Plump - Sierra T5.
- Plump
- Veteran
- Namn: Tim J
- Kör: Mer å mer Ford
- Medlemsnummer: 262
Här är mitt problem.
För att slippa bygga om tunneln jätte mycket så skulle jag alltså vilja ha ner motorn i framkant.
På bilden sitter lådan på.
Lådan är upptryckt så långt upp i tunneln som möjligt.
Ligger alltså kloss an mot tunneln.
Motorn ligger på bilden på styrväxeln.
För att slippa bygga om tunneln jätte mycket så skulle jag alltså vilja ha ner motorn i framkant.
På bilden sitter lådan på.
Lådan är upptryckt så långt upp i tunneln som möjligt.
Ligger alltså kloss an mot tunneln.
Motorn ligger på bilden på styrväxeln.
- Bilagor
-
Sierra "Flygel" T5
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Fränt bygge!
Är de inte väldigt stort bryt i kardan?
sen kan du väll svetsa om tråget i värsta fall lär du ju få flytta oljefilter om de inte missar balken? men om oljefilter ligger mot balken nu så kan du ändå inte byta filter utan att höjja motorn ändå
sen kan du väll svetsa om tråget i värsta fall lär du ju få flytta oljefilter om de inte missar balken? men om oljefilter ligger mot balken nu så kan du ändå inte byta filter utan att höjja motorn ändå
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Plump
- Veteran
Jo om motorn hade suttigt så här så hade de ju blitt stort bryt i kardan.Catling skrev:Fränt bygge!
Men nu ska den ju inte sitta så som tur är.
Tråget går inte att svetsa om för det är så platt som de bara går nu.
Går inte att få de plattare pga att oljeröret till sumpen går frammifrån motorn å bak till sumpen.Så oljetråget är istortsett så platt som de går för att oljeröret ska få plats.
De sitter kortat 960 tråg på med oljefiltersförflyttare på så oljefiltret sitter inte ivägen.
Sierra "Flygel" T5
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det kan gå att kompensera för flyttad styrväxel genom att sänka p-ändarnas infästning i styrarmen på spindeln lika mycket, och helst flytta ut bärarmens inre ledpunkt en aning.
Eftersom man inte bör svetsa i spindeln/styrarmarna brukar det kräva en hel del klurig maskinbearbetning, om man inte väljer att använda uniballs som styrleder. Det kan man göra, men för att få det glappfritt måste man köpa riktigt svindyra motorsportleder, och man får räkna med att byta dem ganska ofta.
Det man vill eftersträva är att, sett rakt framifrån, ha samma vinkel på bärarmen och styrstaget, samt att kuggstångens ledpunkter ska ligga i en tänkt linje mellan bärarmens inre ledpunkt och fjäderbenslagringen.
Men som sagt, man kan ju prova och se hur mycket bump steer man får.
/Gustaf
Eftersom man inte bör svetsa i spindeln/styrarmarna brukar det kräva en hel del klurig maskinbearbetning, om man inte väljer att använda uniballs som styrleder. Det kan man göra, men för att få det glappfritt måste man köpa riktigt svindyra motorsportleder, och man får räkna med att byta dem ganska ofta.
Det man vill eftersträva är att, sett rakt framifrån, ha samma vinkel på bärarmen och styrstaget, samt att kuggstångens ledpunkter ska ligga i en tänkt linje mellan bärarmens inre ledpunkt och fjäderbenslagringen.
Men som sagt, man kan ju prova och se hur mycket bump steer man får.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Plump
- Veteran
Jo jag ska allt kolla på de du nämde där om hur mycket bumpsteer man får.
För de vore jävligt gott att få ner motorn. De blir så grymmt mycket mindre arbete.
arbete med att inte sänka motorn.
Bygga om tunneln,
Bygga om huven
bygga om värmepaketet
Arbete genom att sänka motorn 1cm.
Bygga om tunneln lite granna.
Samt att göra nya fästen för styrväxeln.
Inte så konstigt att ja gärna sänker motor eller?:)
Men ska kolla de där therealpinto sa om hur man kollar bumpsteer.
För de vore jävligt gott att få ner motorn. De blir så grymmt mycket mindre arbete.
arbete med att inte sänka motorn.
Bygga om tunneln,
Bygga om huven
bygga om värmepaketet
Arbete genom att sänka motorn 1cm.
Bygga om tunneln lite granna.
Samt att göra nya fästen för styrväxeln.
Inte så konstigt att ja gärna sänker motor eller?:)
Men ska kolla de där therealpinto sa om hur man kollar bumpsteer.
Sierra "Flygel" T5
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
flytta ner och sätt i motorn nu så får du känna senare! vill se hur de blir för dig:D
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Men om man sänker hela framvagnsbalken så kommer främre bärarmarna luta snett uppåt mot fjäderbenet i körläge (om man inte höjer fjädringen), och då får man felaktig camberkompensation när bilen kränger. Det betyder att man kommer tappa grepp på ytterhjulet när bilen svänger, bilen blir alltså mer understyrd.
Det är knappast det man vill ha i en bil som ska vara kul att köra.
Dessutom kommer man att ändra rollcentrumets höjd, vilket också brukar påverka hur mycket bilen kränger (oftast kränger den mer).
Alltså, att sänka hela framvagnsbalken är kanske inte heller den bästa lösningen.
På ett annat forum föreslogs distanser mellan P-ände och spindel, som på Mats Ivarssons 240. Det brukar som sagt kräva uniballs vilket i sig är trist men man måste också tänka på att göra distansen überstadig. Den bör inte svetsas i styrarmen utan bultas. Jag har besiktat flera bilar med liknande distanser som inte är tillräckligt kraftiga, det blir stora krafter och sviktar det så får man en seg, simmig känsla i styrningen som inte är bra. Dessutom kommer sakerna till slut brista om de flexar.
Min egen åsikt är att det är förhållandevis enkelt att kapa i torpedvägg, kardantunnel och motorhuv, jämfört med att ge sig på framvagnsgeometrin...
/Gustaf
Det är knappast det man vill ha i en bil som ska vara kul att köra.
Dessutom kommer man att ändra rollcentrumets höjd, vilket också brukar påverka hur mycket bilen kränger (oftast kränger den mer).
Alltså, att sänka hela framvagnsbalken är kanske inte heller den bästa lösningen.
På ett annat forum föreslogs distanser mellan P-ände och spindel, som på Mats Ivarssons 240. Det brukar som sagt kräva uniballs vilket i sig är trist men man måste också tänka på att göra distansen überstadig. Den bör inte svetsas i styrarmen utan bultas. Jag har besiktat flera bilar med liknande distanser som inte är tillräckligt kraftiga, det blir stora krafter och sviktar det så får man en seg, simmig känsla i styrningen som inte är bra. Dessutom kommer sakerna till slut brista om de flexar.
Min egen åsikt är att det är förhållandevis enkelt att kapa i torpedvägg, kardantunnel och motorhuv, jämfört med att ge sig på framvagnsgeometrin...
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- JohanE
- Veteran
- Namn: Johan
- Kör: Cosworth RWD
som pinto säger här åvanför, varför inte bara snitta lite i torped/kardantunnel? Det måste vara mycket lättare än att bygga om framvagnen? bara kapa, klippa lite bitar och svetsa?
nu ser jag ju inte vad som tar i men jag antar att det är sprängkåpan som konar ner till lådan? Isåfall är det ju bara ett område av ca 2DM^2 som måste åtgärdas...
nu ser jag ju inte vad som tar i men jag antar att det är sprängkåpan som konar ner till lådan? Isåfall är det ju bara ett område av ca 2DM^2 som måste åtgärdas...
Sierra cosworth RWD, 425rwhp / 483 rwnm
- Plump
- Veteran
Overdrift-johan skrev:som pinto säger här åvanför, varför inte bara snitta lite i torped/kardantunnel? Det måste vara mycket lättare än att bygga om framvagnen? bara kapa, klippa lite bitar och svetsa?
Nej nej de är inga problem att kapa i tunneln.
Men motorn måste upp såpass mycket i bakkant så ja får skrota värmepaketet. hitta på nått annat där isåfall..
Samt att jag inte vill bygga om huven.. därför vill jag ha ner den..
De är inte sprängkåpan som tar i utan de är längre bak på lådan som tar i tunneln i ovankant..
Sierra "Flygel" T5
- Fredin
- Legend
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Medlemsnummer: 59
Det klart det inte är BRA att flytta framvagnen och modda styrväxlar hit och dit. Men 1 cm kan han ju flytta utan att märka ett skit.
Var det inte du som hade en böttsänkt 740 förrut som du ville sälja bl a här. Hur tror du den var i framvagnen? Inte direkt optimalt. Så 1 cm för att slippa kapa hål i huven gör den inte sämre än din gamla bil.
Förstår dig therealpinto som inte vill uppmana till såna här ombyggdnader över internet. Finns många livsfarligt ombyggda bilar där ute. Och du gör ett bra jobb som försöker hålla dom i schack.
Var det inte du som hade en böttsänkt 740 förrut som du ville sälja bl a här. Hur tror du den var i framvagnen? Inte direkt optimalt. Så 1 cm för att slippa kapa hål i huven gör den inte sämre än din gamla bil.
Förstår dig therealpinto som inte vill uppmana till såna här ombyggdnader över internet. Finns många livsfarligt ombyggda bilar där ute. Och du gör ett bra jobb som försöker hålla dom i schack.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*