Persson - Projekt MegaSquirt v3.0, från komponeter till startad bil

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag fick det här på mail:
--------------
I have updated the Assembly page with a fix of the PWM circuit, the addition of a single jumper wire is necessary to make it work properly. The problem affects the EEC-IV 2.0 board and the EEC-V boards only.

The fix is here - http://megaefi.com/Assembly2.0.htm#2.0_board_PWM_fix

Errata to the board -
2.0 board PWM fix

The boards have a bug where the pull-up resistors R25 and R26 are not connected to +12V. To fix this minor problem simply run a small guage wire from the +12V pad, or the via in the middle of the board that is attached to +12V.
-----------------

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Det andra kortet vi pratar om är en EEC-IV adapter, en snygg lösning istället för en kabelhög mellan bilens kabelhörva och in till MSet, det går även att ha en hel del extra funktioner i detta adapter kort.

Det kommer alltså se ut som en vanlig styrbox bara:)
Bilagor
eec1.jpg
eec2.jpg
eec3.jpg

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Sitter och pillrar med EEC-Iv kortet och visst har jag satt Q9 åt fel håll?

Det är inte riktigt den 2N2222 som det ska vara men det är samma sak, tror jag:^o

Iaf så har jag lött in den som på bilderna men jag börjar tvivla på att det är åt rätt håll...
Bild

Så ser den ut, jag lägger upp bilder på hur jag har satt den och hur scehmat ser ut, jag blir helt yr nu så jag kommer inte på hur det ska vara:D

Sen funderar jag på om det är något mer jag har nytta av just nu på EEC-IV kortet, jag kommer köra PWM och Pullup motståndet till TFI på det, kommer inte på något mer skoj just nu...
Bilagor
pwm3.jpg
pwm2.jpg
pwm1.jpg

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Ne det var inget, så klart den satt fel... Jag behövde bara gå ifrån en stund för att inse:)

Men jag funderar fortfarande över det andra, ska beställa från ELFA och det känns lite fjuttigt med ett 330ohms motstånd och en db37kontakt:)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu minns jag inte alla funktioner på adaptern, men frånsett det...jag köper oftast ett 10-pack 2n2222:or och motsvarande pullup/pulldownmotstånd (eller helst en sortimentsats motstånd) samt ett 10-pack 1n4001 (är det väl...) dioder.

Dessutom rekommenderar jag en bra mikrobrytare med rulle till launch/flatshift. Varför inte en 10mm ljusstark LED som shiftlight?

Jag brukar också koppla in dessa "extra" ingångar i boxen via en 6-polig DIN-kontakt.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Stimen kom idag, otroligt bra service och snabb leverans av Bill Shurvington.

Lika fina påsar som V3 paketet också, jag har satt ihop den redan, det var inga problem förutom en transistor som jag inte kompå åt vilket håll den skulle sitta först...

Den fungerar precis som det låter, den ger in signaler som bilens givare skulle ha gjort och visar en del signaler som MS et ger ut, detta för att man ska kunna testa MSet eftersom man bygger det.
Bilagor
stim.jpg
stim1.JPG

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Idag testade jag strömregleringsdelen, det gör man genom att koppla in stimen och sen mäta volt på prossesor bryggan (bild 1) och det fungerade precis som det stog att det skulle:)

Sen var det dax för DB9 kontaktens (com port) grejjer, det var några kondensatorer och ett chip (bild 2)

För att testa komunikationen sen så använder man Hyperterminal, det är ett litet gammalt windows program som kan komunisera, först byglar man enbart två stift i kablen och trycker på valfri bokstav, kommer bokstaven upp på skärmen så har den "gått runt" det kallas att den "ekar" tillbaka informationen och då vet man att det funkar än så länge. Sen tar man bort byglingen och kopplar in kabeln och stimen i MSet och byglar två stift i processorbryggan, nu blir det samma sak när man trycker på bokstäver fast informationen åker igenom chippet också och nu vet man att det fungerar:) (Bild 3&4)
Bilagor
jump.JPG
stimtestjump.JPG
serial.JPG
5vtest.JPG

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Nu har jag även satt ihop "input" delen och testat den med stimen och megatune och allt fungerar bara sååå bra:)

Måste bara säga att det igen, det är otroligt lätt att följa guiden jag följer, den är mycket detaljerad och med den suveräna packningen av komponetrena är det fan svårt att misslyckas:)
Bilagor
inputtest.JPG

Turbo Pinto

Inlägg av Turbo Pinto »

*knack,knack* har han semester eller? lite nyfiken på om de har hänt nåt. ;)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Turbo Pinto skrev:*knack,knack* har han semester eller? lite nyfiken på om de har hänt nåt. ;)
Jaa.. Är mitt uppe i ett husköp så det får vänta lite:)

Användarvisningsbild
_-gniraz-_
Veteran
Namn: Fredrik z
Kör: 90 på 70 väg
Medlemsnummer: 439

Inlägg av _-gniraz-_ »

Persson skrev:Jaa.. Är mitt uppe i ett husköp så det får vänta lite:)

Shyst hopps det är ett stort fint garage med.....Mvh
Sierra 2.0 lastbilsturbo
201m 6.5899s 184,87km
402m 10.0476s 236,63km

http://nocontrol.se

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

_-gniraz-_ skrev:Shyst hopps det är ett stort fint garage med.....Mvh
Tyvärr inte, men det finns stället att hålla till på:)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Har nu börjat med "ut" delen och blir liiite osäker på steg 65
http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm#output

Det ska ju göras med TFI enligt länken men det står ju även att det enbart gäller MS-II, Gustaf:)?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Följ instruktionerna för MS-extra, på MS-extrasidorna. Det är lite förvillande med manualen som även försöker täcka MSII ibland.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

therealpinto skrev:Följ instruktionerna för MS-extra, på MS-extrasidorna. Det är lite förvillande med manualen som även försöker täcka MSII ibland.

/Gustaf
Så jag ska alltså bara hoppa över steg 65?

"high current driver circuit" kommer jag väl inte att använda och det står inget om den på extra sidorna, där står ju bara de små ändringarna jag ska göra på kortet som jag redan gjort, bara att fortsätta med steg 66?

Skriv svar