Hur bra är Biltema grejer ?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Kör med biltemas verktyg, ja dom med 10 års garanti o dom fungerar fint, köpt några sotningssatser till Pinto där med, men köpt själva toppackningen löst på andra ställen.

Sen har det blivit lite högtalarkabel o annat smått o gott genom åren, bla en träratt till en av mina datsuns o den är fortfarande efter många år lika fin.

Sen så håller jag inte deras bromsdelar så högt, ja jo deras hjulcylindrar o bromsbackar har jag köpt till många bilar, men deras skivor o belägg gillar jag inte.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Törs man köpa hjulcylindrar och det till en Volvo 164-bakaxel (140 bakbroms, märke Ate) hos Biltema, eller för den delen bussningar? Förmodar att Hisingen antingen lagt av att hålla lager på det, eller att det kostar "veteranpriser". Tänkte främst få det dugligt att provbygga med men vill ju inte behöva byta snart igen om det funkar - känns dock lurigt att slänga stor slant på originaldelar till en utelagrad axel man inte vet skicket på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hjulcylindrana som jag köpt på feltema har varit av märket LPR och det är samma som säljs på bla mupponomen, fast halva priset på feltema då.

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Kom på att vi köpte en motorlyft på biltema för många år sedan o den cylindern började läcka olja efter nåt lyft bara så jag tror vi bytte cylindern en 3-4ggr. Så billyft nja. sedan bytte jag garage o behöll motorstativet (som är riktigt bra) o vet ej hur det gick sedan med lyften...

Det är ju så att Biltema köper upp diverse partier här o var där det är billigt och det är lite olika tillverkare på en del grejer så någon gång kanske de köpt bättre styrleder till billigt pris o nästa gång köper de liknande styrled av en sämre tillverkare så därför sviktar kvaliteten ibland.

Läste att Mekonomen ska börja sälja egna delar också nu, typ som biltema har att det står biltema på varje kartong så ska det stå Mekonomen på varje kartong. Meca hade funderat göra detta med men våra verkstäder sa ifrån då dem vill veta vem som tillverkat delarna, som ex Brembo, Bilstein, Bosch, Mahle, Koni med mera.. då vet våra verkstäder att dem monterar BRA delar, det vet man inte om det bara står Biltema eller Mekonomen på kartongen.

Sandra.. måste varit du som köpte huven av mig... hoppas du blev nöjd o den kommer till användning.

KrusI
Nybörjare
Namn: Daniel Askebris
Kör: Diplomat 190e ev. RST om jag får nån ordning på den

Inlägg av KrusI »

På min brukis V70 2.5T sitter det sen förra sommarn skivor, ok och belägg runt om från biltema.
Bromsarna har aldrig tjutit som det skrivs om tidigare i tråden och bilen besiktigades förra veckan med fina värden.

På min pensionerade 190e hade jag anliggande (kasst ok) på en biltema skiva.
Körde den glödande 3-4ggr innan jag fixade oket och skivan va fortfarande rak och hängde med 1år till innan den gick på skrot.

Får väl se på Volvon hur länge oken hänger med. orginal gick 10år men hade klarat mer då jag missade att dom hade slut gummi/packningar sista året.

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Cossie Nicke skrev:Har köpt bromsar en gång på biltema och det enda det gav mig var ett jäkla liv från bromsarna, tjöt som satan.
Mvh Nicke
Man skall alltid lägga på kopparpasta "bakom" bromsbeläggen mot oken för att det inte ska tjuta i bromsarna. Tar bort tjutet 10 gånger av 10.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Grillen

Inlägg av Grillen »

jeims skrev:jobbar på Meca där vi kör med Brembo skivor o belägg från Remsa. Köper allt till bilen via jobbet och aldrig haft problem med vare sig bromsar eller nåt annat.

En del som kommer in har testat biltema pga av priset o chansat lite... det har funkat ett tag o sedan gått sönder o då kommer dem in o vill ha bra delar istället. Visst ska man bara fixa nån 2a o sedan sälja bilen så kan man ju trycka dit nåt bara för få den gokänd inför försäljningen men ska man ha bilen längre så är det dumt att vara dumsnål.

Personligen skulle jag aldrig köpa nån bilreservdel på biltema men däremot har dem en del verktyg som funkar bra.

Sent svar på detta men tänkte skriva ändå!
Jobbar själv på en ledande firma för bilreservdelar, nämner inte vilken då det inte är relevant.
Visst har vi en del kunder som kommer in och spyr galla över biltemas produkter, men ta då i beräkning på hur MÅNGA andra som köper och är nöjda? Kan ju garantera att ni även har kunder som kommer in och är missnöjda med brembo då dom pajjar? Då byts dom ut naturligtvis, samma som biltema gör.

Biltema har mer budgetgrejjer ja, men jämnför dom då för guds skull inte med brembo t ex? Det lämnas garantier och brukar inte vara några problem med att lämna tillbaka saker som är fel.
ALLA produkter som säljs har fel, sen är det mer eller mindre beroende på kvalitè. Men dra inte ner produkten som rent skräp bara för att vissa har problem med det. Jag har kört iaf minst 1 sak från biltema i varenda bil jag ägt och det är en hel del. Visst har jag fått byta ut några saker, men t ex bromsbeläggen och skivorna som jag bytte i min förra bil höll utan några som helst problem i 2.5år, sen sålde jag bilen.

Skriv svar