Kentsnurror XF

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
elakearne

Kentsnurror XF

Inlägg av elakearne »

Från en som bara pysslat med pinto, essex och lite v8...insnöad alltså och tajm för nåt annat
Har kikat runt lite då jag vet NOLL om dessa maskiner :332:, det synes som att kentsnurrorna (xf förstås) från -70 och framåt är rätt pryl till en lätt bil, går tydligen att få ut rätt många riktigt rappa hästar och ändå ha en körbar bålgeting.
Tanken är att eftersom bilen är levererad med kent xf så ska det också fortsättningsvis sitta en sån i maskinrummet, dock med "lite" större volym och mer än dubbla effekten.
Nån här på klubben/forumet som har koll på dessa apparater?

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Mycket hk ur en Kent kostar en del kulor. I och med att OHC passar så fint i Mk3 så är den ett oslagbart alternativ.

Men tala om hur mycket hk du vill ha så ska du får recept på Kent motor.;)
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

elakearne

Inlägg av elakearne »

@Costin
---------
Morsning!
Har som sagt väldans lite kännedom om familjen kent och behöver få
lite "kött på benen".
Tanken är väl att med ett 1600 block, min crossflowtopp från "äggvispen" (nu 58 hk:biglaugh2) och del kul (tokdyrt?) innanmäte, försöka få ut lite drygt 110 pållar.
Nåja, inget är ännu så länge skrivet i sten, tveksamheten växer också en aning då din kommentar antyder att en kenthistoria, jämfört med en pintodito, skulle ge ganska lite "bang for the buck"?!
:kopfkratz

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Det är nog så att kronor per hk är betydligt dyrare om dom kommer ur Kent än ur pinto.

Men 110 hk i en Kent ger en ganska rapp och trevlig motor, men 110 i en pinto är ju inget märkvärdigt alls. Det handlar alltså om karaktären mer än om effekten.

110 hk är inget märkvärdigt, men det kräver en del delar som kostar några kronor samt bearbetnings jobb. Låt säga att du om du har en frisk 1600 och en frisk 1300 (att slakta på kolvar) lägger 15000:- så har du 110 hk i en Kent motor. Pengarna går till topplocks portning (alt färdig topp), grenrör, oljepump, justerbart kamdrev, kamaxelsats, vipparmsbrygge delar, slitdelar såsom kolvringar, lager, packningar samt den viktiga fördelaren. Insug har jag beg, och en Weber 36 DCD hittar du själv.

Till en pinto räcker det med en kamaxelsats, topplocksplaning och hemmaportning för totalt några tusen så har du 130 hk lätt.

Men Kent motorn är betydligt roligare.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Vill man kompromissa kan man bygga en Pinto 1600 GT (satt i Taunus GT så det är ju nästan original att sätta i en Cortina mk 3, det skiljer ju bara några årsmodeller innan de fick Pinto ändå ;)). Varvar så det räcker och jag tippar lite extra fjäsk ger utan vidare 110 hk, OHC-konstruktionen i sig ger ju några gratis hästar som tack för att den slipper motståndet i stötstångstransmissionen :). Kan bli ungefär så billigt som man vill om man har hand med grejorna och tur med var man hittar dem, men urvalet är ju plenty i jämförelse med X-Flow.

Huvudbeståndsdelarna i originalspecifikationen för 2000 OHC GT är så enkla som en vanlig 1600 OHC-botten och ett vanligt 2000 OHC HC*-topplock för att få de större ventilerna helt bolt-on och jag har för mig den t o m hade den vanliga kammen för 99 hk-versionen av 2000 OHC HC* (NEG) med manuell låda (Granada Automat och Transit har en slöare kam). Förgasare var nån av de vanliga Weber 2-portarna typ DGV/DGAV, halsringar 36/36 om jag minns rätt. Har man tur hittar man en med lösa, så man kan byta till 38/40 eller så. Sen var det original extraktorpipa av stål och GT-avgassystem med bättre flöde som i sig ger ett par extra hk (har själv ett sånt, härligt ljud på köpet och inget dyrare än std), hårdare tändspole och vill minnas nån smådetalj till för bättre tändning. Det finns alla originalspecs listade på webben, tror det var nån engelskspråkig sajt. Dessa GT-motorer hade gott rykte om att spetta undan bra och vara körgladare än "storebror" 2000 med bara lite avsaknad av bottenvrid (funkar ju galant utan dragkrok ;)). Prestanda var nästan lika som Taunus 2000 GXL fast med maxeffekt vid högre toppvarv såklart. :lakrits: Som överkurs så går det annars att få bättre flöde ur en 1600-topp med välgjord portning har det sagts, finns plats att gräva ur kanalerna så det blir rätt från början (tror det var David Vizard som kom på det).

Nu är jag inte helt hemma med senare generationen Pinto och hur deras toppar passar mot de äldre bottendelarna osv (tror inte GT-extraktorn passar mot avgassidan iaf), men Sierras 8-ventils insprutartopp ger ju pluggad med förgasare ca 10 extra hästar över förgasartopparna tack vare bättre kanaler redan utan portning sägs det, så kanske går det att plocka ihop prylar för att krama 120 hk ur en 1600 utan att pröjsa skjortan :).

Nån liten Holley-förgasare (glömt vilken) för Mustang 289 ger också extra nöje ur Pinto-motorerna men fordrar bra flås i insuget vid lågfart, så det kanske skulle matcha bra på en vässad 1600. Mycket bra gassvar med dessa när varvet väl kommit upp, minns jag. Annars var nån Holley kallad "Bug Spray" (för trimmade VW-motorer) nåt som ibland användes förr av jänkare som körde Ford Pinto och ville göra 2-litern gladare. Räkna med att få göra en adapterplatta oavsett vilken, i alla fall, men det bör ändå gå att få till billigt jämfört med en prestanda-Weber från hyllan. I nödfall ska vanliga DGV/DGAV räcka att försörja 130 hk, du kanske har nån kvar från nån Essex?

* = Asterixen då... om du inte är så van vid "Pinto" är det lika bra påpeka att HC ska det stå på en högkompad motor, står det LC på grejerna så är grundkompet ca ett halvkilo under (avgasreningslimbo). Förekommer efter -75 lite ojämnt fördelat över åren och jag är osäker på om topplocken har olika förbränningsrum eller om det bara handlar om olika kolvar. Vissa sena Taunus hade bara 82 hk ur 2-litern, 1974-75 2000 GXL och Granada har däremot alltid 99 hk vilket egentligen är 101 ärliga utan gammal svensk avgaskvävning inkopplad.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Det behöver ju inte bli jättedyrt att få till en X-flow ,kolla efter begagnade delar på E-bay UK , 1300kolvar ,1600GT topp , "vass kam " (ingen gat kam utan full race ) Dubbla weber 40 (billiga) och du får en tempramentsfull och vass X-flow för vettiga pengar
Old FORD's can always be faster ......

Skriv svar