therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Igår blev det provkörning. Nya kopplingen verkar funka helt suveränt, lättkörd och inget grymt pedaltryck. Den verkar hålla emot det lilla jag hann prova också. Rycken och slamret som den stela lamellen gav är borta.

Svänghjulet blev inte toklätt med den nya större tryckplattan, definitivt inte för lätt. Så det verkar bra.

Nu är det bara att hoppas på uppehåll imorgon så jag får köra konbana igen!

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det regnade till och från men vi hade grym tur ändå, det blev konbana och uppehåll större delen av dagen. Premiär i Raceinorrs "nya snabba" bana för mig och det funkade bra. Mer flyt och lite mjukare sättning på dämparna bak resulterade.

Kopplingen behöver nog justeras eftersom den inte verkar frikoppla helt, missade några växlar på grund av det.

Första rundan gick bra förutom missade växlar, och målsvängen. Lite mycket för fort så det blev en snurrning. Andra gången gick det bättre, och det blev en riktigt bra tid. På gamla banan har jag legat på 5:e-7:e tid nånstans men idag var det placering 3-4 som gällde. Jag är klart nöjd med det.

På sista varvet satsade jag lite mycket och det hade börjat fukta från ovan igen, så det understyrde rakt ut på gräset när det gick ungefär fullt på tvåan. Det blev några spännande ögonblick medan jag envist tänkte "det finns inget hårt i gräset, det finns inget hårt i gräset, det finns inget hårt i gräset". Förutom att hela kylaren, intercoolern och oljekylaren är full med nån sorts gräsfrö blev det inga bestående men.

Säsongen är väl inte riktigt slut än, men bra nära. Trots lite motgångar har jag ändå fått köra en elva och fått mer flyt på bana. Det ger lite extra motivation till vinterns planerade uppgraderingar...

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ingen som filmade lite?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skjutsade en kompis med kamera, vi får se om det blev något. Men det behövs ett riktigt kamera fäste för att hantera g-krafterna ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Igår var jag ute för att skaffa mig lite faktaunderlag inför vinterns justeringar. Jag ville försöka mäta mottrycket i avgassystemet, och köra några G-techrepor för att få en "baseline" på effekten med HX32:an.

Mottrycksmätningen (i wastegatens dumprör, kanske inte bästa platsen) visar inga konkreta resultat, jag tycker mig se kanske 0,1 bar på fullt spett. Men den enda manometer jag hade är 0-5 bar...

Kallt väder och kalla R-däck gjorde att G-techandet inte heller gick så bra. Det spinner även på trean så effektmätningen blir ju helt kajko. 185 hk...

Det måste nog till dragradialer för att få grepp så det räcker.

Tanken är i alla fall att få några effektmätningar med olika turboaggregat. Då kan jag kanske jämföra kurvorna mer seriöst och bestämma mig för hur jag ska utveckla maskinen.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Effektmätning med G-tech blir alltid kajko. Vindmotstånd osv ställer till det och sen beror det lite på vilken växel den tar värdena på samt om vikten är exakt

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Japp, men som jämförelse borde det duga, om jag kör samma väg med samma angivna vikt. Om värdena är sanna eller inte spelar mindre roll, det är skillnaden mellan olika mätningar jag är ute efter.

Tyvärr räcker nog inte tiden för att stå vid en rullande landsväg och byta turboaggregat ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Har man en gång justerat en bil i bänk vill man aldrig mer ut på gatan igen, varje förändning man gör får ett utslag. loggarna kontra effektgraferna är ovärderliga. Man får helt enkelt ta sig tid för sånt här för att maximera. Handlar om en dags bortfall liksom. Pengarna det kostar är försumbara och tror inte det handlar om pengar i ditt fall heller utan lite rädsla för att det inte ska ge vad du tänkt dig? ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Försöker du pika mig så jag ska åka till bänken? ;-)

Grejen är som sagt att jag inte är nöjd med grundkonceptet så det känns inte värdefullt att satsa en heldag de luxe på bromsning i höst, om jag inte har något annat ärende till Älvsbyn.

När jag fått ihop en topp med bra flöde och ett tätt insug är det en annan sak. Då är det läge att optimera för då börjar jag ha gjort det jag vill åt maskinen.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Givetvis, bromsa nu för att se vad den ger och bromsa nästa år för att se vilka förbättringar det blev. Trots allt har du åkt med det här konceptet i några år år nu så intressant och se vad det ger.

Dessutom vill ja se om du kan matcha effekten jag hade i Caprin med pinton ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jaja. Vi får se.

Jag vet ju att det ger en slutfart på just över 180 km/h på 402 meter, det är ett hyfsat kvitto för mig :-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag försökte justera i framvagnen men det gick åt skogen, 4 timmar skruvande i onödan :-/

Besiktningstid på fredag men jag är rätt fullbokad den dagen så det kanske blir att skjuta på tiden. Annars är det stillestånd i garaget, det ska in nya portar nån gång i oktober så båda bilarna måste vara mobila tills det är klart.

Jag hade hoppats hinna mäta lite mer med olika turboaggregat men det ser mörkt ut, hösten kommer fort. Kanske att jag trailar till en rullande landsväg innan jag plockar ned bilen, vi får se.

Dessutom insåg jag att jag gjort en riktig praktmiss...jag har ju skaffat Mondeo bromsok för att köra 280 mm skivor, elektrolysat och renoverat i behaglig takt. Men häromveckan insåg jag att ett av oken jag renoverat är INTE ett Mondeo-ok, utan ett vanligt Sierra-ok. Jag har tagit fel prylar!

/Gustaf

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

vilken nit! göra om allt jobb nu igen då?
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
_-gniraz-_
Veteran
Namn: Fredrik z
Kör: 90 på 70 väg
Medlemsnummer: 439

Inlägg av _-gniraz-_ »

Vilken miss med bromsok'en mycket kan hända i farten..:)

Klart du ska hinna köra bilen på Rullande landsväg innan vinter kul att se va de ger..
Sierra 2.0 lastbilsturbo
201m 6.5899s 184,87km
402m 10.0476s 236,63km

http://nocontrol.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hehe, det ena bromsoket är rätt! Men jag får göra om processen och det är väl inte så stor mening med att ha ett enda Sierraok fixat så jag kanske svänger ihop ett till.

Å andra sidan är jag inte säker på att jag kommer använda de oken alls...vi får se vad som händer i vinter.

/Gustaf

Skriv svar