Fordprepp - sierra cosworth light edition
-
Fordprepp
Fordprepp - sierra cosworth light edition
Grund fakta om bilen just nu:
Ford Sierra Cosworth
En 4x4 driven svensksåld Ford sierra cosworth. Med 9900mil på mätaren.
Besiktad och skattad till nästa sommar.
Orginal inredning tyg Recaro i bra skick.
Sänkt. Sportdämpare med ljusterbar hårdhet.
De senaste 500milen är detta bytt på bilen.
Bosch 803 spridare, Garret T34 360lager, Forge intercooler(rs500), bayoochip, Grupp a topplockspakning, grupp a-kamrem, grupp a-spännrulle, vibratec-motorfästen, filter, 360hks stift, ombyggd vevhusvent.
Nya Bromskivor å belägg fram.
Organiskkoppling från tgracing.
Dubbelljus morette.
18" fälgar.
Framtidsplaner: Först va tanken att trimma till runt 400hks+ sträcket.. men men då varken växellådorna på cosworth gillar det lr min plånbok så sattsar jag därför denna vinter på att lätta bilen så mycket det bara går.
Ska försöka få ner vikten 100kg totalt.. (då räknar jag in resevhjul+domkraft)
Har gjort lista på vart man kan plocka vikten.(detta är då när jag utgår från vad som finns i min cosworth)
Byta båda framstolarna mot glasfiberstolar på 6.5kg förar+passerar stol = ca 35kg= 22kg lättning.
Dynan bak 6,5kg
Ryggstödet bak 12,2 kg
Reservhjul 16,6kg
Varningstriangel 2,7kg
Domkraft 2,6kg
Byta huv mot kolfiber/glasfiber huv. ca 6kg
18" fälgar mot 15-16" lättviktsfälgar = inte vägt lr tagit reda på än men det blir nog en jäkla mass kg! ca 20kg?
Bältes och bakryggstödsfästen= ca 1-2kg
Rensning av dörrarna bak.= ca 5-10kg?
Stereo = cirka 5kg
TOTAL SUMMA= ca 90-105kg!
Om man räknar på hk/kg så skulle det motsvara ungefär 40-50hks till med en lättning.
Sen finns det säkert mera vikt jag kommer hitta på vägen när jag väl börjar leta vikt på riktigt. Ska väga allt ordentligt under projektets gång
Så jag exakt kan se vad som hänt. Det enda som är kravet under projektet med lättningen är att bilen ska gå att återställa till orginalskick om så önskas..
Tips på mera vikt att ta bort välkommnas!
Ny soppa pump och nya soppaledningar ska dras.. eventuellt ska spridarna och chippet bytas ut mot annat. Nya tändkablar och riktigt tändspole inskaffas. Allt efter som pengarna trillar in så att säga vinter är ju ack så lång
Ford Sierra Cosworth
En 4x4 driven svensksåld Ford sierra cosworth. Med 9900mil på mätaren.
Besiktad och skattad till nästa sommar.
Orginal inredning tyg Recaro i bra skick.
Sänkt. Sportdämpare med ljusterbar hårdhet.
De senaste 500milen är detta bytt på bilen.
Bosch 803 spridare, Garret T34 360lager, Forge intercooler(rs500), bayoochip, Grupp a topplockspakning, grupp a-kamrem, grupp a-spännrulle, vibratec-motorfästen, filter, 360hks stift, ombyggd vevhusvent.
Nya Bromskivor å belägg fram.
Organiskkoppling från tgracing.
Dubbelljus morette.
18" fälgar.
Framtidsplaner: Först va tanken att trimma till runt 400hks+ sträcket.. men men då varken växellådorna på cosworth gillar det lr min plånbok så sattsar jag därför denna vinter på att lätta bilen så mycket det bara går.
Ska försöka få ner vikten 100kg totalt.. (då räknar jag in resevhjul+domkraft)
Har gjort lista på vart man kan plocka vikten.(detta är då när jag utgår från vad som finns i min cosworth)
Byta båda framstolarna mot glasfiberstolar på 6.5kg förar+passerar stol = ca 35kg= 22kg lättning.
Dynan bak 6,5kg
Ryggstödet bak 12,2 kg
Reservhjul 16,6kg
Varningstriangel 2,7kg
Domkraft 2,6kg
Byta huv mot kolfiber/glasfiber huv. ca 6kg
18" fälgar mot 15-16" lättviktsfälgar = inte vägt lr tagit reda på än men det blir nog en jäkla mass kg! ca 20kg?
Bältes och bakryggstödsfästen= ca 1-2kg
Rensning av dörrarna bak.= ca 5-10kg?
Stereo = cirka 5kg
TOTAL SUMMA= ca 90-105kg!
Om man räknar på hk/kg så skulle det motsvara ungefär 40-50hks till med en lättning.
Sen finns det säkert mera vikt jag kommer hitta på vägen när jag väl börjar leta vikt på riktigt. Ska väga allt ordentligt under projektets gång
Så jag exakt kan se vad som hänt. Det enda som är kravet under projektet med lättningen är att bilen ska gå att återställa till orginalskick om så önskas..
Tips på mera vikt att ta bort välkommnas!
Ny soppa pump och nya soppaledningar ska dras.. eventuellt ska spridarna och chippet bytas ut mot annat. Nya tändkablar och riktigt tändspole inskaffas. Allt efter som pengarna trillar in så att säga vinter är ju ack så lång
-
Fordprepp
Lite bilder på bilen just nu
kan gå in på min garget.org sida också å titta på alla bilderna.
GARAGET.ORG
http://www.garaget.org/archive/4453/3738/3281-3213-7222.jpg
http://www.garaget.org/archive/4453/3738/2660-7032-1107.jpg
http://www.garaget.org/archive/4453/3738/759-440-2468.jpg
kan gå in på min garget.org sida också å titta på alla bilderna.
GARAGET.ORG
http://www.garaget.org/archive/4453/3738/3281-3213-7222.jpg
http://www.garaget.org/archive/4453/3738/2660-7032-1107.jpg
http://www.garaget.org/archive/4453/3738/759-440-2468.jpg
- Rixon
- Legend
- Namn: Rickard Hellqvist
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -91, Ford Mondeo -05, BMW 520d X-Drive -18
Ska bli intressant att se vad vågen stannar på..
Kul att höra oxå att det är viktigt för dig att allt går att återställa
Framme vid torpedväggen, ovanför pedalstället och bakom plasten framför dörrarna vid golvet fins många dämpmattor som nog väger några kg oxå..
ps. bilderna funkar tyvärr inte ds.
Kul att höra oxå att det är viktigt för dig att allt går att återställa
Framme vid torpedväggen, ovanför pedalstället och bakom plasten framför dörrarna vid golvet fins många dämpmattor som nog väger några kg oxå..
ps. bilderna funkar tyvärr inte ds.
Sommarleksaken: Ford Sierra Cosworth 4x4 - 91
Vinterbilen: BMW 520D X-Drive Sport -14
Vinterleksaken: LYNX X-Trim SC 600 H.O. E-tec -09
Vinterbilen: BMW 520D X-Drive Sport -14
Vinterleksaken: LYNX X-Trim SC 600 H.O. E-tec -09
-
Fordprepp
-
Fordprepp
Kan ju skriva hur långt jag kommit dock ej hunnit ta några bilder än.
Rivit ut baksäte och mattor och skit därbak.
Sen skulle jag idag kolla hur jag skulle kunna fästa dom nya "lätta" stolarna... tyvärr så satt passagerar stolens bultar lite hårt...
så 2 gick av så nu blir det solo körning i bilen resten av året då det inte går å montera tillbaks den.
ja en liten uppdatering.. bilder kommer sen.
Rivit ut baksäte och mattor och skit därbak.
Sen skulle jag idag kolla hur jag skulle kunna fästa dom nya "lätta" stolarna... tyvärr så satt passagerar stolens bultar lite hårt...
så 2 gick av så nu blir det solo körning i bilen resten av året då det inte går å montera tillbaks den.
ja en liten uppdatering.. bilder kommer sen.
-
Gotlands fara
Visst går det att länka om man gör rätt...
http://www.garaget.org/?car=3738&image=68930
Kopiera texten som blir uppe i adressfältet istället, så funkar det..
http://www.garaget.org/?car=3738&image=68930
Kopiera texten som blir uppe i adressfältet istället, så funkar det..
-
Fordprepp
hehe så kunde man visst göra ja...
Hur som helst rivit runt i bilen mera sen förut...
börjar montera bort lister och försökte mej på å montera bort "facket mellan förar stol och passagerar stol...
där handbroms sitter men får bara losst den där bak men vid växelspak hajjar jag inte hur man ska få bort...
nån som har några ideer. Vill ju få ur mattan på golvet. Såg även när jag lyfte på mattan att där finns ljud isolering som ligger som lär väga X antal kilon ..
så jag jobbar vidare med projektet! tips fortfarane välkommna!
Hur som helst rivit runt i bilen mera sen förut...
börjar montera bort lister och försökte mej på å montera bort "facket mellan förar stol och passagerar stol...
där handbroms sitter men får bara losst den där bak men vid växelspak hajjar jag inte hur man ska få bort...
nån som har några ideer. Vill ju få ur mattan på golvet. Såg även när jag lyfte på mattan att där finns ljud isolering som ligger som lär väga X antal kilon ..
så jag jobbar vidare med projektet! tips fortfarane välkommna!
-
Drifter_84
-
Fordprepp
Drifter84-Hehe fräckt jo dörrsidorna ska rivas... lexan rutor..vetefan så mycket väger väl endå inte rutorna på sidan av bilen? Men ska inte kapa ur dom då om jag vill sälja bilen ska montera tillbaka allt till orginalskick igen.. så ska inte förstöra bilen på nått sätt
Papillon - Fan missa nog dom där 2 sista skruvarna under instrumentpanelen.. Dumt å mecka i mörker ibland!
Men men idag ställs bilen av så man kan börjar leka på riktigt!
Har besämt mej för att montera ett 380kit till nästa sommar också... bara för att nu kör man på spridarnas max gräns så skönt å komma ifrån det.. med bättre spridare å ny mappning.
Kanske man kan klämma ur 30-40hks extra också. Hade endå allt man behövde för 380kitet. Större turbo 3" från turbo. rs500 ic bättre koppling osv... så det är bara chip å spridare som behövs!
Papillon - Fan missa nog dom där 2 sista skruvarna under instrumentpanelen.. Dumt å mecka i mörker ibland!
Men men idag ställs bilen av så man kan börjar leka på riktigt!
Har besämt mej för att montera ett 380kit till nästa sommar också... bara för att nu kör man på spridarnas max gräns så skönt å komma ifrån det.. med bättre spridare å ny mappning.
Kanske man kan klämma ur 30-40hks extra också. Hade endå allt man behövde för 380kitet. Större turbo 3" från turbo. rs500 ic bättre koppling osv... så det är bara chip å spridare som behövs!
-
Fordprepp
Så lite nya bilder på kärran.. inte så många men endå..
bagage utrymmet helt tomt. Enda man kan ta bort mera är fjädrarna till bakluckan. men dom fyller ju en funktion

Putsa även upp mitt slutrör på bilen idag när jag tvätta den... tog LITE tid men fint blev det!
baksätet tillbaka monterat tillfälligt då jag vill kunna ta medpassagerare
bagage utrymmet helt tomt. Enda man kan ta bort mera är fjädrarna till bakluckan. men dom fyller ju en funktion

Putsa även upp mitt slutrör på bilen idag när jag tvätta den... tog LITE tid men fint blev det!
baksätet tillbaka monterat tillfälligt då jag vill kunna ta medpassagerare