B: One of a kind, Ford Falcon G6E Turbo

Avdelning där vi samlar alla motorrelaterade (ex. bilar, motorer och motorsport) bilder och filmer som vi vill dela med oss av.
Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Namn: Joakim E
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Kontakt:

B: One of a kind, Ford Falcon G6E Turbo

Inlägg av Grey »

Jag tänkte bara dela med mig av mitt nya bilköp, en drömbil av rang, nämligen en Australiensisk Ford Falcon. Denna är den enda Svenskreggade Falcon BA/BF/FG och troligtvis enda Falcon FG i Norden/Europa.

BildBild
Bilen är alltså en 2009ans G6E Turbo och den kom till Sverige som flyttgods 2010. Sen stog den i fem år innan dåvarande ägare tog och reggade in den nu i höstas och i början av mars köpte jag den.
Vid köpet hade den gått 3200mil, med andra ord är bilen som ny. :D

Bild
Lacken är en "Limited Edition" Gun Metal Grey med väldigt mycket glitter när solen lyser på. Den har tillvalsfälgarna på 19" med 245/35ZR däck. Av att det är en G6E Turbo så har den även den diskreta vingen på bakluckan.

Bild
Utöver det så har den beige skinnklädsel med en massa lull-lull, bland annat navigator, farthållare, automatisk ljusaktivering, automatisk låsfunktion, eljusterbar förarstol med minne, backkamera osv.

Bild
Sen den första 6-cylindriga Barra-motorn kom 2002 så bestämde jag mig att jag skulle införskaffa mig en Ford Falcon med en Barra motor och i år så blev det verklighet. Det är i min värld den absolut fränaste motorn som någonsin tillverkats och den modellen som sitter i min (Barra 270T) är väl förädlad och lämnar 368hk och som mest 586nm. Motorn är på 4,0L med dubbla överliggande ställbara kamaxlar och 24v. Turboaggregatet är ett Garrett GT3576R och fullt laddtryck kommer någonstans runt 2000-2500rpm.
0-100km/h går på strax över 5 sekunder och 402m avverkas på runt 13 sekunder.
I sommar så ska jag fixa lite mer svart på vitt men jag tvivlar inte på siffrorna. :)

Bild
Bakom motorn sitter det en 6-växlad ZF automat som bland annat finns i massor av nya BMW och även nya Ford Mustang. Original är lådan specad till 600nm, det finns dock enkla uppgraderingskitt från USA upp till 1000hk. :)

Som det är nu så ska jag bara njuta av att jag äntligen fått tag på en Falcon med Barra motor, men tids nog så blir det väl att ställa på lite. Dom är ju oförskämt lätt-trimmade och med en enkel uppgradering av bränslesystemet så är man över 500hk, och med lite mer avancerade saker som avgasrör, IC och större turbo så klipper man 600hk+ utan problem.
Det blir minst sagt svårt att hålla sig från att hålla den original. :D

Vi ses kanske på någon träff i sommar? Det bara att komma fram å spana in den enda Ford Falcon med Barra motor i Sverige (troligtvis norden och kanske enda i hela Europa?). :)
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Tags:

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Fräckt !

Hur funkar kreativ körning och automat?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Kult! :av-26: - Bland de få av senare års bilar jag skulle vilja ha! Tragiskt att Ford håller på att avsluta sin australiska produktion om det inte redan skett :crap:. De hade ju en attityd där som liknade tänket hos gamla Saab, viljan och kunnandet att göra det yttersta utav vad man hade för gamla standardbitar för händer (Falcon-sexan lokalt utvecklad i steg från den amerikanska OHV-sexa som följde med bilen) är ju industrialiserad hotrodding.

(:znaika:...kreativ körning :eclipsee_ med automat är förstås något mera intrikat än med manuell låda men begränsas principiellt främst av fordonets chassiutveckling och viktfördelning, reaktionstiden i transmissionen och förarens reaktionstid samt grad av dumdristighet/självsvåldighet i förhållande till självbevarelsedriften :laughing:...)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Nemesis_se skrev:Fräckt !

Hur funkar kreativ körning och automat?
Inga problem, bara att köra manuellt "sekventiellt". :)
Är ju trots allt RWD och det går att inaktivera alla säkerhetsfunktioner.:cool:
// Grey
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Släggmek skrev:Kult! :av-26: - Bland de få av senare års bilar jag skulle vilja ha! Tragiskt att Ford håller på att avsluta sin australiska produktion om det inte redan skett :crap:. De hade ju en attityd där som liknade tänket hos gamla Saab, viljan och kunnandet att göra det yttersta utav vad man hade för gamla standardbitar för händer (Falcon-sexan lokalt utvecklad i steg från den amerikanska OHV-sexa som följde med bilen) är ju industrialiserad hotrodding.

(:znaika:...kreativ körning :eclipsee_ med automat är förstås något mera intrikat än med manuell låda men begränsas principiellt främst av fordonets chassiutveckling och viktfördelning, reaktionstiden i transmissionen och förarens reaktionstid samt grad av dumdristighet/självsvåldighet i förhållande till självbevarelsedriften :laughing:...)

Ja, det är å andra sidan riktigt bra att Ford Australien byggde den från början. :)

Bra kalkyl, summan är "Kul"! :)
// Grey

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Mhm...:) - nog tycker jag att Ford kunde ha låtit sin australiska gren jobba på som en kreativ testverkstad, det skulle nog alla ha tjänat på. GM har ju gått i samma sparfälla på sistone och krympt Holden till en lösnäsa på Daewoo, host host :rolleyes:, jag menar förstås sydkoreanska Chevrolet-bilar - detta trots att det var Holden-teamet som trollade fram 00-talets Pontiac GTO ur den harmlösa plattformen från andra generationen Opel Omega. Helt klart saknar de en del sociala spärrar där borta som hämmar experimentlustan, det borde vara värt mera än samordningsvinster. VAG har ju åtminstone där lite smartare tänk och smyger in sina nya plattformar via Skoda något år för att skaka ur buggarna (åtminstone teoretiskt) innan VW och Audi tar in dem i produktion, det skulle också Detroits jättar kunna göra och hållit igång sina enheter i AU.

Och ja, visst kan även automat vara kul - min Granada mk 1 med Pinto 2.0 + C3/Bordeaux var laglöst rolig på lösgrus och packad snö, alltid redo för välbalanserade uppställ :laughing:. En fördel ibland ur körsynpunkt genom att viktfördelningen blir bättre med den tunga momentomvandlaren bakom motorn motför en i jämförelse lätt manuell låda.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Hasse, du borde prova att köra en ny automat.
Det är hästlängder jämfört med en gammal sunkig C3 eller A4LDE. ;)

Snabba växlingar med ignition cut (https://youtu.be/w7xDmaJYOq4) och minimal drivlineförlust. :)
// Grey

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

:laughing::lol:...Go, Minions! Ja, jag vet - C3 är nåt för Antikrundan :D, men det är liksom typiskt mej :rolleyes: (notoriskt fast i sextiotalets teknik och design :cool:) och det ska ju vara lite sport - ut på lösgruset och skippa att bromsa före böjarna så går det ju med C3 också :D, med risk att kana tvärs som Beemweearna...;) https://www.youtube.com/watch?v=k7Rue8xhh-w.

Nja, seriöst :p så föredrar jag manuellt :eclipsee_i nästan alla lägen så att Taunusen har en automat råkade bara vara så för att den -74 TC 1 jag var ute efter slank åt annat håll och nån fler var inte ute på Blocket i länet just då (hmm, OT...:p). Funderar vagt på att skaffa en femväxlad ur nån Sierra till den, men totalkostnaden inkl omtypning får mig att tveka.

Men det där med Ignition Cut och dylikt i nybilarna låter som nåt smart :) - uppenbart blir prylarna f ö allt bättre på att känna av och anpassa för körsituationen, det är väl inte fel att tippa att olika sorters "tänkande"/intuitiva automatiska växlingssystem typ de i rally/formelracing och extrema sportbilar kommer med tiden att slå ut den manuella transmissionen helt ur nya vanliga personbilar när produktionskostnaderna går ner.

Jag kommer förresten att tänka på nån ombyggnad för sekventiell elektronisk växling av GM:s gamla TurboHydramatic-automater som några verkstadskillar i Östersund konstruerat och brukade göra på beställning för en del år sedan. Digital display och allt. Undrar just om de är i gång än, kanske nån här vet nåt om saken? En kompis fick tillfälle att åka med i en Corvette Stingray som fått den lösningen och blev klart imponerad av de rappa och exakta växlingarna.

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Var ute å körde en G-tech idag. Tiden var över förväntan med tanke på att det var med vinterdäcken och att Falconen trots allt väger närmare 2 ton. :)
Här är resultatet:
Åretruntdäck 245/35-19, tort väglag.
0-100km/h: 5,36 sekunder
201m: 8,88s @ 136km/h
402m: 13,46s @ 174km/h
// Grey

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

FRÄNT!! å grattis till ett MKT fränt köp Jocke:)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Fräck bil!

Vad har du fått för dragvikter på en sån? Viktig info om man leker med tanken att ordna en som bruksbil :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Dragvikten är inte så mycket man kan tro. Även fast det är en stor bil med mycket pulver så är det max 1950kg på BE-kort. Förmodligen så är det någon standardsiffra eftersom denna är den första och enda FG Falconen reggad i Sverige.

Appropå mycket pulver. Körde en effektmätning och effekten landade på 341,3whp och 533wnm vid låga 0,55bar. Detta på Blyfri 95. Det finns lite potential för mer pulver. :)
// Grey

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Importbilar är lite lotteri med dragvikter eftersom det kan tolkas på olika sätt vid importtilfället. Men 1950 på BE "räcker", jag skulle dock gärna se alla dragvikterna (B, B96) för att veta om det "duger" eller är "bra" för mina behov ;-)

Gustaf

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

therealpinto skrev:Importbilar är lite lotteri med dragvikter eftersom det kan tolkas på olika sätt vid importtilfället. Men 1950 på BE "räcker", jag skulle dock gärna se alla dragvikterna (B, B96) för att veta om det "duger" eller är "bra" för mina behov ;-)

Gustaf
Ja, det verkar dock lite otydligt för det står:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1200kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1950kg
Max släpvagnsvikt: 2300kg

Hur som helst så körde jag en effektmätning på den och landade på 341whp och 533wnm, med andra ord är nog effekten i underkant från fabrik. :)
// Grey

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ah, men det där är ju bra siffror, eller, rätt okej i alla fall. 1200 kg på B-kort är inte så mycket men så blir det ju med relativt tung dragbil.

Finns motsvarande bil som kombi?

Gustaf

Skriv svar