Vad i helvete är det för fel på kontanter.

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

På ett sätt kan jag tycka att det är skönt att slippa kontant hanteringen.
Har nästan aldrig kontanter på mig.
Men i kollektiv trafiken tycker ajg definitivt att man ska behålla kontant hanteringen!
Menar, hur korkat är det inte att man inte ens kan åka buss utan att ha löst biljett eller busskort innan?
Visst man kan betala via SMS men som på vårt jobb får vi inte använda tjänstetelefonerna till sånt och då e det rätt svårt att betala en biljett.
Min chef råkade ut för det när han skulle se Iron Maiden förra året.
Spontant kom dom på, ah vi tar en buss!
Tre av fyra hade tjänstetelefon och kunde således inte betala biljetterna. Så dom fick använda den fjärdes telefon att betala med. Tog hela resan att betala, gå fram å visa chaffören och igen, igen och igen..
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Kan förstå att dom vill ha kontantfritt för tex busschaufförer och sånna människor som inte har någon säkerhet runt sig på så sätt. Men att tom bankerna slutar med kontanter är ju lite dumt, en bank är väl till för att hantera pengar?
Det där med tåget visste jag inte då jag brukar köpa smsbiljett i förväg på internet dom gånger jag åkt

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Jo där kan jag hålla med dig. Skulle ju kanske vara att (om vi fortsätter spinna på tåg som exempel :P) man kan gå till just bistron och betala kontanterna. då får dom ju bort kontanthanteringen för konduktören iaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Kontanter, vad är det :D?

Har aldrig kontanter, hatar kontanter. Inte ens vid privat affärer använder jag kontanter om det inte är absolut nödvändigt, bank överföring funkar så smidigt.

Men jag kanske är skadad efter ett par år i värdetransport branchen :)

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Vad gäller kolektivtrafiken så förstår jag totalt att de inte vill ha några kontakter längre. I sthlm så var det som mest 8 rån per dag (!) innan det togs bort. Oftast bara för ett par tusenlappar eller hundringar!

Så frågan är nog inte vart världen är påväg för att kontanterna inte tas emot överallt längre utan den riktiga frågan är nog vart i helvete världen är på väg om man som bussförare ska behöva få en picka eller kniv i ansiktet för ett par fjuttiga hundringar.. Så fel fråga enl mig. Hade ingen rånat så hade pengarna varit kvar..
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Håller med helt, Mats. Det har blivit en övertro på teknikens ofelbarhet (alltid kul när kortet eller terminalen plötsligt inte funkar, även här i norr har vi instabila system) och nån nonchalant uppfattning :mad: om att alla har väl plastkort med sig, alltid... :rolleyes:. Jag kommer förresten att tänka på en episod från förra IT-bubblans tid; en dödstrött systemtekniker förklarade för mig varför han nästan stod och sov i terminalrummet med att han just kommit hem från ett två dygns arbetspass söderut hos en av branschens största aktörer. Deras serverhall hade gått i baklås och han var den ende tillgänglige av tre(!) i Sverige som klarade av att felsöka och åtgärda buggen, näste man fanns i Tyskland och steg tre hade varit att ringa HQ i USA och flyga någon express över Atlanten :Odd:. Syns för mig som att hela samhällsapparaten vaggat sig in i samma trygghetsslummer som det där storbolaget hade - "Inga problem!" så länge allt rullar på som tänkt. Och snart kan vi väl lägga ut Polisen på entreprenad så finns det pengar att spara :rolleyes:. Och inte pissas det i hissarna i välplanerade offentliga utrymmen heller :D.

Nå, vad gäller säkerhetsaspekten tror jag tyvärr att försvinner kontanterna helt kommer buset och tjyvarna bara att hitta på andra metoder i stället, sånt som taxirån tycker jag var klart vanligare på 70-talet och då oftare än nu med dödsoffer. Som sagt, man kunde ju önska att Polisen fick tillbaka forna resurser att sätta in där det behövs i stället för att som det verkar numera vara beordrade att fylla nån jäkla poängkvot för att hålla pamparna på gott humör. Här på orten ser man fler vaktbolag patrullera än poliser (klart underbemannade) och de där hyrkillarna har numera stående avtal med butikerna om att hålla sig i närheten närmast konstant när timmen är sen - och de får göra skäl för debiteringen, helt klart. Nä, detta liknar botten :mad:. Tror knappast att det skulle hjälpa om vi så avskaffade kontanter totalt, problemen övergår bara i annan form.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Släggmek skrev:Tror knappast att det skulle hjälpa om vi så avskaffade kontanter totalt, problemen övergår bara i annan form.

Fördelen är ju iaf att rånen blir utan våld om de sker i den virituella världen

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Persson skrev:Kontanter, vad är det :D?

Har aldrig kontanter, hatar kontanter. Inte ens vid privat affärer använder jag kontanter om det inte är absolut nödvändigt, bank överföring funkar så smidigt.

Men jag kanske är skadad efter ett par år i värdetransport branchen :)
Eller så är det så att du har för mycket kontanter efter alla år i värdetransport branschen och inte vill annonsera med det? :rolleyes::D:busted_co:518:
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Persson skrev:Fördelen är ju iaf att rånen blir utan våld om de sker i den virituella världen
Jo, fast tyvärr får vi räkna med att det kommer att fortsätta finnas "Björnligor" som inte kan med en dator (finns fullt av folk som gått snett från början p g a taskiga förmågor att alls fungera i samhället, så är det bara - har själv sett för många exempel på detta) och dessa lär inte omskola sig bara för att det blir svårt att hitta kontanter. Det mest troliga är att personrånen kommer att riktas ännu mera mot bankomatanvändare, i det fall dessa till slut försvinner lär de nog börja tvinga av folk kort och koder på gatan på samma sätt som bilkapningarna ökade i USA så fort billåsen började bli effektiva på allvar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Det är snart 10år sen jag jobbade på värdet och så fort allt är preskriberat så ska jag berätta :D

Bästa vore ju om folket blev bättre och slutar råna varandra :) Men det är lite risk...

Att Polisen lägger ner direkt gällande it brott är ju för att oftast är det ren dumhet inblandat, folk ger bort sina pengar mot tomma löften och förväntar sig att Polisen ska ta tillbaka dem? Skaparna av Nigeria breven kommer ju alltid undan också.

De gånger tekniken felar så brukar ju banken kontakta kunden innan de ens märkt det och satt tillbaka pengarna.

Nä era små bakåt strävare ni får nog vänja er vid det nya samhället ;) Skämt och sida så tror jag detta är en lika självklar utveckling som att vi slutade byta in ull mot mölk på närmaste marknad... Men det är såklart inte utan problem, det är mindre rånrisk att traska runt med ett par kor än att ha 10000 på fickan

Skriv svar