Försäkring vid banträff

Avdelning för diskussioner kring kommande och genomförda banträffar, utställningar och evenemang.
Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Försäkring vid banträff

Inlägg av Nemesis_se »

Min försäkring löper ut i sommar och jag passade på att läsa det finstilta, som jag trodde skulle vara något om att försäkringen inte gäller vid tävling eller träning inför tävling. Så stod det jag kollade sist för några år sedan.

Nåja, konstaterade att det står lite mer:
Försäkringen gäller inte för
skada som sker då fordonet används under tävling,
träning för tävling, under tävlingsliknande former (till exempel
"street race" eller rally), vid hastighetskörning eller
liknande ändamål
skada som sker då fordonet används på motorbana eller
liknande, oavsett om området är inhägnat eller ej. Med
motorbana avses till exempel Anderstorp, Gotland Ring,
Mantorp, Nürburgring m.fl.

Skapade en tråd på rejsa.nu
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87314

Och kan konstatera att det finns ingen försäkring alls för bilen vid en track day. Inte på banan, oavsett om man själv orsakar något eller blir påkörd. Inte ens om bilen står i depå finns någon försäkring. Inte ens trafikförsäkringen gäller på bana...

Den allmänna inställningen på rejsa var, kör inte med något du inte klarar att lämna som skrot...

Dock så verkar det som både BMW och Audi klubbarna har ett avtal med sin märkesförsäkring (som tecknas via IF) om att försäkringen gäller med förhöjd självrisk på 15.000 kr.

Även Ford Försäkring går ju via IF så frågan är om det vore möjligt att få samma typ av avtal? Jag hade lätt bytt till Ford Försäkring i så fall...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Ja, detta är baksidan med att köra på bana. Mer eller mindre alla försäkringsbolag har dragit öronen åt sig och sett över sina villkor kring just bankörning/"Förarutveckling på bana". Vårat samarbete med Bilsport & MC är det senaste beviset på detta, då de i skrivande stund vill säga upp vårat avtal och ändra villkoren för just banåka...

Hade en diskussion med Ford Försäkringar för ett par år sedan, vilket inte gav något konstruktivt då. Men det kan ju vara en idé och kolla läget igen...

/Per-Anders.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Här borde ju F-bolagen ge järnet, bättre o skrota en bil på bana än ute i trafiken, där det kan bli otroliga kostnader för följdskador på egendom/människor.

Att ersätta en bil på bana borde ju röra sig om kaffepengar i jämförelse med en krock på allmänna vägar.

Att en själv genom ovett sätter bilen i räcket, ja det ska en ju få stå för, men om jag orsakar skada på annans egendom på området, ja då borde det ju finnas en Trafikförsäkring i någon form som täcker bankörning i alla dess former med en gatlegal bil.

I slutändan så handlar det väl om kostnad o ansvar, och det brukar ju F-bolagen vara fina på o formulera regler om, så egentligen kan ju detta inte vara något stort problem, utan snarare den allmänna oviljan i Sverige mot allt som luktar, låter och som har en Ottomotor.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Hur är med FCS sammarbete med Bilsport och MC försäkringar, ligger väl under Moderna? Hur ser deras vilkor ut? Dock är det svårt att försäkra en "nyare" bil där av förklarliga skäl...
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

C: Se mitt tidigare inlägg...

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend

Inlägg av Nemesis_se »

SK Racing skrev: Att en själv genom ovett sätter bilen i räcket, ja det ska en ju få stå för, men om jag orsakar skada på annans egendom på området, ja då borde det ju finnas en Trafikförsäkring i någon form som täcker bankörning i alla dess former med en gatlegal bil.
Trafikförsäkringen gäller inte på bana, men vad jag förstår måste man ha en motortävlingsförsäkring som skall täcka skada på 3:e man, både person och sak. Vad jag förstår så kan den gälla ev dragbilar mm.

Försäkringen via SMA gäller egen personskada

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend

Inlägg av Nemesis_se »

Focus RS skrev:Ja, detta är baksidan med att köra på bana. Mer eller mindre alla försäkringsbolag har dragit öronen åt sig och sett över sina villkor kring just bankörning/"Förarutveckling på bana". Vårat samarbete med Bilsport & MC är det senaste beviset på detta, då de i skrivande stund vill säga upp vårat avtal och ändra villkoren för just banåka...

Hade en diskussion med Ford Försäkringar för ett par år sedan, vilket inte gav något konstruktivt då. Men det kan ju vara en idé och kolla läget igen...

/Per-Anders.
Därför är det ju viktigt att man belyser det på förarmötet! Det är ingen tävling så håll avstånd och chansa inte, kan bli dyrt, för alla inblandade.

Om Ford Försäkringar kan gå på samma krav...
Vad jag förstår så kräver dom av BMW och Audi klubbarna att reg-nummer och pers-nummer skall rapporteras och alla skador skall rapporteras.

Maskin-försäkringen gäller inte, men den slutar att gälla när bilen blir 8 år eller gått 10.000 mil ändå.
Vagnskada gäller, men med förhöjd självrisk på 15.000 kr.

Fick även ett mail-svar från Länsförsäkringar om att deras försäkring gäller men med en förhöjd självrisk på 25.000 kr :)

Användarvisningsbild
Halling
Veteran
Namn: Jon Halling
Kör: ST220

Inlägg av Halling »

Jag har tidigare kört med IF, som har varit villiga att täcka bankörning utan problem. I samband med en annan skada då jag lusläste de senaste försäkringsvillkoren såg jag dock att dom numera har infört ett uttryckligt undantag i villkoren för bankörning. Utan att tydligt meddela sina kunder om denna nya policy! Riktigt dålig stil att ändra vitala delar i försäkringen utan att meddela detta tydligt.

I jakten på ett nytt bolag skickade jag ut en offertförfrågan till "samtliga" bolag med denna frågan:

Gäller er bilförsäkring när man kör på bana/avlyst område, men ej tävling? T.ex. bilträff med någon motorklubb där klubben har hyrt en motorsportbana för fri körning, kon-slalom etc. Ej tävling eller tävlingslika förhållanden.

Detta är svaren:

Ford Försäkring
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring med flera.

Netviq
Bilförsäkringen gäller inte för skada som sker då fordonet använts på motorbana eller liknande, oavsett om området är inhägnat eller ej.

Vardia Försäkring
Jag skulle råda dig att vända dig till ett annat bolag för att försäkra din bil.
På sidan sex i våra villkor hittar du information under Undantag.

WaterCircles
Det här med bankörning är undantaget i försäkringen, både under tävling, och icke tävlingsliknande former.

Sveland
Försäkringen gäller inte ifall motordrivet fordon används för tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.

Länsförsäkringar
Tyvärr gäller inte vår bilförsäkring vid sådana tillfällen som du efterfrågar, även om det inte rör sig om tävlingsförhållanden eller liknande.

Dina Försäkringar
Brand,stöld och rättskydd gäller under tävling träning övningskörning inom inhägnat område. Ingenting annat.

Solid
Vår bilförsäkring täcker dessväre inte bankörning.

Gjensidige
När det gäller körning på bana så är det ok om det endast är i utbildningssyfte och i normal körhastighet. Då ska det meddelas i förväg till oss att det kommer att ske.
Du kan alltså inte köra racing med bilen.

Salus Ansvar
Enda bilträffen som våran bilförsäkring gäller för är bilträffar som anordnas av Porsche Club Sverige övrigt så gäller inte bilförsäkringen bankörning.

Aktsam
Tyvärr gäller inte vår bilförsäkring vid det tillfället du eftersöker dvs. motordrivetfordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.

Folksam
Förutsättningen för att försäkringen ska gälla är att det arrangeras av SMC-Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation.

Lite roligt är att jag inte skickade någon fråga till Trygg-Hansa, då jag bojkottar dom sedan en tidigare historia, ändå fick jag svar ifrån dom! Trygg-Hansa kundservice besvarar frågor åt Aktsam. Så tro inte att Aktsam är ett eget bolag...

Nåja, slutklämmen är ju att Gjensidige är det enda bolag som i alla fall öppnar dörren lite på glänt för att täcka en skada. Fast det är en tolkningsfråga. Och tolkningsfrågor brukar bolaget vinna...
Skål på er, och krama varandra i trafiken! :beerchug:

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend

Inlägg av Nemesis_se »

Intressant att du fick ett annat svar från Länsförsäkringar än vad jag fick...

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Den här är lite intressant att läsa ang Trafikförsäkring:
http://www.freespeed.nu/SMC/TSL-MTFL.pdf

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Person försäkringen går väl genom SMA på Fordklubbens banträffar ? Det jag menar är väl det att om trafikförsäkringen slutar att gälla så tar väl SMA över, Det är väl därför SMA är obligatoriskt på Fordklubbens träffar ,Hoppas Klubben har fattat det rätt och att det anmäls till SMA på rätt sätt så att SMA försäkringen gäller vid ev personskada...
, För själva bilen gäller väl att åk inte dyrare /fortare än att du har råd att "skrota"
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Självklart är det så att sma (den egna förarföraförsäkringen och arrangöraförsäkringen) tar över det trafik står för gällande personskador. Men folk kör även andra banträffar än våra och dessutom är detta ett nyligen spridet dokument som de flesta inte sett så jag tänkte att jag lägger upp det.

Alla banträffarna som fcs är med på är sma försäkrade så våra sammarbetspartners som tex hpc har koll på det de ska. :)

Med vänlig hälsning, C

X-ordis FMCS

Skriv svar