Inbjudan: Bankörning på Kinnekulle Ring, lördagen den 12 september 2009
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Räkna med att ingen försäkring alls täcker bilen/bilarna. Enl Trafikskadelagen så gäller den inte. Så som sagt, räkna med at bilen/bilarna är 100% oförsäkrade.
Däremot så har FCS och de andra klubbarna såklart ett sammarbete med SMA och det tillsammans med din licens från dem som du måste ha gör att alla personskador, dvs det som är viktigast i hela världen om en olycka är framme, täcks av försäkringar.
mvh C
Däremot så har FCS och de andra klubbarna såklart ett sammarbete med SMA och det tillsammans med din licens från dem som du måste ha gör att alla personskador, dvs det som är viktigast i hela världen om en olycka är framme, täcks av försäkringar.
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Sunt förnuft bör ju gälla i dessa frågor, dvs. du ersätter de skador som du själv åsamkar personer i din närhet. Om det inte går att lösa sinsemellan så bör man vara beredd på ett civilrättsligt mål där eventuell tvist får lösas på bästa sätt...TomasW skrev:Jo jag känner till person försäkringen men det jag undrar över är om man i värsta fall kan bli tvingad att ersätta någon annans bil (eller flera) eller om alla är insatta i att om dom blir påkörda så kan dom inte kräva någon ersättning.
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Jag vill inte verka negativ, men ta deras svar med en nypa salt. Särskilt om det är muntligt. Om jag inte minns helt fel, så stod det något helt annat i villkoren...TomasW skrev:Har nu fått svar från Länsförsäkringar som jag har som bolag och dom säger att trafikförsäkring gäller på bana (tror att det är så länge det inte har med tävling att göra). Det skiljer sig tydligen mellan olika bolag så det kan vara värt att kolla upp om man kör ofta på bana.
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Men det står i lagtexten för trafikförsäkringen, även kallad trafikskadelagen. Och en lag går över alla andra kontrakt av förklarliga skäl så vill de inte betala för något så går de bara till tingsrätten och i förhandligen så kommer lagtexten upp och det startas ens inte ett rättsligt mål om det hela för det är så solklart att en lag går före ett kontrakt.TomasW skrev:nope står ingenting om det i villkoren under trafikförsäkring och jag har det på skriftligt på mailen.
Så tyvärr, så illa är det.
Som jag skrev tidigare, räkna med att allt annat än det SMA täcker är oförsäkrat.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
maggie
- Veteran
- Namn: Markus
- Kör: Diesel
Har också pratat med dom om bankörning, och försäkringen ska gälla så länge det handlar om förarutbildning. Men om det händer en olycka och det är uppenbart att man haft för alldeles för hög hastighet eller gjort någon våghalsig (knightrider) manöver - så gäller ingen försäkring.TomasW skrev:Har nu fått svar från Länsförsäkringar som jag har som bolag och dom säger att trafikförsäkring gäller på bana (tror att det är så länge det inte har med tävling att göra).
Det skiljer sig tydligen mellan olika bolag så det kan vara värt att kolla upp om man kör ofta på bana.
Så länge ingen olycka händer så gäller trafikförsäkringen, men om det händer nåt så blir det mycket svårt att få ngn ersättning.
Om du är orolig för din bil så kan jag väl säga att det är alla andra också. Man kör med förstånd på banträffarna och tar inga onödiga risker. Sen finns det ju avåkningszoner i varje kurva, flaggvakter, alla kör på samma håll(säg vilken allmän väg som har det!). Det handlar inte om att köra bättre än Schumacher, utan att ha KUL!
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
- cossiepatrick
- Legend
- Namn: Patrick T
- Kör: Cosworth
- Medlemsnummer: 109