Nya Ford Capri 2024
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Nya Ford Capri 2024
Hittade ingen tråd så jag provar att skapa en med några videos från Youtube om 2024 Ford Capri. Som inte är riktig ny eftersom den är släkt med Fords elektriska Explorer och därmed Volkswagen/VAG-gruppens ID.-familj som varit igång några år.
Mer kommentarer är kanske överflödiga men varför namnet aproprierats för att försöka ge historisk glans åt en VW-baserad elektrisk crossover (sportig är inte det första jag tänker på om den familjen efter att ha lagt en del landsvägsmil med dom) som redan andra konstaterat är slående lik Volvo/Polestar, det syns bara märkligt när nog knappt nån ur målgruppen börjat skolan då originalserien lades ner och måste googla namnet för att hitta en överlevare till salu. Det där namngivningskonceptet har ju Ford redan provat med Mustang-E med svajigt resultat. Annars hade det ju kunnat sitta bra på något mer genomtänkt och mer i stil med originalet i stil och proportioner, en missad chans till en lyckad imagebyggare. Med tanke på att Ford redan avlivat flera långvariga modellserier ur sin egenutvecklade produktion kan man ju börja undra om den långsiktiga planeringen är att följa andra bilkoncerners exempel och bara sätta sitt emblem på andras befintliga generiska elektriska plattformar hellre än att lägga stora resurser på att utveckla helt egna nya modeller. En genväg till EU:s vision om inga nya bilar med förbränningsmotorer, kanske. Trist för oss traditionalister i vilket fall.
Mer kommentarer är kanske överflödiga men varför namnet aproprierats för att försöka ge historisk glans åt en VW-baserad elektrisk crossover (sportig är inte det första jag tänker på om den familjen efter att ha lagt en del landsvägsmil med dom) som redan andra konstaterat är slående lik Volvo/Polestar, det syns bara märkligt när nog knappt nån ur målgruppen börjat skolan då originalserien lades ner och måste googla namnet för att hitta en överlevare till salu. Det där namngivningskonceptet har ju Ford redan provat med Mustang-E med svajigt resultat. Annars hade det ju kunnat sitta bra på något mer genomtänkt och mer i stil med originalet i stil och proportioner, en missad chans till en lyckad imagebyggare. Med tanke på att Ford redan avlivat flera långvariga modellserier ur sin egenutvecklade produktion kan man ju börja undra om den långsiktiga planeringen är att följa andra bilkoncerners exempel och bara sätta sitt emblem på andras befintliga generiska elektriska plattformar hellre än att lägga stora resurser på att utveckla helt egna nya modeller. En genväg till EU:s vision om inga nya bilar med förbränningsmotorer, kanske. Trist för oss traditionalister i vilket fall.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Tags:
Re: Nya Ford Capri 2024
Den gula ser fin ut.
oyostepper.de säljer följande produkter online: stegmotor med sluten slinga, AC växelmotor
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Visst är det tråkigt att Ford inte har möjlighet, förmåga eller ambition att skapa en ny "riktig" Capri men jag är inte det minsta förvånad. Marknaden för bakhjulsdrivna sportcoupéer i Europa får anses som mikroskopisk med Fords mått mätt och i USA vill man knappast konkurrera med Mustang. Det vi hade kunnat hoppas på var möjligen en lätt sminkad Mustang (lex Capri på Fox body) men den hade ju hela tiden fått kämpa mot sin storebror. Hade Ford haft kvar samarbetet med Mazda kunde möjligen en Miatabaserad bil varit nåt men nu gick man inte dit.
Marknadsmässigt ser jag ändå en viss logik här. ID.5 och Enyaq Coupé säljer ju en del och det är ju precis den marknaden Ford vill åt med EV Capri. Det är nog tillräckligt många gubbar i min ålder som ändå känner igen namnet för att det ska resonera lite i minnet.
Personligen skulle jag inte duckat för att välja den här bilen om den hade rätt grejer, dvs elvärmd framruta och dragvikt på minst 1500 kg. Just nu känns Mach-E fortsatt mer attraktiv för min del.
Marknadsmässigt ser jag ändå en viss logik här. ID.5 och Enyaq Coupé säljer ju en del och det är ju precis den marknaden Ford vill åt med EV Capri. Det är nog tillräckligt många gubbar i min ålder som ändå känner igen namnet för att det ska resonera lite i minnet.
Personligen skulle jag inte duckat för att välja den här bilen om den hade rätt grejer, dvs elvärmd framruta och dragvikt på minst 1500 kg. Just nu känns Mach-E fortsatt mer attraktiv för min del.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
mange39
- Veteran
- Namn: magnus unger
- Kör: focus stline 19
puma st-line x 21 - Ort: enköping
- Medlemsnummer: 549
roligt satsar ändå på försöka efterlikan karossformen av deras arv capri ,mm
dock lite tråkigt dom köper in botten av vw men gämför man dom så får man här mycket mer utrusting för pengarna
likaså när storsäljaren puman släpps som helel
dock lite tråkigt dom köper in botten av vw men gämför man dom så får man här mycket mer utrusting för pengarna
likaså när storsäljaren puman släpps som helel