Fords så kallade falsrostgaranti ett skämt!
- farsan
- Legend
- Namn: Andreas Schönemann
- Kör: brandbil
- Medlemsnummer: 4
Fords så kallade falsrostgaranti ett skämt!
Nu har vi blivit drabbade av Fords bristande servicekänsla!
Har en Ford Focus ST170-04 som på senaste servicen fick nedslag på falsrost/galvsläpp i dörrarna.
Blev ombedda att själva beställa tid då Ford-återförsäljaren som servade inte har egen lackering.
Dubbelkollade med firman som servat, samt bad lillebror som jobbar på Ford kolla så det inte var något strul med papprena, alla ansåg att det skulle omfattas av garantin.
Men tydligen var inte Ford av samma mening då de bestämt sa nej!
Garantin gäller bara i max 12 månader efter sista godkända besiktning och inte en dag till, så med andra ord är det helt ok att en 7 år gammal bil stöter bort lacken.
Trots att jag servar bilen för att behålla den här garantin, även om jag själv kunde gjort samma jobb på min egen lyft på 2 minuter är den inte berättigad till garantijobbet.
Inte ens skaderegleraren på firman där bilen nu stått i 3 veckor kan förstå detta, ända han säger är att "hade det varit för 3 månader sedan hade det inte varit något problem, trist att det alltid är kunden som blir drabbad".
Stor eloge till denna herre som efter vad jag förstått lagt en hel del jobb på att få dom att ta min bil.
Verkar som Fords "godwill-reparationer" blivit lite för dyra så de bestämt sig för att inte utföra de mer.
Sista gången jag köper en Ford iallafall, kommer inte rekommendera någon att göra det heller!
Har en Ford Focus ST170-04 som på senaste servicen fick nedslag på falsrost/galvsläpp i dörrarna.
Blev ombedda att själva beställa tid då Ford-återförsäljaren som servade inte har egen lackering.
Dubbelkollade med firman som servat, samt bad lillebror som jobbar på Ford kolla så det inte var något strul med papprena, alla ansåg att det skulle omfattas av garantin.
Garantin gäller bara i max 12 månader efter sista godkända besiktning och inte en dag till, så med andra ord är det helt ok att en 7 år gammal bil stöter bort lacken.
Trots att jag servar bilen för att behålla den här garantin, även om jag själv kunde gjort samma jobb på min egen lyft på 2 minuter är den inte berättigad till garantijobbet.
Inte ens skaderegleraren på firman där bilen nu stått i 3 veckor kan förstå detta, ända han säger är att "hade det varit för 3 månader sedan hade det inte varit något problem, trist att det alltid är kunden som blir drabbad".
Stor eloge till denna herre som efter vad jag förstått lagt en hel del jobb på att få dom att ta min bil.
Verkar som Fords "godwill-reparationer" blivit lite för dyra så de bestämt sig för att inte utföra de mer.
Sista gången jag köper en Ford iallafall, kommer inte rekommendera någon att göra det heller!
*Klanledare*
FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash
FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
P-racing dash
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
nog kommer jag köpa fler fordar,, men jag köper ju inga som nån garanti gäller förfarsan skrev:Nu har vi blivit drabbade av Fords bristande servicekänsla!
-
Cruiser
- Nybörjare
- Namn: Micke.G
- Kör: en liten KA 2010
dom har blivit petiga(re) med att "kaross och lack"(alla bilar från 2002 och uppåt) inspektionerna är utförda varje år , oftast något man får säga till om när man lämnar till service , och stämpeln gäller 12 månader (det är en årlig kontroll)
Det har varit samma regler sedan 2002 , i mina ögon ligger felet oftast hos halvslappa (eller bara okunniga) servicesäljare/kundmottagare som inte upplyser kunden om detta , det står faktiskt i garantihäftet men vem fasen lusläser det (framförallt om man köpt bilen beggad)
Årliga kollen är till för att falsrosten ej har blivit så allvarlig att det bildats gravrost , ÄR det gravrost och boken är stämplad (dvs godkänd) inom 12 månader kan eventuellt ÅF som stämplat boken få ta en delkostnad utöver det servicebrev som avses.
Tycker själv det är tråkigt att neka kunder "goodwill" på "fullsevade" bilar bara för att någon servicerådgivare/tekniker/kundmottagare slarvat med kaross inspektionen , alltid lättare med glada kunder
Tror nog tryggt att du kan köpa en Ford igen , problemen med falserna är lösta sedan 2005
Det har varit samma regler sedan 2002 , i mina ögon ligger felet oftast hos halvslappa (eller bara okunniga) servicesäljare/kundmottagare som inte upplyser kunden om detta , det står faktiskt i garantihäftet men vem fasen lusläser det (framförallt om man köpt bilen beggad)
Årliga kollen är till för att falsrosten ej har blivit så allvarlig att det bildats gravrost , ÄR det gravrost och boken är stämplad (dvs godkänd) inom 12 månader kan eventuellt ÅF som stämplat boken få ta en delkostnad utöver det servicebrev som avses.
Tycker själv det är tråkigt att neka kunder "goodwill" på "fullsevade" bilar bara för att någon servicerådgivare/tekniker/kundmottagare slarvat med kaross inspektionen , alltid lättare med glada kunder
Tror nog tryggt att du kan köpa en Ford igen , problemen med falserna är lösta sedan 2005
- m.ohlsson
- Legend
- Namn: Micke Ohlsson
- Kör: Bil
garantin har väl gått ut 2010 på en 04a? vi har en 04a st220 som varit inne 4gånger på 2 år på garanti jobb för detta, va absolut inga problem med att få garantijobbet utfört (kvaliten på jobbet kan man säga annat om men de är en historia för sig) hittade mer rost i oktober 2010 och fick då inte ut något den gången för bilen va över 6år gammal då, MEN boken för att bilen varit inne var 12e månad sen den va ny på rostkontroll är ett måste!!! en missad så är det kört och detta måste göras av auktoriserad ford verkstad, detta fick ialf jag förklarat för mig när vi haft våran på dessa garantijobb och kontroller.
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
- m.ohlsson
- Legend
lösta sen 2005????? har haft lånebil dom gångerna vi hade våran bil inne, en focus 2006a med falsrosten på fler än 1 ställeCruiser skrev:dom har blivit petiga(re) med att "kaross och lack"(alla bilar från 2002 och uppåt) inspektionerna är utförda varje år , oftast något man får säga till om när man lämnar till service , och stämpeln gäller 12 månader (det är en årlig kontroll)
micke
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
- farsan
- Legend
Nejdå den skulle allt gällt igentligen, men det innebär att man måste serva bilen var 11e månad för att vara på den säkra sidan.
Dubbelkollade tillomed med firman som servat + att brodern kollade på sitt jobb, detta ihop med att regleraren som tog imot bilen var "säker" på att den skulle täckas.
Hade jag fått till mig från första början, att nej detta täcker inte så hade det ju varit en sak men detta?
Spelar ingen roll om dom bygger sina framtida bilar i plast, detta känns ruttet!
Dubbelkollade tillomed med firman som servat + att brodern kollade på sitt jobb, detta ihop med att regleraren som tog imot bilen var "säker" på att den skulle täckas.
Hade jag fått till mig från första början, att nej detta täcker inte så hade det ju varit en sak men detta?
Spelar ingen roll om dom bygger sina framtida bilar i plast, detta känns ruttet!
*Klanledare*
FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
P-racing dash
FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
P-racing dash
- martin n
- Legend
- Namn: Martin Nylund
- Kör: cossie rwd.
- Medlemsnummer: 33
fan va ruttet!! tycker det e så trisst med företag som inte kan ta sitt ansvar när dom gjort fel! blir ju bara en massa skitsnack. mercedes nekade ju en massa folk när dom hade problem med rost= att alla vet att det finns problem.
bmw har haft ungefär samma problem som jag förstått det, hur många har hört om det? kan ju bero på att dom tog på sig allt och lyckades hålla sina kunder nöjda.
ge inte upp papps försök bara hitta en annan anfalls vinkel!
Lycka till //martin
bmw har haft ungefär samma problem som jag förstått det, hur många har hört om det? kan ju bero på att dom tog på sig allt och lyckades hålla sina kunder nöjda.
Lycka till //martin
- m.ohlsson
- Legend
inte serva men man gör en karosskontroll som MÅSTE göras var 12e månad, har inget med service att göra, detta har nästan alla biltillverkare idag, dom som glömmer göra denna kontroll blir tyvärr utan garanti.farsan skrev:Nejdå den skulle allt gällt igentligen, men det innebär att man måste serva bilen var 11e månad för att vara på den säkra sidan.
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
En relaterad intressant fråga är hur man hanterar lackbubblor som inte noteras på karossinspektionen. Vi fick nya dörrar och sidorna lackade för några år sedan (inga bekymmer) men till förra servicen upptäckte jag en bubbla vid handtaget till bakluckan. Karossinspektionen är grymt petig med enkla stenskott som syns men saker som kryper i kanterna är tydligen svårare att se. Jag påpekade saken förra året, men samma bubbla (nu lite större) missades i år igen...
Men det handlar väl mer om en klantig kille på verkstan där jag lämnar bilen. Tyvärr är det ett bra ställe att köpa bil på men lite sämre mekaniker...
/Gustaf
Men det handlar väl mer om en klantig kille på verkstan där jag lämnar bilen. Tyvärr är det ett bra ställe att köpa bil på men lite sämre mekaniker...
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- m.ohlsson
- Legend
bmw har samma sak som t,ex ford, kaross kontroll var 12e månad, MEN dom ser mellan fingrarna lättare än t,ex ford med detta, vi hade nästan 1 heltidstjänst som bara stog med garantijobb på karosser när ja jobba på bmw som plåtis, detta gäller samma med mazda som vi bytte skärmar,trösklar på 6 månader gamla bilar, där va också lättare att få hjälp när de gällde. 'martin n skrev:fan va ruttet!! tycker det e så trisst med företag som inte kan ta sitt ansvar när dom gjort fel! blir ju bara en massa skitsnack. mercedes nekade ju en massa folk när dom hade problem med rost= att alla vet att det finns problem.
Lycka till //martin
Ford är kasst om man jämför med dom märken ja arbetat med, ja hade min inne ett flertal gånger som sagt för falsrost, ja ville fått gjort förar dörr sista gången för ja visste garantin va på gång att gå ur tiden, hittade en lite fläck på dörren men fick avslag på den dörren då, 3 månader senare va de mycke rost på den dörren, så nu får ja ta den själv, ingen hjälp från fords sida. Men detta är ju ett problem dom flesta biltillverkare har idag så det är väl bara att gilla läget.
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
Så, nu ska vi reda ut lite om Fords så kallade garanti and denna Focusen.
Sista godkända karosserikontroll på denna bilen är gjord 2009-01-14
Det gjordes en kontroll av Andreassons Bil Hunnebostrand 2010-09-17 men här dokumenterades inget av verkstaden. Det gjordes en notis lokalt men service boken är inte stämplad.
Eftersom Andreassons misskött sig flertalet ggr när det gäller just falsrost så har Ford lite extra koll på detta just hos denna ÅF.
Så tänk gärna efter innan du hänger ut Ford som orsak till alla bekymmer.
Ditt bekymmer är orsakat av ren lathet och slarv från din lokala verkstad...tyvärr.
Som notis: Det hade inte varit några problem att få detta godkänt om Andreassons hade gjort det dom skulle.
Ta det lokalt med dom så kan ni säkert komma fram till en lösning som båda kan vara nöjda med.
//
Sista godkända karosserikontroll på denna bilen är gjord 2009-01-14
Det gjordes en kontroll av Andreassons Bil Hunnebostrand 2010-09-17 men här dokumenterades inget av verkstaden. Det gjordes en notis lokalt men service boken är inte stämplad.
Eftersom Andreassons misskött sig flertalet ggr när det gäller just falsrost så har Ford lite extra koll på detta just hos denna ÅF.
Så tänk gärna efter innan du hänger ut Ford som orsak till alla bekymmer.
Ditt bekymmer är orsakat av ren lathet och slarv från din lokala verkstad...tyvärr.
Som notis: Det hade inte varit några problem att få detta godkänt om Andreassons hade gjort det dom skulle.
Ta det lokalt med dom så kan ni säkert komma fram till en lösning som båda kan vara nöjda med.
//
- farsan
- Legend
Ok, köper det resonemanget.
Enligt skaderegleraren där bilen nu står hade det inte varit några problem innan.
Enligt honom har Ford dragit åt sig öronen pga att summan av dessa sk "godwill-reparationer" har blivit till miljardbelopp.
Denna verkstaden/återförsäljaren är ju Fords ansikte utåt mot mig som kund, och tyckte ändå jag trippelkollade innan jag lämnade upp bilen.
Som det ser ut nu verkar dom vilja ha betalt av mig för jobbet, och hyrbilen lär jag ju få stå den med.
Tack baby för att du kollade.
Enligt skaderegleraren där bilen nu står hade det inte varit några problem innan.
Enligt honom har Ford dragit åt sig öronen pga att summan av dessa sk "godwill-reparationer" har blivit till miljardbelopp.
Denna verkstaden/återförsäljaren är ju Fords ansikte utåt mot mig som kund, och tyckte ändå jag trippelkollade innan jag lämnade upp bilen.
Som det ser ut nu verkar dom vilja ha betalt av mig för jobbet, och hyrbilen lär jag ju få stå den med.
*Klanledare*
FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
P-racing dash
FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
P-racing dash
- m.ohlsson
- Legend
miljardbelopp??? har hela världen problem med falsrost på ford?? dom märken ja vet har problem är i vårat klimat här uppe vilket är en väldigt liten del av omsättningen för dom märken, därför kostar det mer att göra om i produktionen än att betala jobben
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
farsan skrev:Ok, köper det resonemanget.
Alltid lättare som ÅF att skylla på Ford när man vet om att man gjort fel själv.
Som jag sa, Ford hade godkänt direkt om dom skött dokumentationen på din bil men tyvärr har dom inte det.
Om ÅF själva erkänner sitt misstag vet dom att det kommer kosta pengar.
Har du stämpel i boken från den 17sept ??
Om inte skulle jag bestrida verkstaden inte Ford.
Kramis