therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det har blivit lite rutmek...

Bild

Åsså lite baklysen. Jag lödde in en separat jordkabel till skyltbelysningen som alltid slocknar på väg till Bilprovningen annars.

Bild

Bild

Bild

Jag väntar på lite delar men nästa steg annars är egentligen framruta. Efter det kan jag gå vidare med instrumenteringen och resten av inredningen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Ser kul ut :)
Inredning och glas gör mycket för bilkänslan, innan tycker jag det känns som vilken plåtlåda som helst...
Känns 2014 som möjligt att få ut den på vägen igen?

Just det, är det delar från mig du väntar på?
Jag tänkte försöka ta mig ut till bilen/förrådet om någon vecka eller två, är det något mer du kommit på så skicka ett mail (holma snubbelA mail.com)

/Fredrik

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Mmm, Fords elsystem ger jag inte många kr för, Datsun har ju ex-vis jordpunkter på flera ställen, utspritt i kabelstammen.

Jag har extrajordat baklyserna på min Sierra, och det gjorde susen, betydligt klarare sken från samtliga lampor.

Sen så fick jag ju damp, första gången jag skulle skrota en Sierra, inte ett enda kontaktstycke på hela kabelstammen, utan hela fick ut i ett stycke, inkl säkringsbox...

Btw, trevligt att du får ihop din Capri :D

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Fordofilen skrev:Ser kul ut :)
Inredning och glas gör mycket för bilkänslan, innan tycker jag det känns som vilken plåtlåda som helst...
Känns 2014 som möjligt att få ut den på vägen igen?

Just det, är det delar från mig du väntar på?
Jag tänkte försöka ta mig ut till bilen/förrådet om någon vecka eller två, är det något mer du kommit på så skicka ett mail (holma snubbelA mail.com)

/Fredrik
Det är inte dina delar som är kritiska :-)

Jo, 2014 ska väl funka tycker jag. Det är faktiskt inte såååå mycket kvar, största risken är väl att det blir "feature glide" på motorsidan. Ska jag byta oljetråg, remhjul, sprut och kanske insug kan det ta lite tid. Men vi får se.

Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Sådärja, nu är bakrutan limmad. Två gånger.

Första gången utan yttre listen på plats, då gick det inte att få dit den efteråt. Tur att tuben med rutlim var tillräckligt stor för misstag...

Första försöket:

Bild

Som det ser ut nu:

Bild

Ja, och så är turbovingen på plats igen.

Bild

Bild

Bakluckan har också fått nya gasfjädrar. De gamla var bra -för bra för den lätta plastluckan. Nu kör jag med Swedols 300 Nm och 495 mm långa, det blev bra.

Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

I helgen har jag jobbat lite med generator. Den gamla, X-parts 45A minigenerator orkade inte riktigt med. Jag ville ha mer ström, multirib och ganska kompakt format. Suzuki Swift 2010 ungefär såg ut som en bra kandidat så jag tog hem en 75A generator och började testa.

Det blir nära grenröret (värmesköld kommer krävas) men placeringen blev nog vettig annars, med bra rembana - det verkar till och med som Suzukins standardrem ska funka. Inte illa.

Bild

Då var det bara resten kvar, det kommer krävas en spacer för att få nedre remskivan att linjera. Grejerna är gjorda för Cosworth YB och framänden på veven skiljer lite. Så om nån är sugen på att svarva lite åt mig... :-) Den behövs en bricka med 31,5 mm hål, cirka 45 mm ytterdiameter och 7 mm tjock.

Gustaf

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Är det inte så bråttom kan jag snida till en bricka. Borde hinna med i veckan. Ge mig lite toleranser så fixar jag det :). Önskemål om material?
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är väldigt lite bråttom :-) Jag ska ut på jobbresa i mitten av denna vecka och har massor av annat att göra så det är inte så kritiskt, på nån månad vore det bra att få ihop det.

Stål eller aluminium spelar ingen roll. Toleranserna är väl i storleksordningen millimeter på yttre måttet (45 mm), typ 0,5 mm på tjockleken och innerdiametern är viktigast. Enklast kanske om du har en vev att testa på men mina 31,5 mm är mätt med analogt skjutmått...så förmodligen är typ 31,5-31,7 mm helt okej i alla fall :-)

Tack så mycket, du kan väl skicka pm när du vill ha mer info om leverans etc

Gustaf

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Det fixar vi :).

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack!

Gustaf

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Gjort den nu. Pma dina uppgifter så försöker jag posta i dagarna.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mitt i allt annat blev det ändå några timmar i garaget.

Jag tog mig äntligen för att prova om det nya oljetråget får plats. Fram med "mallblocket" (ett tomt block) och motorlyft...

Bild

Bild

Det får plats. Nästan. Eftersom YB-tråget är gjort för två låååånga skruvar i framkant vill den ena krocka med krängaren. Den tjockare gjutningen (Pintotråget är ju i pressad stålplåt) gör också att styrväxeln vill ta i. Nu har jag ju sänkt motorn ett par centimeter med lägre motorkuddar så det räcker att höja knappt 10 mm så går det fritt igen.

Bild

Bild

YB-tråget har också fäste för vevaxelgivare, den linjerar nästan med triggerskivan efter att den spaceats (tack Järnkaminen, bra svarvat med spacern!) så den linjerar med vattenpump etc. Enkelt att göra ytterligare en spacer för att få ut fästet en aning.

Nu väntar jag på att färgen på blocket ska härda innan tråget permanentmonteras.

Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tråget är nu på plats på riktigt, alltså monterat med packning osv.

Jag fick hjälp att sätta i framrutan också vilket betyder att jag kan gå vidare med att sätta ihop saker (jag ville ha motorrummet tomt när rutan kom dit, enklare att nå överallt då). Så häromkvällen (eller var det förra veckan kanske) så hängde jag upp växellåda och kardan.

Jag har också gjort i ordning nytt länkage till handbromsvajern, lite mer seriöst och jag hoppas det ska funka bra nu.

Igår ordnade jag vevaxelgivaren, det blev en Cosworthgivare som är lite mer kompakt än den jag haft förut - och så passar den på fästet i tråget :-)

Bild

Bild

Snart dags att lyfta i motorn igen då :-)

Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Motor på plats!

Bild

Bild

Förutom gängpaj i en skruv till kopplingshuset (gick att fixa på plats) så var väl monteringen hyfsat smidig. Det blev bra med frigång också mot styrväxeln, inga problem där. Men den höjda styrväxeln gjorde det trångt att komma åt muttrarna till motorfästeskuddarna, egentligen skulle jag nog byggt om till "World Cup"-modell på fästena när allt var isär. Men men.

Ikväll lyfte jag i grenrör och turbo samt downpipe för att kunna börja bygga avgas. Men så fick jag för mig att plocka med lite olika turboaggregat och måtta för framtida justeringar...så det blev inte så mycket mer gjort.

Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det var bra tempo ett tag, sedan kom förkylning och påsk...

Men nu är avgassystemet klart. 3" hela vägen, en Thrush-dämpare i mitten (bra placering av anslutningar) och en rostfri dämpare längst bak. Vi får väl se hur det låter och hur mycket baffeldämparen stryper...den sitter med V-band så det är enkelt att göra ett rakt rör istället för rejs om det behövs.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gustaf

Skriv svar