Märkligt ljud, S-Max och andra Ford-modeller.

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Lholmström
Nybörjare
Namn: Lukas H
Kör: Ford S-Max 2.0 EcoBlue Bi-Turbo SelectShift, 240hk, 2018

Märkligt ljud, S-Max och andra Ford-modeller.

Inlägg av Lholmström »

Hej,

Jag kör en Ford S-Max 2.0 EcoBlue Bi-Turbo SelectShift, 240 hk från 2018.

Min fråga kanske inte bara berör S-Max, utan även andra Ford-modeller.

Jag har ett märkligt problem som jag hoppas någon känner igen. När jag kör bilen och gasar uppstår ett svårbeskrivligt ljud. Det låter ungefär som ett tickande eller ett syrsliknande ljud. Det är inte pulserande utan mer ihållande så länge jag har gaspådrag. Så fort jag släpper gasen försvinner ljudet i stort sett direkt.

Det påminner lite om ljudet som vissa tickande reläer kan ge ifrån sig. Ljudet verkar komma någonstans i utrymmet under ratten, lite åt vänster. Jag upplever att det kommer inifrån bilen och inte från motorrummet, även om jag inte kan säga det med 100 % säkerhet.

Jag har haft bilen inne hos Ford flera gånger. Vissa tekniker säger att de inte hör något alls, medan andra konstaterar att ljudet finns men inte vet vad det beror på. Det märkliga är att alla jag har haft med mig i bilen och bett lyssna har hört ljudet direkt, men vissa Ford-verkstäder verkar inte uppfatta det..

Är det någon här som känner igen detta fenomen eller kanske har haft samma problem och hittat orsaken?

Tack på förhand!