Dags o starta ett cosworth forum?
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Lars_Turbo:
- He, he, he... Tackar! FCS alldeles egen "New Posts For Dummies"...

Payne:
- Det tackar vi alla för!
Extreme:
- Men jag hoppas du förstår att detta är något som vi inte ser som någon bra lösning på något sätt och vis, utan istället något som än en gång delar upp oss i "vi" och "dom". Detta är något som jag/vi själva kämpat länge med att försöka få bort då jag/vi anser att alla med intresse av Ford måste kunna finna sin plats under "vi" i lilla Sverige. Målet med Ford Club Sweden har alltid varit att en gång för alla samla alla dessa olika grupperingar, som faktiskt finns (och funnits), under ett och samma tak för att göra oss mer handlingskraftiga och ge oss möjlighet att inte slukas av alla andra icke märkestrogna forum/klubbar (Ingen nämnd, ingen glömd) som växer i rasande fart. Ytterligare ett forum är definitivt inte rätt väg att gå utan det kommer bara att ödsla med vår energi och vilja. Tyvärr!
My two
...
- He, he, he... Tackar! FCS alldeles egen "New Posts For Dummies"...

Payne:
- Det tackar vi alla för!
Extreme:
- Men jag hoppas du förstår att detta är något som vi inte ser som någon bra lösning på något sätt och vis, utan istället något som än en gång delar upp oss i "vi" och "dom". Detta är något som jag/vi själva kämpat länge med att försöka få bort då jag/vi anser att alla med intresse av Ford måste kunna finna sin plats under "vi" i lilla Sverige. Målet med Ford Club Sweden har alltid varit att en gång för alla samla alla dessa olika grupperingar, som faktiskt finns (och funnits), under ett och samma tak för att göra oss mer handlingskraftiga och ge oss möjlighet att inte slukas av alla andra icke märkestrogna forum/klubbar (Ingen nämnd, ingen glömd) som växer i rasande fart. Ytterligare ett forum är definitivt inte rätt väg att gå utan det kommer bara att ödsla med vår energi och vilja. Tyvärr!
My two
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
- Davve
- Legend
- Namn: David Eriksson
- Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
- Kontakt:
Men det finns ju ett lätt sett att slippa att det blir vi och dom... jag förstår inte varför det är så svårt att ge vika för en ganska stor del av forumanvändarna, medlemmar eller ej. Det vet jag inte om jag tycker är så relevant i just denna fråga, medlem eller ej, det är ju inte givet att man bidrar med mera vettigt bara för att man är medlem i klubben så en icke medlem till ett kunskaps och informationsforum borde ju vara minst lika mycket värd.Focus RS skrev:
Extreme:
My two...
MVH: Davve
Slutfordat...
Slutfordat...
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
Har suttit o läst igen denna tråden för att skaffa mig en bra bild på läget innan jag skriver, och direkt får man en ganska klar bild på FÖR och EMOT sidan.
Det sägs om o om igen att en Cosworth inte är en speciell bil utan bara en Ford byggd av delar plockat från bef modeller. Man måste hålla med om att det är ett genialsikt drag att plocka ihop en så underbar bil av delar som redan fanns, eller ??
Men det ni missar TOTALT är inte vad den är byggd av, vad som är likadant som en Sierra 2.0clx utan potentialen i den. Där e den stora skillnaden!!
Och tror mig det finns massor av exempel här på forumet.
Allt beror ju på vad man har för mål med sin bil, strävar efter. Det finns folk på forumet som gillar stereo, styling, cruising, oldies och en hel del som bara är här av någon anl som ingen klurat ut
Ingen gör mer rätt än den andra. Men om nu Cossen är som alla andra, varför är det oftast dom som byggs om till extrema bilar ?
Ser sällan en Consul, Zephyr, Cortina, Taunus, Granada, Transit mm mm på banan eller ens på klubbträffarna. Vart e dom ??
Den ökande mängden medlemmar som ställer frågot om splitt nya bilar ang garanti, värmare mm.
Bidrar dom till de 170.000 som ska in i år för att det ska gå runt ??
Över 5000 användare på forumet och bara 126 betalande. Man behöver inte vara ett geni för att inse att något är fel.
En ren klubb för varje modell tror jag inte på, det finns helt enkelt inte tillräckligt med medlemmar för att det ska funka. Så att samla alla på samma ställe är för mig helt logiskt. Men att stöta bort dom som låg till grund för att forumet kom till känns lite väl elakt.
* Ju mer avancerad och kunnig man blir när det gäller bilar, ju längre bort från detta forumet söker man sig. Varför ?
* C: varför tror du bara det finns 126 betalande medlemmar i klubben kvar ?? ( det är ingen pik nu utan jag skulle faktiskt vilja höra din ärliga åsikt i ämnet )
Sen verkar ni missa hela biten att det är inget uppdelat Sverige vi strävar efter, bara en flik i bef forum.
Inte sep bankörningar, klubbar mm mm
Men jag har ett förslag som kommit upp lite innan i tråden som en variant av Cosworth fliken som verkar svår att uppnå.
Va tror ni om en flik som heter TimeAttack ??
Där vill jag i så fall att folk oavsett bilmodell inom Ford programmet kan vara. Gemensamt ska vara att man kommit en bit i utvecklingen av sin bil och dessutom gillar avancerad teknik oavsett om det gäller chassie, motor, aerodynamik mm
Tillomed bilar som hamnat i gråzonen när det gäller besiktning som PAs Focus, Peter 75 Focus II…min egna
Där ska då inte en chippad Cosse hamna bara för att det är en Cosse.
Fler ex:
M Ohlssons Flygel Cab
Farsans nya RWD eventuellt
Modj, Martin N, Extremes yber racing polare som e värst
Dvs avancerade bilar med mycke egna lösningar, teknik mm
Där skulle vi nerdar som gillade motorsportbiten som togs bort ur Forumet hålla till !
//
Martin
Det sägs om o om igen att en Cosworth inte är en speciell bil utan bara en Ford byggd av delar plockat från bef modeller. Man måste hålla med om att det är ett genialsikt drag att plocka ihop en så underbar bil av delar som redan fanns, eller ??
Men det ni missar TOTALT är inte vad den är byggd av, vad som är likadant som en Sierra 2.0clx utan potentialen i den. Där e den stora skillnaden!!
Och tror mig det finns massor av exempel här på forumet.
Allt beror ju på vad man har för mål med sin bil, strävar efter. Det finns folk på forumet som gillar stereo, styling, cruising, oldies och en hel del som bara är här av någon anl som ingen klurat ut
Ingen gör mer rätt än den andra. Men om nu Cossen är som alla andra, varför är det oftast dom som byggs om till extrema bilar ?
Ser sällan en Consul, Zephyr, Cortina, Taunus, Granada, Transit mm mm på banan eller ens på klubbträffarna. Vart e dom ??
Den ökande mängden medlemmar som ställer frågot om splitt nya bilar ang garanti, värmare mm.
Bidrar dom till de 170.000 som ska in i år för att det ska gå runt ??
Över 5000 användare på forumet och bara 126 betalande. Man behöver inte vara ett geni för att inse att något är fel.
En ren klubb för varje modell tror jag inte på, det finns helt enkelt inte tillräckligt med medlemmar för att det ska funka. Så att samla alla på samma ställe är för mig helt logiskt. Men att stöta bort dom som låg till grund för att forumet kom till känns lite väl elakt.
* Ju mer avancerad och kunnig man blir när det gäller bilar, ju längre bort från detta forumet söker man sig. Varför ?
* C: varför tror du bara det finns 126 betalande medlemmar i klubben kvar ?? ( det är ingen pik nu utan jag skulle faktiskt vilja höra din ärliga åsikt i ämnet )
Sen verkar ni missa hela biten att det är inget uppdelat Sverige vi strävar efter, bara en flik i bef forum.
Inte sep bankörningar, klubbar mm mm
Men jag har ett förslag som kommit upp lite innan i tråden som en variant av Cosworth fliken som verkar svår att uppnå.
Va tror ni om en flik som heter TimeAttack ??
Där vill jag i så fall att folk oavsett bilmodell inom Ford programmet kan vara. Gemensamt ska vara att man kommit en bit i utvecklingen av sin bil och dessutom gillar avancerad teknik oavsett om det gäller chassie, motor, aerodynamik mm
Tillomed bilar som hamnat i gråzonen när det gäller besiktning som PAs Focus, Peter 75 Focus II…min egna
Där ska då inte en chippad Cosse hamna bara för att det är en Cosse.
Fler ex:
M Ohlssons Flygel Cab
Farsans nya RWD eventuellt
Modj, Martin N, Extremes yber racing polare som e värst
Dvs avancerade bilar med mycke egna lösningar, teknik mm
Där skulle vi nerdar som gillade motorsportbiten som togs bort ur Forumet hålla till !
//
Martin
- martin n
- Legend
- Namn: Martin Nylund
- Kör: cossie rwd.
- Medlemsnummer: 33
Baby blå skrev:Har suttit o läst igen denna tråden för att skaffa mig en bra bild på läget innan jag skriver, och direkt får man en ganska klar bild på FÖR och EMOT sidan.
//
Martin
fy fan va bra skrivet!!! ställer mig till 110% bakom Martin och hans förslag!!!!
//Martin
-
Focus RS
- Legend
Davve:
- Som svar på ditt senaste inlägg (#153) så säger jag på samma sätt som tidigare, dvs. jag vill se hållbara argument som verkligen för vårat forum framåt och tillför något. Det har jag fortfarande inte gjort och att bara ge vika för att undvika jobbiga/tråkiga diskussioner och hot om flytt räcker inte för mig...
Baby blå:
- Tack för ditt inlägg! Jag blev först mycket bekymrad/ledsen då jag läste att vi skulle medvetet ha stött bort folk och att vi inte ger någon plats åt de lite mer extrema bilarna i FCS. Detta har naturligtvis aldrig någonsin varit våran mening, mål eller syfte på något som helst sätt, utan målet har ju hela tiden varit att få in fler Fordar, oavsett nivå och användingsområde, i vår gemenskap och få till en Fordklubb där alla kan känna sig välkomna och finna sin plats.
Ditt förslag ställer jag mig personligen bakom till 100%. Vad vi i så fall skulle kalla avdelningen är en sak ("Time-Attack", Avancerad tuning etc.), men i alla fall en avdelning för alla vi som är intresserade av "det där lilla extra" kring just motortuning/förädling, chassie/väghållning, aerodynamik med mera.
Genom att lägga en sådan avdelning direkt under nivån Forum, t.ex "Avancerad tuning (ej modellspecifikt)", så skulle detta bli en avdelning där alla vi med detta intresse kan dela kunskap och erfarenheter med varandra, oavsett Fordmodell.
Än en gång, tack för ett mycket bra förslag Martin!
/Per-Anders.
- Som svar på ditt senaste inlägg (#153) så säger jag på samma sätt som tidigare, dvs. jag vill se hållbara argument som verkligen för vårat forum framåt och tillför något. Det har jag fortfarande inte gjort och att bara ge vika för att undvika jobbiga/tråkiga diskussioner och hot om flytt räcker inte för mig...
Baby blå:
- Tack för ditt inlägg! Jag blev först mycket bekymrad/ledsen då jag läste att vi skulle medvetet ha stött bort folk och att vi inte ger någon plats åt de lite mer extrema bilarna i FCS. Detta har naturligtvis aldrig någonsin varit våran mening, mål eller syfte på något som helst sätt, utan målet har ju hela tiden varit att få in fler Fordar, oavsett nivå och användingsområde, i vår gemenskap och få till en Fordklubb där alla kan känna sig välkomna och finna sin plats.
Ditt förslag ställer jag mig personligen bakom till 100%. Vad vi i så fall skulle kalla avdelningen är en sak ("Time-Attack", Avancerad tuning etc.), men i alla fall en avdelning för alla vi som är intresserade av "det där lilla extra" kring just motortuning/förädling, chassie/väghållning, aerodynamik med mera.
Genom att lägga en sådan avdelning direkt under nivån Forum, t.ex "Avancerad tuning (ej modellspecifikt)", så skulle detta bli en avdelning där alla vi med detta intresse kan dela kunskap och erfarenheter med varandra, oavsett Fordmodell.
Än en gång, tack för ett mycket bra förslag Martin!
/Per-Anders.
- Davve
- Legend
- Namn: David Eriksson
- Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
- Kontakt:
Flytt hit och dit är väl väl drastiskt, men varför inte bara göra en flik och slippa allt tugg? Blir den kategorin helt död är det väl bara ta bort den efter 3 månader eller nått som kan vara en lämplig prövotid.Focus RS skrev:Davve:
- Som svar på ditt senaste inlägg (#153) så säger jag på samma sätt som tidigare, dvs. jag vill se hållbara argument som verkligen för vårat forum framåt och tillför något. Det har jag fortfarande inte gjort och att bara ge vika för att
Ingen kommer ju fly forumet då plus att det kommer komma en kategori många önskar och brinner för...
MVH: Davve
Slutfordat...
Slutfordat...
-
Focus RS
- Legend
Men det är tyvärr inte bara att skapa en ny flik och testa. Det innefattar även att en mycket omfattande andel inlägg skall flyttas manuellt dit (och sedan eventuellt tillbaka om det inte blir bra)...Davve skrev:Blir den kategorin helt död är det väl bara ta bort den efter 3 månader eller nått som kan vara en lämplig prövotid.
...men naturligtvis så är det inte själva jobbet som vi motsätter oss, utan som jag skrivit tidigare så är det att ett separat Cosworth-underforum vänder upp och ner på hela vårat befintliga upplägg och försämrar för en stor andel läsare. Dessutom så öppnar det upp för ännu flera sådana här diskussioner, vilket vi givetvis vill undvika då vi alla kan använda vår tid och energi till bättre saker...
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
"Ditt förslag ställer jag mig personligen bakom till 100%. Vad vi i så fall skulle kalla avdelningen är en sak ("Time-Attack", Avancerad tuning etc.), men i alla fall en avdelning för alla vi som är intresserade av "det där lilla extra" kring just motortuning/förädling, chassie/väghållning, aerodynamik med mera."
Tack PA.
Just namnet behöver inte vara spikat. Ville ha något som inte band det till bef namn, märken, modeller. Därav Time-Attack. Det representerar i alla fall vad jag vill åstadkomma med min bil = snabb tid
//
Martin
ps. Martin tackar Martin o Martin
Tack PA.
Just namnet behöver inte vara spikat. Ville ha något som inte band det till bef namn, märken, modeller. Därav Time-Attack. Det representerar i alla fall vad jag vill åstadkomma med min bil = snabb tid
//
Martin
ps. Martin tackar Martin o Martin
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Jag har rätt många funderingar rörande den frågan du ställer. Dock känner jag inte att denna tråden är rätt forum att ta det i för det första, för det andra vill jag inte lämna kritik till nuvarande ledning i FCS heller för jag vill inte göra det helt enkelt. Jag hade inte tagit alla vägar som FMCS/FCS har tagit sedan jag sade upp mig som ordf, jag delar inte alltid åsikten som ligger bakom inriktningar och sattsningar heller och hade kanske sattsat på annat än vad FCS gör idag. Men det är inget jag vill ta nu.Baby blå skrev:
//
Martin
FCS klarar sig bra idag förutom just medlemsantalet. Och det är tyvärr en rätt kritisk punkt för att få klubben att må bra. Det berör istortsätt alla plan utom forumet faktiskt. Om medlemsantalet sviker så måste man komma på nya lösningar. En del har kommits på (tex donation) men jag tror tyvärr inte att det räcker i långa loppet. Man måste nog tänka om radikalt om detta ska ändra på sig tyvärr. 5000 pers vs 126 är som alla sagt inte direkt rätt förhållande i antal. Ens inte 1%.
Vad är toppnoteringen på antalet medlemmar i FMCS? var det runt 220 st va? (ca 15-20 av dessa var ej betalande styrelsemedlemmar, moderatorer och någon sponsor. Jag tyckte att de som lägger ner energi å klubbens vägnar skulle få något tillbaka, därav gratis medlemsskap.)
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Focus RS
- Legend
C:
- Oj, oj, oj... Det här är diskussion som jag med spänning väldigt gärna vill höra, men att ta det i skrift på Internet är verkligen inte rätt forum då jag vet att det helt enkelt inte finns tid så det räcker för det. Men jag måste i alla fall skriva ett par korta kommentarer så att alla vet bakgrunden och ingen får för sig något som inte är stämmer överens med historien...
"Over and out!"

/Per-Anders.
PS. Att jag som ordförande skall premiera mig själv and övriga styrelse med med eventuell förmåner i en ideell förening kändes fel och skulle enligt mig bara skicka ut fel signaler till alla Er andra. Samtidigt så är ett par hundra/tusenlappar kaffepengar i jämförelse med den tid jag dagligen lägger ner på FCS. DS.
- Oj, oj, oj... Det här är diskussion som jag med spänning väldigt gärna vill höra, men att ta det i skrift på Internet är verkligen inte rätt forum då jag vet att det helt enkelt inte finns tid så det räcker för det. Men jag måste i alla fall skriva ett par korta kommentarer så att alla vet bakgrunden och ingen får för sig något som inte är stämmer överens med historien...
- Jag har en mycket bestämd åsikt om vart FMCS var på väg och vad som krävdes för att byta riktning. Detta har vi nu gemensamt åstadkommit genom FCS och vår framtid ser ljusare ut än någonsin. Självklart så får en nystartad förening ett begränsat medlemsantal de första åren då alla av naturliga skäl se vart saker och ting bär iväg (så tänker i alla fall jag). När FCS grundades den 2 november 2008 så hade vi ca 3.800st registrerade forumsanvändare. Drygt ett år senare är vi uppe i 5.400st och vi har över 70 medlemmar i januari månad.
- När du avgick som ordförande i FMCS i december 2005 så satt du fortfarande kvar i dess styrelse som bland annat vice ordförande. Du slutade figurera inom styrelsen så sent som i maj 2008. Fram till dess så har jag i alla fall inte hört talas om några delade åsikter. Men, men...
- Bara för att inte någon skall missförstå, så var den så kallade toppnoteringen något som inträffade många år tidigare innan FCS grundades, dvs. FMCS hade stora problem med medlemsantalet i många många år. Jag har själv flertalet gånger legat ute med 10-20.000 SEK som jag lånat ut till klubben för att lösa befintliga skulder i början av nya året. Självklart så är ekonomin fortfarande ansträngd, konstigt vore annars med våran fullspäckade kalender, men vi har inga skulder...

- FMCS var en klubb, fast ändå inte.
FMCS var en liten privat sammanslutning av människor där egentligen ingen hade något ekonomiskt ansvar, dvs. vad som helst kunde hända med inbetalade medlemsavgifter etc. Ford Club Sweden är en registrerad ideell förening, dvs. vi har ett organisationsnummer och är skyldiga att deklarera. Naturligtvis så har vi stadgar som styr hur klubbens styrelse och medlemmar får agera inom föreningen. Detta hade inte FMCS. Bra/dåligt?
"Over and out!"
/Per-Anders.
PS. Att jag som ordförande skall premiera mig själv and övriga styrelse med med eventuell förmåner i en ideell förening kändes fel och skulle enligt mig bara skicka ut fel signaler till alla Er andra. Samtidigt så är ett par hundra/tusenlappar kaffepengar i jämförelse med den tid jag dagligen lägger ner på FCS. DS.
-
Focus RS
- Legend
Bra kommentar och jag håller med dig! Det är tuffa tider för alla märkesklubbar och då särskilt de modellspecifika. Samarbete är alltid en bra lösning för att finna överlevnad. Se bara på bilindustrin...loop skrev:Jag pysslar ju mest med äldre fordar. Och jag ser ju bekymrat på att det även finns fler modellspecifika klubbar som ingen går speciellt bra om jag fattat det rätt.
Jag tror på sektioner inom FCS och en samman slagning med Cortina, Capri osv klubbarna.
Självklart så är FCS styrelse mycket positiv till denna typ av samarbete! En Ford är ju en Ford...
/Per-Anders.
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
PA:
Nu har du tagit allt jag skrivit som hård kritik. Det är det inte och det var inte menat så. Läs vänligen igen men med ett leende i ansiktet och ta det inte som hård kritik. Tex att jag skriver att 15-20 st inte belatat medlemsskapet har ingenting med hur det är idag att göra. Jag skrev inget som kan missförstås i det fallet så varför försvara sig för det? Det är bra att alla beltalar medlemsskapet, det främjar klubben ekonomiskt.
Du behöver inte försvara någonting, som du läser så tycker jag abra att medlemsantalet är ett problem idag och att klubben fungerar bra. Att jag hade gjort saker annorlunda än du är inget konstigt, vi är inte samma person och att olika personer har olika funderingar är snarare sunt än konstigt.
Du sitter vid rodret och därför så fick du göra som du ville, det har ju inte gått dåligt direkt så varför ska jag lägga mig i och säga åt dig att jag hade gjort dittan och dattan annorlunda? Det hade bara stört din ledning av förreningen och troligtvis skapat onödig irritation. Att du sedan frågar ibland om min åsikt och jag ibland kommer med förslag är en annan sak.
Varför starta ett verbalt krig om något som inte behöver krigas om? Det är inga stora problem i FCS idag, fungerar prima, kolla bara på kallendern! Bättre har det aldrig sett ut! Men det hade inte skadat att försöka andra vägar för att få betalande medlemmar. Denna väg som FCs är inne på nu är antagligen inte färdigutforskad så jag har förståelse för att man vill fortsätta på den inslagna vägen. Man måste ju pröva!
Nu har du tagit allt jag skrivit som hård kritik. Det är det inte och det var inte menat så. Läs vänligen igen men med ett leende i ansiktet och ta det inte som hård kritik. Tex att jag skriver att 15-20 st inte belatat medlemsskapet har ingenting med hur det är idag att göra. Jag skrev inget som kan missförstås i det fallet så varför försvara sig för det? Det är bra att alla beltalar medlemsskapet, det främjar klubben ekonomiskt.
Du behöver inte försvara någonting, som du läser så tycker jag abra att medlemsantalet är ett problem idag och att klubben fungerar bra. Att jag hade gjort saker annorlunda än du är inget konstigt, vi är inte samma person och att olika personer har olika funderingar är snarare sunt än konstigt.
Du sitter vid rodret och därför så fick du göra som du ville, det har ju inte gått dåligt direkt så varför ska jag lägga mig i och säga åt dig att jag hade gjort dittan och dattan annorlunda? Det hade bara stört din ledning av förreningen och troligtvis skapat onödig irritation. Att du sedan frågar ibland om min åsikt och jag ibland kommer med förslag är en annan sak.
Varför starta ett verbalt krig om något som inte behöver krigas om? Det är inga stora problem i FCS idag, fungerar prima, kolla bara på kallendern! Bättre har det aldrig sett ut! Men det hade inte skadat att försöka andra vägar för att få betalande medlemmar. Denna väg som FCs är inne på nu är antagligen inte färdigutforskad så jag har förståelse för att man vill fortsätta på den inslagna vägen. Man måste ju pröva!
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS