Ta bort färg/spackel från plastdelar?
-
CosworthSierra
- Veteran
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Kontakt:
Ta bort färg/spackel från plastdelar?
Jag vet inte om denna tråd passar bäst här, men då får nån moderator flytta tråden.
Har ett problem. Har plastkåpor/skärmar som är spacklade, sprutspacklade och sen lackerade med ett par lager färg/klarlack.
Problemet är hur jag ska gå tillväga för att få bort allt detta, utan att förstöra plasten.
Har någon nåt bra tips?

Har ett problem. Har plastkåpor/skärmar som är spacklade, sprutspacklade och sen lackerade med ett par lager färg/klarlack.
Problemet är hur jag ska gå tillväga för att få bort allt detta, utan att förstöra plasten.
Har någon nåt bra tips?

- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Generellt brukar det enklaste och skonsammaste sättet att ta bort färg från plast vara att pensla på vanlig glykoleterbaserad bromsvätska, förpacka det lufttätt och vänta ett halvt till ett dygn, så ska färgen resa sig - kanske även spacklet, beror på vad det är för sort. Fungerar utmärkt på styrene (ingår i ABS-plast) som inte tar skada av det, men det kan vara bäst att testa en fläck på nåt undanskymt ställe först för att kolla efter reaktion med själva plasten om det är nåt annat material.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument