Vad är det klantigaste ni har gjort när ni mekat?
-
Perc
Vad är det klantigaste ni har gjort när ni mekat?
Spara inga godbitar nu 
Mina bidrag:
Jag råkade knäcka slangen till bromsservot när jag skulle ta loss startmotorn. Hade satt en blocknyckel på muttern och tog ett järnrör som jag tänkte trycka med ovanifrån för att slippa ligga under. Halva kroppsvikten på röret, muttern släpper, *snäpp* så är man ett plaströr fattigare.
Råkade sätta domkraften (originaldomkraften dvs) fel när jag skulle lyfta upp i höger bak så själva domkraften vilade på tröskelplåten. Några tag på veven och kras i rosten...
Vad har ni gjort? Alla detaljer tack
Mina bidrag:
Jag råkade knäcka slangen till bromsservot när jag skulle ta loss startmotorn. Hade satt en blocknyckel på muttern och tog ett järnrör som jag tänkte trycka med ovanifrån för att slippa ligga under. Halva kroppsvikten på röret, muttern släpper, *snäpp* så är man ett plaströr fattigare.
Råkade sätta domkraften (originaldomkraften dvs) fel när jag skulle lyfta upp i höger bak så själva domkraften vilade på tröskelplåten. Några tag på veven och kras i rosten...
Vad har ni gjort? Alla detaljer tack
-
Originalet
- Veteran
- Namn: Martin Jonsson
- Kör: Ford Focus TDCI -12
-
Roadrunner
Det var dock inte i cossyn jag skruvade när jag klantade mig som bäst.... utan det var i rallycross bilen hade haft ras och det var bråttom det var bara 1½ timme till final där jag skulle köra när det var 10min kvar var allt klart och jag pustade ut skulle ta en snus...
Sätter handen i byxfickan för att ta upp dosan och känner att jag har en hyllsa typ i fickan men det var det inte för där stod jag och höll i kolvbulten...
Inget final köra men det blev en rejäl fest till tröst den kvällen...
Sätter handen i byxfickan för att ta upp dosan och känner att jag har en hyllsa typ i fickan men det var det inte för där stod jag och höll i kolvbulten...
Inget final köra men det blev en rejäl fest till tröst den kvällen...
-
joacim77
Dom sista två var lite tunga måste jag säga!! Kul att kunna se tillbaka på dock!!
Tror inte att jag har lyckats med något direkt....än....Det värsta jag har gjort är nog att tappa en skruvmejsel på störfångaren bak.....det jobbiga var att det var en utställningsbil som jag hade för några år sedan...det blev till att jobba den natten för det var kvällen innan en utställning!!!
Tror inte att jag har lyckats med något direkt....än....Det värsta jag har gjort är nog att tappa en skruvmejsel på störfångaren bak.....det jobbiga var att det var en utställningsbil som jag hade för några år sedan...det blev till att jobba den natten för det var kvällen innan en utställning!!!
- cossiegranis
- Veteran
- Namn: Thomas G "GRanis"
- Kör: RWD Cosworth, BMW X5, Ford Focus, Bagge 1302,
- Medlemsnummer: 436
- NO.
- Legend
- Namn: Rickard.A ¤Rille¤
- Kör: Sierra Cosworth -88
Fick punka på min golf med ALU fälgar slängde på reserv hjulet dock använde jag samma bultar hmmm de till alu fälgen e ju lite LÄNGRE kom två cm sen sa det rassel i bromstrumman
men efter lite mekande så funka broms trumman igen. Dock fick jag skuss till en däck verkstad å laga däcket.
PuckoProduktion©
Ford Sierra Cosworth -88
Ford Sierra Cosworth -88
-
Mr cossy
- Andreas
- Veteran
- Namn: Andreas Andersson
- Kör: Sierra
Hade precis tagit bort alla pallbockar och börjat sänka domkraften när jag ser att en pallbock står kvar mitt under bilen. Man såg ju värsta scenariot framför sig att den trängt upp genom golvet men som tur var stod den brevid växellådan så det fanns nog med "takhöjd".
Annars har man väl inte lyckats paja någonting än men det har ju varit nära. 
- -FW-
- Legend
- Namn: Fredrik Wolf
- Kör: Skoda Octavia 1,8TSI
- Medlemsnummer: 1
- Kontakt:
Sumpade ett fjäderben på ett bromsrör så det gick av när jag hade gett mig f*n på att byta dämpare och fjäder själv på syrrans Mazda 323F. Har dragit av en bult till nåt kylslangsfäste i blocket på min Golf. Annars är det nog mest smågrejer som att sumpa verktyg så de repar bilen och luta sig mot stekheta kylare och sånt.
Mvh F
Mvh F
- saabchef
- Legend
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Medlemsnummer: 328
Står och häller i olja i cossien och har hällt i typ hela burken när jag kom på att jag glömt att sätta dit oljepluggen så det va bara att kasta sig under bilen o stoppa in fingret i hålet, som tur var va polaren i garaget och fick leta upp oljepluggen som man ställt på nått bra ställe....
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
-
stoffe
En kompis körde över sina fötter när han skulle starta motorn med en skruv mejsel på startmotorn...
En annan skulle bli bogserad men han som bogserade drog iväg innan han hann sätta sig ordenkligt i bilen, var på han får PANIK och ska tuta men den går på tänning och då vet han inte vad han ska göra när ratt låset går i.... men då slår han på rutan för att han pappa ska stanna, med resultatet att rutan går sönder och han hamnar i diket =) =) =)
Fan va jag garvade!
En annan skulle bli bogserad men han som bogserade drog iväg innan han hann sätta sig ordenkligt i bilen, var på han får PANIK och ska tuta men den går på tänning och då vet han inte vad han ska göra när ratt låset går i.... men då slår han på rutan för att han pappa ska stanna, med resultatet att rutan går sönder och han hamnar i diket =) =) =)
Fan va jag garvade!
-
Lefracuss
Det snyggaste jag gjort var nog på min gamla pinto. Skulle byta framskärm på den och hade sågat loss eländet och rätat ut bilen. Började justera in den nya skärmen och lyckades få den rätt bra... satte den på plats med svetstänger och drog på den mörka svetsmasken och började svetsa... hade kommit ca 40-50 cm när jag reste mig upp och tog en liten brejk. Såg då att jag lyckats svetsa fast två tänger i plåten. Fick med skam i mitt hjärta såga loss dem med vinkelslipen och köpa ett par nya.
Har också slipat lite hårt när jag skulle putsa upp min nyplastade RS-front... slipade å slipade å så slant det och landade slipmaskinen på motorhuven... gjorde ju inte så mycket eftersom pintin dog några månader efteråt.. men men,,
Har också slipat lite hårt när jag skulle putsa upp min nyplastade RS-front... slipade å slipade å så slant det och landade slipmaskinen på motorhuven... gjorde ju inte så mycket eftersom pintin dog några månader efteråt.. men men,,