Bearnaisesås eller?
-
JPStromberg
- Veteran
- Namn: Jan-Peter G Strömberg
- Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut - Ort: Stockholm
Bearnaisesås eller?
Hej
Har fått tre bilder av en kompis som undrar vad detta kan vara? Min spontan reaktion var någon form av Bearnaisesås? Men vid närmare eftertanke, kan det vara en defekt topplockspackning? Inget som märks när man kör bil eller på annat sätt hör motorn gå. Finns det annan orsak till Bearnaisesåsen i oljepåfyllningslocket? Lite vatten/glykol försvinner, men inget som syns på oljestickan.
Obs ingen Ford alltså, men tänkte det går bra att fråga er ändå....!
Jan-Peter
Har fått tre bilder av en kompis som undrar vad detta kan vara? Min spontan reaktion var någon form av Bearnaisesås? Men vid närmare eftertanke, kan det vara en defekt topplockspackning? Inget som märks när man kör bil eller på annat sätt hör motorn gå. Finns det annan orsak till Bearnaisesåsen i oljepåfyllningslocket? Lite vatten/glykol försvinner, men inget som syns på oljestickan.
Jan-Peter
- Bilagor
-
-
-
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
Jag tror det är en Skoda
.
Har bilen stått någon längre period? Kan ju vara kondens, men ser ut att vara lite väl mycket.
Men gör den av med kylvätska kanske man skulle kolla om packningen är gången. Borde väl gå mäta avgashalter i expansionskärlet på dessa också?
Har bilen stått någon längre period? Kan ju vara kondens, men ser ut att vara lite väl mycket.
Men gör den av med kylvätska kanske man skulle kolla om packningen är gången. Borde väl gå mäta avgashalter i expansionskärlet på dessa också?
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
+1saabchef skrev:Korta körsträckor o bilen blir aldrig riktigt varm säger jag.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
-
JPStromberg
- Veteran
- Namn: Jan-Peter G Strömberg
- Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut - Ort: Stockholm
Tillägg
Hej
Kanske skulle skrivit att det är en VW Golf 1.6l årsmodell 2000.
Jan-Peter
Kanske skulle skrivit att det är en VW Golf 1.6l årsmodell 2000.
Jan-Peter
- cossiehenke
- Legend
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Kontakt:
-
SK Racing
Ja som skrivits innan, korta körsträckor är en trolig orsak, en annan är att troligen så kan ju vevhusventilationen vara nedsatt, då kan det bli lite kladd i motorn, helt täppt så blåser man ju packboxarna o oljan trycks ut.
Sumering, tar den inget kylvatten så är det knappast några riktiga problem, utan lite kärlek
under huven så ordnar det sig nog fint.
Sumering, tar den inget kylvatten så är det knappast några riktiga problem, utan lite kärlek
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo jag kan bara erfarenhets mässigt med konstatera att detat uteslutande beror på främst korta körsträckor där motorn sällan fått komma upp tillräckligt i temperatur. Har med det sett betydligt värre exempel även med fullt fungerande vevhusventilation detta med till allt för korta körsträckor allternativ toklångt mellan just oljebytena.
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Beror helt på körförhållanden, utetemperaturer osv, men som tex på en Golf III som hade nybytt olja kunde uppbringa liknande omfattning på bara ett par månader och ett par hundra mil med rätt flitig statskörning med just många kortsträckor.
Så är snart sådan "majonäs" ett faktum där under påfyllningslocket, skulle sedan dess vevhusventilation vara ur funktion eller nedsatt torde det bildas betydligt fortare.
Så är snart sådan "majonäs" ett faktum där under påfyllningslocket, skulle sedan dess vevhusventilation vara ur funktion eller nedsatt torde det bildas betydligt fortare.
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Lite "snor" runt kanten på locket kan ju uppstå i otäta motorer om de bara körs korta sträckor, men det där beror på en läcka tippar jag. Hade en annars frisk (14.000+ mil) 2.0-Pinto som plötsligt kokade efter att bara ha satt av nån enstaka kletdroppe i oljelocket under lång tid. Det visade sig vara en knappt synbar spricka i ett av toppens förbränningsrum vid en av hetpunkterna, som bara vidgades vid hård belastning typ backtagning etc.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Jo minns speciellt från forna mektiden i storstockholms området att dessa fenomen var rätt vanligt med mer eller mindre "majonäsigt" under påfyllningslocket.
Men visst är det med en möjlig orsak gällande oljor almänna känslighet och naturligtvis med en motor där tex topplockspackningen är på gång behöver heller inte speciellt många bil för än detta fenomen utspelar sig även där.
Men visst är det med en möjlig orsak gällande oljor almänna känslighet och naturligtvis med en motor där tex topplockspackningen är på gång behöver heller inte speciellt många bil för än detta fenomen utspelar sig även där.
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Tja, jag har faktiskt varit med om att en bil ilsknat iväg till nära kokpunkten för att hela kylet snabbt fyllts upp
med sånt där olje/glykolgucka vid landsvägskörning (ej en Ford, puh...) p g a en spricka från en cylinder ut till kylmanteln som plötsligt avslöjade sig, men det hör nog till extremerna.
Bland mekanikeranekdoter jag hört om tätningstekniker finns en berättelse från sextiotalets Hälsingland om en ca 1948-50 Buick med rak åtta som på en bensinmacksverkstad fick sin hopplöst löpspräckta motor (iofs kylmantelns utsida) tätad med stålull
(inkilad med mejsel och hammare
) och ett tillskott av totalt ca 2 liter Wondarweld Motorsvets som fick osa igenom tills det slutade bubbla ut kladd. Förhoppningen var att den skulle gå max några månader tills man hittat en frisk motor, men sedan lär den ha rullat på så i några år som bruksbil innan bilen skrotades då Bilprovningen infördes. Detta sagt som ett rent apropå - "försök inte göra om detta - scenen utfördes av professionella stuntmän"
.
Bland mekanikeranekdoter jag hört om tätningstekniker finns en berättelse från sextiotalets Hälsingland om en ca 1948-50 Buick med rak åtta som på en bensinmacksverkstad fick sin hopplöst löpspräckta motor (iofs kylmantelns utsida) tätad med stålull
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
SK Racing