer: 357
Är själv lite i samma sits, antar att du menar att du vill ha större än original 282mm skivor eller vad det nu är.
Jag kommer inte köpa nått färdigt kit utan meka ihop nått eget. Kommer troligtvis att ta skivor ifrån Peugeot 208 GTI. I stort sett samma offset på skivan och samma bultmönster fast den är 302mm istället, finns även en 330mm skiva till 208an men tror inte jag kommer gå på så stort.
Ang bromsok har jag inte hittat nått eller knappt forskat i vad jag ska ha men nått fyrkolvsok kommer det bli. Har ett par brembo liggandes och ska låna ett par Wilwood av en polare och kolla med.
Detta är väl inte jätteaktuellt utan kan nog komma att bli ett höstprojekt så ett svar vad jag kommer använda får du vänta på
Mvh Jimmy
Jag kommer inte köpa nått färdigt kit utan meka ihop nått eget. Kommer troligtvis att ta skivor ifrån Peugeot 208 GTI. I stort sett samma offset på skivan och samma bultmönster fast den är 302mm istället, finns även en 330mm skiva till 208an men tror inte jag kommer gå på så stort.
Ang bromsok har jag inte hittat nått eller knappt forskat i vad jag ska ha men nått fyrkolvsok kommer det bli. Har ett par brembo liggandes och ska låna ett par Wilwood av en polare och kolla med.
Detta är väl inte jätteaktuellt utan kan nog komma att bli ett höstprojekt så ett svar vad jag kommer använda får du vänta på
Mvh Jimmy
-
fstr10
- Nybörjare
- Namn: Allen Minerman
- Kör: Sierra Cosworth
Hej. Jag var precis och hjälpte en kompis att montera ett så kallat bolt on kit, 330mm skivor med 6 kolvsok. Det gick lätt att montera men dom passade inte i hans 17" fälgar. Man behöver typ spacers på 12mm, längre bultar och någon typ av racefälg med mycket plats för oken. Någon com vet vad? Med vänlig hälsning A.
- Fredin
- Legend
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Medlemsnummer: 59
Spelar egentligen inte någon roll om du tar 4 kolv eller 6 kolvsok. Större skiva över 330mm brukar bli svårt med 4 kolvsok. Det viktiga är att du kollar upp bromsbalansen. Behöver räkna på arean i dom nya oken kontra dom bakre så du får rätt bromskraftfördelning. Kör du orginal i bak behöver du en reducerventil till bakre kretsen.
Jag kör 6 kolv i fram och 4 kolv i bak samt bromsvåg med dubbla cylindrar men fick labba och byta cylindrar innan jag träffa rätt.
Ska du åka 17" fälgar så är 330-340mm max. Men dom du köpte av mig är stora invändigt så det ska inte vara några problem. Jag har lyckats hitta en 17" rota kopia som klarar 356 mm bromsar.
Jag kör 6 kolv i fram och 4 kolv i bak samt bromsvåg med dubbla cylindrar men fick labba och byta cylindrar innan jag träffa rätt.
Ska du åka 17" fälgar så är 330-340mm max. Men dom du köpte av mig är stora invändigt så det ska inte vara några problem. Jag har lyckats hitta en 17" rota kopia som klarar 356 mm bromsar.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*