Svordomar i Fordkyrkan

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
elakearne

Svordomar i Fordkyrkan & back to Ford

Inlägg av elakearne »

Jag har varit en otrogen hund, en infidel....kört muskelbil från Australien några dagar.

GM i Australien skruvar ju ihop även vänsterstyrda Holden Monaro (Commodore coupé ala 2002-2006), jäkla fina jämfört med jänkarnas lokalt hopskruvade junk.
De rebatchades i USA, förfulades med Pontiacfront och exporterades därifrån som just Pontiac GTO.
Man känner dock ända in i märgen att bilen är överlag bättre byggd och att den har en själ som förfinats i Australien.

Har alltså spenderat en förmögenhet på soppa under några dagar, ångrar inte en sekund då Monaro VXR på drygt 6 liter är bland det roligaste som finns.

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

joo Holden med LT1 rova vore nått :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Menar det... *drool*

Gillar australiensarnas gamla fina tradition av att gå aptokiga med vad som från början var beskedliga européer :D. Synd bara att de också föredrar många dörrar, men där gjorde de ju ett undantag på Omegan de startade med :). Visste inte ens av nån Commodore-märkt bil från de 00-talet, men vad jag läst i Hot Rod Magazine när de började lobba (japp, det var de som satte bollen i rullning :D) för att GM skulle ta över Monaron och trolla om den till Pontiac GTO :whistling: så var det australiensarna som gav sig på att göra coupé av andra generations Omega-karossen.

Btw så plockades den första Holden Monaro ihop på tidigt 70-tal av blandade delar från Opel Commodore A och Chevrolet Nova, det skymtar tydligt i dörrpartiet som tycks vara direkt från Opeln. Ford Cortina 6 (motsv. Cortina MK III, finns info i andra trådar) togs fram av Ford Australia som en direkt motreaktion och så var hästkraftskriget igång där i den storleken också :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

En liten bild kanske ?
Även om det inte är en Ford :-)
/Johan

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Tydligen har de importerats även till EU maskerade till Vauxhall Monaro :) - Wikipedia-sidan om Holden Monaro (BILDER! :D) http://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Monaro berättar om en verklig värsting i begränsad upplaga som tack-och-adjö-modell med eftermonterad kompressor för de som inte tyckte aussiens GM-V8 var vass nog från fabrik:

"Vauxhall offered the Monaro buyer a limited edition prior to discontinuation of the model: the VXR 500. A Harrop supercharger was installed onto the standard GM 6.0 LS2 engine by Vauxhall dealer Greens of Rainham in conjunction with tuning firm Wortec,[24] increasing power to 507 PS (373 kW; 500 bhp) and torque to 677 N·m (500 lbf·ft). In addition to this, a shorter gear linkage was added to enable quicker shifts. The resultant 0 to 62 mph (100 km/h) was 4.8 seconds."

Synd bara att GM tydligen lagt ner produktionen sen några år :(. Tja, jag gissar att det handlar om strategiförändringen som går ut på att skyffla över mycket av Holden till att bli "badge engineering" producerad i Sydkorea, läste för nåt år sedan att planerna var enligt rykte att ersätta Holden Commodore (Omega-baserad) med nån Daewoo (Korea-Cheva ni vet) och det möttes inte med glädje av Holden-fansen förstås. Här är Holdens officiella hemsida, där man kan se de aktuella modellerna, om vi ska svära mera i Ford-kyrkan ;): http://www.holden.com.au/home

Som synes där så har de numera ungefär samma trista utbud av Daewoo-kloner som vi får hit med Chevrolet-lösnäsor på :p. Fast vad jag kan se är möjligen pickupen (Ute) densamma än eftersom de fanns redan 2007 med den designen :), har tydligen sålts i USA som Pontiac G8 också. Gott om filmklipp på YouTube om dessa bilar. Fränt, även om det inte är Ford (borde vi börja prata om Sierra P100 nu för balansens skull? ;)).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

elakearne

Inlägg av elakearne »

Fördelen med dessa två biljättar i Australien är att de samarbetat en hel del under åren som gått, blev en hyfsad fördel för konsumenterna där.
http://www.ford.com.au/cars/new-falcon
Hasse nämnde nåt om pickisar, tyvärr kan jag inte ta med mig Uten:n hem så det får väl nu handla om Sierra P100, Cortina/taunus p-100 är annars långt finare men så dyra idag att man baxnar.

Hade tänkt att plocka hem en 90:ans p100 från Finland men vad säger vårat regelverk om en sån sak?
Jag vet att det är inom EU men de Finska bilarna har samma förgasare å avgasrening (läs motorförstörare) som fanns på ohc:n 1976-87 härhemma innan kissen infördes. Så?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Samarbeten mellan Ford och GM/Holden? Det var som faen :D.

90:a borde väl klara sig genom regelsnåret på att det är en lätt lastbil, eller? Menar, OHC/Pinto överlevde ju de sista åren som bilmotor (sen med LPG-utrustning i isläggningsmaskiner etc) i Transit just för att avgaskraven var lättare för den än för personbilarna. Det var ´96 som lagboken slog igen för detta, om jag minns årtalen rätt. Kanske går det att komma igenom med en eftermonterad kat, men nu gissar jag. Har i alla fall hört av en skrotare att han fick in en Taunus TC 3:a som nån mer miljömedveten än jag eftermonterat på sin kombi, så grejerna går iofs att få ihop.

Btw skulle det vara bara otroligt häftigt med en P100 av den första serien baserad på Cortina mk III :i:, men då får man väl leta vid Kap Horn eller så. Som andra val av omöjligheter röstar jag förstås på värstingversionen av Cortina mk IV-baserad P100 som också den byggdes enbart av Ford South Africa, med Essex 3.0 V6, fyrhjulsdrift och tokhöjt chassi för att komma fram i bushen :cool:. Visste förresten inte att några P100 sålts i Finland, där hittade du nåt nytt till kartläggningen, Peter :).

elakearne

Inlägg av elakearne »

Jodå, de har tidigare samarbetat med växellådor, andra detaljer i drivlinor och lite småprylar, tror dock att det idag är lugnt på den fronten.

Över till våra pickisar nu då-
Dessa verkar ha sålts på väldigt få håll i världen, Hasse nämnde bl.a. nåt åt Afrikahållet och i övrigt hittade man dem endast i Australien (de har fanimej allt kul), Storbritannien och Finland.
Det går att, på hyfsat nära håll, (England Irland) få tag i P-100 baserade på mk3-5 ifall man vill satsa en dusör pengar och kan tänka sig att gasa RHD :eclipsee_ .

Några vänsterstyrda Taunus/Cortina p100 :cool: dyker vid sällsynta tillfällen upp på den finska sajten http://www.nettiauto.com/ men är då ruggigt dyra, nöjer man sig En sierrapickis från runt 1990 (give or take) i hyfsat skick så är dock priserna betydligt humanare :twocents:.
Ehrm, kanske inte riktigt sååå humana men se själva gott folk, f.n. finns 12 st till salu i Finland och ibland kan man göra en bra :deal: .

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Riktigt intressant detta, jag provade slå en sökning på P100 och det dök upp ett helt knippe Sierra-baserade pickisar i varierande skick och pris mellan ca 500-1000 Euro, det måste "i all tysthet" ha sålts rätt många i Finland :). Hmmm, kanske tur man är arbetslös annars stod det väl en sån på gården rätt vad det är, visserligen ingen Taunus- eller Cortina-baserad men rätt tuff ändå :i:.

Mjo, som tidigare beskrivet i andra trådar så har det gjorts rätt många pickups på bas av olika Taunus (P3 = ca 50 st för Sydafrika, P7 = fristående firma byggde en argentinsk pickup med Taunus front/hytt) och Cortina (mk III-IV) som blev de första P100-serierna i Sydafrika, varav mk IV-baserad (Cortina 80) också byggdes i Portugal för EU-marknaderna och sist i Turkiet. Efter Sierra-varianten krymptes konceptet och P100-beteckningen hamnade i Sydafrika på en Fiesta/Courier-baserad pickup, tror den serien byggs än.

Och sidospåret med gemensam utveckling mellan Ford och Holden vore kul att få fram mera om :). Via austral-Ford-fansen trillade jag på att Taunus/Cortina 80 fick framvagnens geometri förbättrad med BMW:s hjälp, vet inte om det började via Ford Australia som väl hade största behovet i de framtunga Cortina 6 men det ska tydligen gälla alla TC av sent utförande.

...Öhhh, vi är ganska OT nu igen, va? :^o :D

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Namn: Joakim E
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Kontakt:

Import av P100

Inlägg av Grey »

Släggmek skrev:Riktigt intressant detta, jag provade slå en sökning på P100 och det dök upp ett helt knippe Sierra-baserade pickisar i varierande skick och pris mellan ca 500-1000 Euro, det måste "i all tysthet" ha sålts rätt många i Finland :). Hmmm, kanske tur man är arbetslös annars stod det väl en sån på gården rätt vad det är, visserligen ingen Taunus- eller Cortina-baserad men rätt tuff ändå :i:.

Mjo, som tidigare beskrivet i andra trådar så har det gjorts rätt många pickups på bas av olika Taunus (P3 = ca 50 st för Sydafrika, P7 = fristående firma byggde en argentinsk pickup med Taunus front/hytt) och Cortina (mk III-IV) som blev de första P100-serierna i Sydafrika, varav mk IV-baserad (Cortina 80) också byggdes i Portugal för EU-marknaderna och sist i Turkiet. Efter Sierra-varianten krymptes konceptet och P100-beteckningen hamnade i Sydafrika på en Fiesta/Courier-baserad pickup, tror den serien byggs än.

Och sidospåret med gemensam utveckling mellan Ford och Holden vore kul att få fram mera om :). Via austral-Ford-fansen trillade jag på att Taunus/Cortina 80 fick framvagnens geometri förbättrad med BMW:s hjälp, vet inte om det började via Ford Australia som väl hade största behovet i de framtunga Cortina 6 men det ska tydligen gälla alla TC av sent utförande.

...Öhhh, vi är ganska OT nu igen, va? :^o :D
För att fortsätta på OT så kan jag summera åt er vad det kostar att ta hem en P100 från Åland, vilket jag precis gjorde. :) Tänkte att fler kanske vill ta in denna underbara kärra.

Fick tag på en P100 -92 som gått ca 14000mil och är helt rostfri, till och med bromsrören är som nya. :) Motorn är en Pinto med lägre kompression (smog motor på amerikanska)med förgasare och inredningen är samma som på Sierra -89, dvs gamla inredningen.

Jag importerade som sagt från åland så jag var tvungen att betala moms på min, men annars bör det vara samma.

Så här är summeringen och det man bör tänka på.

Inköp av bil är grunden till slutsumman. Säg att man betalar 10000kr för en riktigt fin så blir summan:
Bil: 10000 SEK
GLÖM INTE ATT STÄLLA AV BILEN VID KÖP, ANNARS BLIR DET JÄTTEJOBBIGT.
Moms: 2 500 SEK (25%)
Tull: 1 750 SEK (14% på inköp och moms)
Moms och tull måste göras i mariehamn hos tullverket innan man åker tillbaka till Sverige och det går inte att göra på något annat ställe!
Registreringsbesiktning: 1 380 SEK (Bilprovningens pris, boka genom att ringa)
Besiktning: 480 SEK (Lätt lastbil)

Jag valde att montera 6st 1500kg lastöglor för 200kr, vilket inte verkar behövas längre men jag ska ju lasta och då är det ju bra om det man lastat sitter fast.
Samma gäller med skyddsgaller, nya EU regler gäller och då behöver man tydligen inte skyddsgaller mot hytten eller lastöglor.

SUMMA: 16 110 SEK för en bil som kostar 10 000kr i inköp.

Personligen vill jag nog påstå att min P100 drar fruktansvärt mycket soppa, och då är den helt olastad. Vi får se vad som händer framöver men i mitt fall blir det åtminstone insprutning, och eventuellt motorbyte! :)

Tack för ordet.

Bild
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

elakearne

Inlägg av elakearne »

HeY Grey!
Det blir en p-100 så småningom och bränsleförbrukningen är nog ganska lätt att få ned, hade samma problem med min MK5 Cortina en gång i tiden.
Nog om det, skickar ett pm.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Bra importguide, Grey! Belysningen av de möjliga fallgroparna i export/importprocessen är ju väldigt viktigt och inte precis vardagskunskap :thumb:.

...Tusan, nu ökade ju vill-ha-faktorn också :i: (klart, jag fikar egentligen mer efter en 17M P3 i skåputförande *drool*, såg en sån annonseras på finska fastlandet i våras fast jag anar det skulle krångla mer att genomföra) - tror jag får börja spela på trav eller nåt :p. Men detta är ju vettiga pengar även efter de statliga påslagen för en högintressant udda-Ford med högt bruksvärde. Klart intressant :). Ska man göra slag i saken bör man nog ta upp motorfrågan med SBP först, men det bör rimligen inte stöta på några större hinder att byta till en motsvarande högkompad motor med lägre bränsleförbrukning och bättre motorstyrning (iofs har jag hört om ganska skruvade diskussioner :Odd: med paragrafryttare fast inte när det gällt Fordar). En DOHC-motor med insprutning borde väl undanröja argument om utsläppsfrågor, men säkert kan någon annan här utreda den saken bättre än jag.

Kom att tänka på - P100:n har nog samma "Pinto" som Transit, då handlar det mest om lågkompkolvar och Granada Automats slöa kamaxel. Har för mig att det är i övrigt i allt väsentligt samma som vanliga Sierra-motorn annars, det borde gå rätt bra att få rätsida på knotan även utan motorbyte.

Skriv svar