Lilla blå på intensiven

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jösses, vore det inte bättre o gett dig 17k i näven direkt o sen du lagat bilen själv???

För vad är anledningen till att bilen promt måste in på en lokal bilockrarfirma?

Krav från det stora mäktiga bolaget?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ja, nog är det nåt skit dolt nånstans i den där röran... man kan ju nästan undra om det finns nån gammal bekantskap mellan försäkringshandläggaren och verkstaden, där siffrorna justeras för att ge önskat resultat (att kunden viker sig och accepterar sämsta möjliga uppgörelse bara för att få ett slut på trasslet :mad:). På 90-talet låg schablonbeloppet för inlösen av en Taunus TC1 (Cortina mk III lär väl ha räknats lika) på ca 5-6000 kr och det var då osett beräknat ifrån hur en normalt nergången brukis såg ut för det mesta (prickig som en Beagle-hund med blå avgaser förstås). Dom jämställer då alltså en bil som var i välbevarat skick med en bil som är ett rullande repobjekt, där kan man snacka om förakt för kunderna.

Huvudbromscylindern kostade i mitt fall ca 800 kr från hyllan på Ford, tror det var -93 vilket alltså är snart 20 år sedan. Menar dom att schablonen inte ens ska ha följt konsumentindex sedan dess?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

elakearne

Inlägg av elakearne »

Highlights från den senaste kommunikationen med förs. bolaget:
Som en blixt från en klar himmel kom beskedet: Vi löser in bilen då vi anser att kostnaderna för reparationen överstiger bilens värde.
Med tanke på att bolaget, för denna reparation, redan tidigare godkänt ett kostnadsförslag på runt 3,5 loppor blev följdfrågan, ackompanjerad av ytterligare färgglada uttryck :censored:, följande:
-Är ni inte kloka era syfilitiska bolsjeviker, skulle bilen inte vara värd mer än 3-4000 spänn"? :wild:

Det blev toktyst i luren och jag trodde fanskapet lagt på luren tills...å här kommer nu det "roliga":

:516: Killen på bolaget sade lite försynt att han bara så sent som för tre dar sen fått ett helt annat kostnadsförslag på nästan 17000 riksdaler och att de vill lösa kärran för femton loppor :thumbsdow minus självrisk. :biglaugh2:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Ja du, det är bara att be om en opartisk värdering av bilen.
Helt klart är ju att du lämnat den till fel verkstad iallafall. En "riktig" verkstad hanterar sånt här helt annorlunda.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

elakearne

Inlägg av elakearne »

Många turer har det nu varit om denna lilla bil, fick för en stunds sedan höra från skaderegleraren som skickat ut brevet om inlösen och denne verkar vara lite av en bilälskare. :thumbsup:
Han förstår att jag vill behålla bilen och har l snabba ordalag förklarat hur de kunnat salta kostnadsförslaget upp till dessa groteska summor, hans egen åsikt om det hela var inte direkt till verkstadens fördel.:hypocrite::biglaugh2
Affären är så gott som klar, ska bara upp till verkstaden :whip::zap: och se så bettan är okay sen blir det till att jaga rätt på lite bromsdelar.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Då verkar det ju lösa sig och framför allt, du får behålla bilen :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

ja man blir ju inte så förvånad tyvärr,, suck,, många förstår inte att GAMMLA bilar har värde,, de tycker ju bara att det är en gammal bil,, djup suck

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Jo, man blir ju närmast mörkrädd för att ens kontakta försäkringsbolag mer än för att handla den obligatoriska trafikförsäkringen när man får nys på sånt där. Som sagt, det är ju tyvärr inte precis ovanligt :Odd:. Frågan är väl om det enda vettiga är att skaffa specialbilsförsäkring om man råkar ha något som är mera än 10 år och som man är rädd om och vill behålla även om det blir trubbel.

Tyvärr så verkar ju den sortens konstruktioner vara rejält dyra att hålla sig med och kräva en massa brukarförbehåll angåënde miltal och garagemöjligheter osv. Att skriva reglerna för en vanlig försäkring så att man får en seriös bedömning för en schysst reparation (när det kan göras inom ramen för värderingen) på en högst normal gammal bruksbil som gått i halvpension och mest brukas för nöjesresor, det enkla uppdraget verkar ju vara ganska hopplöst :mad: för de flesta bolag enligt vad jag förstått ryktesvägen.

Att skadeutredarna ska kunna hålla reda på alla gamla bilmodellers kostnadsläge är ju knappast begärligt, men för nåt så elementärt som en 70-tals Ford borde de baske mig kunna gå ner i källaren och bläddra i sina egna bolagsregister för att se hur de bedömdes när de var "vardagsvara" och sedan göra matten genom att slå upp delarna på nätet för att se om verkstaden försöker dra en vals. :p

Tur att Cortinans ärende till slut hamnade hos en bilkunnig person och inte ytterligare nån gröning som halkat in från telefonsäljarsidan ;) - den där killen borde nästan få ett diplom eller dylikt för att ha visat sig vara en "Real Car Guy" :thumb:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Trygg Hansa hade/har en vettig värderare som granskar deras bilar här nere, fick 4k för mammas Toyota Starlet i bruksskick och fick göra vad jag ville med bilen, jag hade redan när han var i verkstaden jag hyrde på den tiden en hög med delar som jag köpt och som jag lagade bilen med sen.

Han tyckte jag hade tur som hittade delar till den redan då åldriga Toytan, han var bilkunnig och var väldigt trevlig.

En annan var hemma från MC/Bilsportförsäkring och tittade på min inbrottsförstörda 120 Y Cupé, trevlig men jävligt snål, jag fick inte mer än 4k för den skadan, han tyckte jag kunde rikta plåtskadorna runt låsen o på så vis skippa omlackeringen...

Du skojar sa jag!!!???

Det täcker ju matrialet som jag sa, men mitt jobb då?

Jo sa han, men du känner säkert någon svartlackerare som gör jobbet åt dig och du ska ju inte tjäna på försäkringen osv...

Öööööööööööööööööööö, hallå...

Men men, jag fick ju matrialet betalt i allafall och det var ju bättre än när min Sierra blev stulen, då fick jag ingenting av Folkskam.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Folksam verkar vara lite beror-på-vem-som-bedömer, jag fick byta sidoruta en gång efter ett inbrott och det var i stort sett bara ett telefonsamtal och skicka in kvitto från glasverkstan + betala självrisken så var det klart, samma de enstaka gånger jag råkat ut för haveri efter vägen och ringt på bärgare. Andra jag känner har klart sämre erfarenheter från kontakter med Folksam i bilärenden. En kompis blev rammad bakifrån i sin nästan rostfria Granada (mk I) för många år sedan och då var Länsförsäkringar på plats inom ett par arbetsdagar och bedömde som totalskada (den gick att köra från platsen men hela bakdelen var intryckt med veck ända till C-stolpen och bakvagnen hade förskjutits, de bedömde att reparation var iofs möjlig men verkstadens bud låg ovanför dubbelt av schablonvärdet :(). Pengarna kom nån vecka senare.

Sen minns jag ett ärende från sent 90-tal som jag hjälpte till att tyda undantagen i pappren på; en maskinskada på en annan Granada (mk II) som var helförsäkrad hos ett av de då nya småbolag som vinkade med låga premier mot att de hade representation mest via telefon och på nätet (hett som fasen just då :rolleyes:). Vet inte om Lita Försäkringar finns kvar idag, men de verkade helt oprofessionella vid kontakterna (totalt rudis på sakkunskap :confused: och de slingrade sig konstant - intrycket var att deras telefonsäljare också skötte skaderegleringen :kopfkratz :516:...) och var både enerverande svåra att nå (typ att telefonsvararen stod på hela tiden och det tog dagar innan de ringde tillbaka när ärendet skulle rapporteras in trots att de fick alla detaljerna via mejl på direkten) och tog god tid på sig innan de hörde av sig igen och pekade på det finstilta :331: :red_eyes: för att visa att bilen var för gammal för att maskinskada skulle ersättas, trots att det stod i standardavtalet :mad:. Klart det blev byte av försäkringsbolag för den bilägaren ganska omgående sedan. Man ska nog kolla av marknaden grundligt innan man tar en specialbilsförsäkring, eller någon annan heller för den delen.

Skriv svar