MK3, vad hände?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
elakearne

MK3, vad hände?

Inlägg av elakearne »

Sidorna på nätet är fulla av mk1:or med tårtljus och den brittiska sossekartongen mk2 men... varför har den ultimata Forden fallit i glömska här i gamla svedala?
Cokebottlecortinan :villha: som såg dagens ljus hösten -71, i 2dörrars Gtversion
är 71-72 formfulländade bilar. *drool*
Proportioner/karosslinjer har perfekt samspel, den tyska motsvarigheten
känns ful i jämförelse.
:516: Bättre spolarvätska i min Taunus än polarns vätska i mitt anus....:error:

Kom igen nu, försöker skapa en tråd!

Användarvisningsbild
Rali
Legend
Namn: Robin Asplund
Kör: 2 Sierra Cossies, Skoda, Turkos Volvo 140!
Medlemsnummer: 69

Inlägg av Rali »

Bilder på denna?

elakearne

Inlägg av elakearne »

Rali skrev:Bilder på denna?
Fin men det är ju en sierra?! :weeping:
Ta inte illa upp men
denna tråd, är det tänkt, ska handla om Tina mk3,
Kolla länken nedan!
http://www.youtube.com/watch?v=u6ZG-_c1ZmM

Fin ledtråd, eller hur? *drool*
Vet att den (under skalet) har mycket gemensamt med Taunus 2,3 v6
men den skiljer sig ändå väsentligt på de flesta punkter, tack och lov för det!

Storleken HAR betydelse och så
har även antalet...:hyper2:
/sugmotorns vänner

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

elakearne skrev:Sidorna på nätet är fulla av mk1:or med tårtljus och den brittiska sossekartongen mk2 men... varför har den ultimata Forden fallit i glömska här i gamla svedala?
Cokebottlecortinan :villha: som såg dagens ljus hösten -71, i 2dörrars Gtversion
är 71-72 formfulländade bilar. *drool*
Proportioner/karosslinjer har perfekt samspel, den tyska motsvarigheten
känns ful i jämförelse.

:516:

:eek:Öh, hörröddurru, hmmm...:duel: Jag vill bara påminna om att Taunus är helt uppenbart stylad efter Mercury Cougar, Cortinan jämförs med Opel Rekord på Wikipedia :laughing:... Näe, nu hör jag kommentarer om Ford som "rostburkar" i bakgrunden, nog bäst vi sluter leden och håller sams... ;) Det rör sig ju ändå om samma bottenplatta och visst är Cortinan lika frän (nja, tvekar om herrgårdsvagnen ;)), särskilt 2-dörr coupén med dubbelljusgrill. Länge sen jag såg nån Cortina mk III tyvärr, beror väl mycket på att de bara togs in de första två åren innan Ford rationaliserade utbudet i Sverige.
Kom igen nu, försöker skapa en tråd!
Ja för tusan, jag är med - hör man flera? :starter: Cortina mk III är värd sin egen dag :). Det vore kul att utreda skillnader och matchning mellan Cortina mk III och Taunus (i och med 1976 års modell är Cortina en Taunus med ratten på fel sida, trist att särarten försvann). Elsystemet ska vara nästan identiskt, vad jag vet. Inget Lucas, puh...

Men bilder är nog svårt, om man inte ska norpa från andra webbplatser. Har själv inget eget, då har jag ändå lyckats plåta av en Cortina mk II Executive i 2-dörrarsutförande och det är sällsynt det - 2-dörr byggdes enbart för export och Executive var myyycket dyrare än de vanliga. Då kan man ju undra hur många mk III som återstår i Sverige, utöver Old Schools racer.
Lite länkar kanske? Värt att söka särskilt på är Cortina mk III som "bakkie" - den sydafrikabyggda pickuppen i P100-serien. Otroligt tuff bil. På YouTube finns rätt många videosnuttar med mk III i dragrace.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

fairlaner
Veteran
Namn: Robert H.
Kör: Långsamt

Inlägg av fairlaner »

Är inte det här nåt som kan falla på läppen, jag tycker den är för skön
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=46410

Old School kan väl berätta mer
Robban H

elakearne

Apropå Sydafrikanska Fordar....

Inlägg av elakearne »

De är förvisso högerstyrda men deras variant av mk3 är ganska intressant,
3liters 138 bhp essexsnurra orginal. För att inte tala om Granadan som byggdes med 302 v8 därborta.

Australien och New Zealand gjorde det ännu bättre, de stoppade i raka Falconsexan på drygt 4 liter med 180 Bhp.
Provade en sån när jag var i NSW för ett par år sedan, framtung som fan
men jäklar vad det gick undan så länge inte vägarna svängde för mycket :burnout:

De ser rätt bra ut trots att de har stora taunuslumor i nosen
http://www.youtube.com/watch?v=eIC3_RVD ... re=related

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Cortina MkIII är kul, har haft 3 st 2000GT och ett par 1300 L. Körde med 2 av GT bilarna, den tredje var uppäten av the tinworm. Ena som jag körde med var brunmetallic med brun inredning. Den var ganska vettig, jag satte i en annan kam, justerbart drev, planade toppen och en 38 DGAS. Gick rätt fint faktiskt tills ena staget till bakaxeln kom upp i baksätet. Gjorde en halvdan reparation men sen lossnade nedre staget i karossen och då var det färdig åkt. Den andra GT´n jag körde med var röd, den kördes bara någa veckor tills det blev körförbud. Tredje var gul med svart inredning, rost, rost och rost men så är det här på västkusten, dörrarna ramlade av bilen och betänk då att jag talar om mitten av 80 talet och att bilarna bara var 13-14 år gamla. Alla jag hade blev tids nog slaktade på delar och skrotade.
Jag vet om en 1300L som är helt upprutten, sen var det nån snubbe som annonserade 2 stycken 2000GT för några år sen, en jag känner var och kikade på dom men det var mer rost än plåt tydligen.
Finland är nog bästa stället att leta MkIII, där finns dom i betydligt större antal än i Sverige och bilarna rostar ju inte lika illa där heller. Och det går ju fortare, är billigare och blir bättre att importera en frisk från Finland än att laga upp en rustbucket här.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Skriv svar