therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Riktigt trevligt svänghjul du köpt *drool*

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Action Meet är avklarat och det var en kul upplevelse, på sitt sätt. Framförallt skoj att träffa en massa gamla Caprikompisar igen.

När fredagen regnade bort sabbades min planering helt, jag hade rälnat med stripp hela fredagen och RS-bana på lördag, kanske med nån strippsväng mot slutet. Nu valde jag helt fel, stripp först och det blev mycket väntetid pga småsaneringar och folk som körde vilse. Därför hann jag bara en vända i RS-banan innan den stängde. Totalt fel prioriterat alltså...

På strippen gick det väl sådär, nån stal alla mina tidkort så jag fick inga exakta tider på dagen. 12.8 och 168 km/h i första repan är väl sådär, det saknas helt klart toppeffekt med HX32 och det märks ju speciellt på Mantorps bergsbestigarraka ;-) Å andra sidan blir det gott ladd direkt på launch så jag kom iväg rätt okej. Men resan kändes enormt vinglig, lite lågt tryck i bakdäcken kanske (0,7 kalltryck).

I andra repan blev jag stående i bleach box eftersom det strulade innan. Då brukar det aldrig gå bra, kopplingen blir varm, skallen blir varm och då tiltar det mesta. Jag släppte iväg bilen för snabbt i värmningen och sedan med för lågt startvarv.

RS-banan kändes extremt hal trots (kalla) R-däck, och jag kunde egentligen inte satsa alls.

Men det är kul att ha fått visa folk att man KAN köra en Capri både på strippen och i RS-banan. En sjundeplats i Max Street är väl okej (titta inte på tiderna i "vanliga" klass 4 bara, hehe), 29:e i RS-banan med 1,06 är väl också acceptabelt. Jag är helt säker på att det hade gått att kapa 3-4-5 sekunder med lite träning.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Börjar väl bli dags att se över maskin snart och se om den fortfarande är frisk? Låter ju skumt att ett mindre avgashus ska sno 10knyck slutis :)

Norrback säljer topp till dig så du får redig grundeffekt ;) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36881

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst är det väl läge att ta kompprov men kollar man på hur mycket soppa det går åt för att hålla samma lambda så är det rätt tydligt att HX35:an petar på med mer mos på slutet. Om jag hinner/orkar/kommer ihåg ska jag mäta mottrycket innan jag skruvar mer också.

Jämför man tiderna på samma bana (Fällfors) så skiljer det ju "bara" 3-5 km/h i slutfart, med HX32 gick det 172-176 på vårtvävlingen och 180 nu i somras. Mantorps backe tar säkert litegrann.

Norrbacks topp är rätt kostsam :-) Jag tror Jonny får fräsa in större ventiler så ska jag gräva lite själv i kanalerna.

Men det blir en fråga för vintern :-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Åk och bromsa maskin, har ni inte nån bänk i närheten? skulle vara intressant och få se skillnaden riktigt :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns två inom 15 mil, men jag vet inte om jag är tillräckligt intresserad av en bromsning nu när jag ändå tänkt göra i ordning en bättre topp i vinter. Men jag ska fundera på saken.

Framförallt skulle man ju se till att hinna mappa ordentligt med båda aggregaten.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Sportbilen.se lyckades filma min första repa. Kolla från cirka 47 s in i filmen om ni vill se en vinglande Capri ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=_Sa7uyVf3Cg

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Är det inte bra att bromsa nu så du får se skillnaden till ombyggnaden nästa år?

Han som köpte mina gamla pintogrejer var och bromsade till 290hk på driven vid 1.3, syntes att kickmayertoppen gjorde sitt, jag bromsade med lätt portad topp och då gav den 304 på hjulen vid 1.9bar

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, det är ju sant. Men det är en fråga om prioriteringar ;-)

/Gustaf

Lasse
Veteran
Namn: Lars Blomqvist
Kör: Ford Fiesta Mk1 -79:a

Inlägg av Lasse »

hur har de gått för dej?
monterat det där goa svänghjulet?
Idrott luktar SVETT. Sport luktar BENSIN!!!

http://www.evsource.com/conversion/intro.php

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Efter Mantorp har bilen bara stått, det har varit en viss backlogg på annat ;-) Tapetsera, måla och fixa med en Cadillac...hehe.

Jag får se när jag hinner pilla med svänghjul etc.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu har jag i alla fall tagit ned lådan och gamla svänghjulet/kopplingen. Lamellen ser ut som ny och det har inte slitit märkbart på tryckplatta/svänghjul heller. Så står man ut med begränsad körbarhet funkar väl Black Magic rätt okej. Skulle nån vara sugen på att köpa av mig prylarna (tuffaste AP tryckplattan, Black Magic lamell och ganska nyplanat svänghjul med hål för stiftning), hör av er. Det är en koppling som klarar massor av vrid i standard Pintostorlek...

Jag ska få nya svänghjulet borrat för stiften, och sedan ska det monteras ihop. Men det tar väl en stund extra eftersom elen till startmotorn ska dras om, den kommer ju på andra sidan motorn nu.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu är nya svänghjulet och kopplingen monterade. Eldragningen till startmotorn blev lite hallabaloo men det får göras om på riktigt i vinter när jag plockar ut lite prylar i motorrummet. På pallbockar verkar det funka bra.

När bilen ändå var i luften tänkte jag flytta styrväxeln uppåt för att minska bump steer men det föll på att yttre styrlederna bottnar vid full utfjädring. Kör man så kommer de att gå sönder så småningom och jag har inte tid (=ork) att laborera med att bocka om styrarmarna nu. Nåja...det funkar ju som det är, typ.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Kul att det rullar på, bara en liten film som saknas nu då :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hehe, en film när bilen står på pallbockar är inte så spännande.

Det har tokregnat hela dagen och sken upp när jag öppnade grillpilsnern så ingen provkörning idag. Konbana nästa helg och jag är lite sugen på att ta med "driftingbakdäck" för att prova lite sladdande. Om man skulle försöka låna en dv-kamera kanske...

/Gustaf

Skriv svar