Svensk bilprovning
-
granada
- Veteran
- Namn: Benni Karlsson
- Kör: Ford Kuga 2020 , Ford Focus 2009 , FORD Mustang 2006 V 6
- Medlemsnummer: 168
Svensk bilprovning
Idag var det tid för kontrollbesiktning av frugans Focus 02. Gick som en dans inget att anmärka på.Frun ringde när hon kom ut från besiktningen och berättade hur det gått och hon sa att dom hade kopplat upp sig mot bilens data. (OBD test) inga felkoder kom fram sa besiktningsgubben.Är det något nytt dom börjat med?? I höstats när jag själv var inne med mondeon 03 så gjorde dom inte detta.Är det fler som råkat ut för detta ? Och skall detta göras from i år kanske.
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
På min Mondeo Diesel gjorde de enbart kontroll av felkoder.-FW- skrev:Enligt en jag samtalat med så ska detta i förlängningen kunna ersätta de traditionella avgastesterna. Detta är dock helt obekräftade uppgifter så någon med riktiga uppgifter får gärna kliva in.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Ja, det är vad jag hört med. Lange kan säkert förtydliga det hela...-FW- skrev:Enligt en jag samtalat med så ska detta i förlängningen kunna ersätta de traditionella avgastesterna. Detta är dock helt obekräftade uppgifter så någon med riktiga uppgifter får gärna kliva in.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
/Per-Anders.
- Payne
- Veteran
- Namn: Patric Dahlqvist
- Kör: volvo 850
Fattar inte vad dom tänker med när dom ska kolla felkoder på bilar ? får jag en felkod så har jag en punkt på mig ? felkoder kan jag inträffa av många orsaker å bara för det kommer felkoder behöver ju inte bilen vara okörbar eller farlig på vägen. Tar dom extra för att kolla felkoder eller är det samma pris "300"kr som gäller ? Tar dom mer så är det väl ett duktigt påhitt att tjäna mer pengar 
// Patric
-
SK Racing
Är det en tjänst dom tillhandahåller som en upplysning så är jag mycket positiv, har du en felkod och godkända avgasvärden o då ändå får en tvåa så är jag ju mindre positiv.
Sen kan man ju se det på så sätt att har man en eller flera felkoder så bör man ju följa upp det hela, annars så kan man ju riskera dyra följdskador.
Jag brukar ibland be mina fordgurupolare ta tempen på min sura Sierra 88 o det brukar bli en 11, dvs inga fel funna(om jag nu kommer ihåg rätt)
Men ska detta hjälpa till för att få till så kallade "statistik" tvåor, ja då kommer ju i allafall jag o lacka ur när jag kommer till bes med en nyare bil.
Sen kan man ju se det på så sätt att har man en eller flera felkoder så bör man ju följa upp det hela, annars så kan man ju riskera dyra följdskador.
Jag brukar ibland be mina fordgurupolare ta tempen på min sura Sierra 88 o det brukar bli en 11, dvs inga fel funna(om jag nu kommer ihåg rätt)
Men ska detta hjälpa till för att få till så kallade "statistik" tvåor, ja då kommer ju i allafall jag o lacka ur när jag kommer till bes med en nyare bil.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Klart verkar iaf vara att bilprovningen har något liknande betaltjänst e-diagnostik i två varianter på endera "Stor e-diagnos" för 500:- till en "e-diagnos" för säkerhet & miljö för 300:-.
Finner annars inte på något om att OBD avläsning på något sätt skulle ersätta det vanliga avgastet och som mångårig yrkesmek ställer så även jag mig mycket tveksam till detta, då låt oss säga en bil med inga felkoder mycket väl kan ha överskridande avgasvärden, så det ger inga garantier.
Mer troligt genom att dom börjat att läsa av på nyare bilar och kommer ha detta som ett komplement till dom vanliga kontrollerna, konstigt bara att dom inte tar extra betalt för den tjänsten att även bemöda sig gräva fram ett OBD2 uttag i varje bil.
Finner annars inte på något om att OBD avläsning på något sätt skulle ersätta det vanliga avgastet och som mångårig yrkesmek ställer så även jag mig mycket tveksam till detta, då låt oss säga en bil med inga felkoder mycket väl kan ha överskridande avgasvärden, så det ger inga garantier.
Mer troligt genom att dom börjat att läsa av på nyare bilar och kommer ha detta som ett komplement till dom vanliga kontrollerna, konstigt bara att dom inte tar extra betalt för den tjänsten att även bemöda sig gräva fram ett OBD2 uttag i varje bil.
-
Express
På min Volvo S60 -04 Bensin kollade de endast felkoden. Killen sa att det var nytt (besiktade dec-09) och jag fick intrycket av att det bara var en koll av att reningen fungerade Ok = ingen felkod - då förutsätts att avgasvärdena inte är för höga.
Det sparar antagligen tid och därmed pengar (brukar vara orsaken till förändringar
)
Det sparar antagligen tid och därmed pengar (brukar vara orsaken till förändringar
-
combidåren
- Veteran
- Namn: Jocke Wiklund
- Kör: Saab, Volvo, Forrd & Bmw
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Tror inte bilprovningen är speciellt intresserad av gamla inaktiva felkoder,men enligt de lagar som finns så skall ABS system fungera om sådant finnes samt att samtliga nyare fordon lagrar felkoder på felaktiga avgasvärden vilket med den testmetod som användes tidigare inte kunde upptäckas.Hur nyttigt är det att tokvarva dieslar för att ta reda på det som redan bilens diagnostiksystem redan upptäckt OCH satt felkod på om det finns ett fel ?
Det är inte bara negativt att de läser ur bilen diagnostik istället för att göra ibland felaktiga tester som att köra Co/HC test på en kall motor(ja det förekommer)en dålig katalysator visar sig inte med bilen på tomgång osv
Det är inte bara negativt att de läser ur bilen diagnostik istället för att göra ibland felaktiga tester som att köra Co/HC test på en kall motor(ja det förekommer)en dålig katalysator visar sig inte med bilen på tomgång osv
Old FORD's can always be faster ......