Vxllåd & gamla forddelar

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
elakearne

Vxllåd & gamla forddelar

Inlägg av elakearne »

Ja hur var det nu med fords t-9, passar den även på tvåliterssexan (som enligt envisa rykten har en något mindre koppling):confused: )?
Tror att Släggmek kan ha nåt/några bra tips där :woohoo: ?!

Delar som lär bli över (gxl coupe 71-72)
Exteriört: Nya framskärmar.
Beg. motorhuv, skuff, dörrar, rutror, lister, grillar, emblem, lysen m.m.

Övrigt:
Hjullager, kardan, motordetaljer (?), plus fan och hans moster...

Mycket "under skalet" passar även på engelska syskonet från 71 och uppåt, finns det intresse för sånt här på forumet :513:?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går att använda typ 9 från 2.8 (Cologne V6 alltså, även 2.3 och 2.4/2.9 om du letar utomlands) på 2.0 V6.

Det sitter lilla kopplingen på 2.0 så enklast är ju att uppgradera till 2.8 svänghjul och koppling.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Namn: Tomas Englund
Kör: ford scorpio/sierra

Inlägg av GNADA75 »

jahapp framskärmarna är hög intressanta om dom är till taunus gxl mvh Tomas

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Jag är intresserad av svarta inredningsdelar som passar i en Mk3. Ska ju passa vissa Taunus delar i Mk3, men jag har inte koll på vilka.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

elakearne skrev:Ja hur var det nu med fords t-9, passar den även på tvåliterssexan (som enligt envisa rykten har en något mindre koppling):confused: )?
Tror att Släggmek kan ha nåt/några bra tips där :woohoo: ?!
Tackar för tilltron till mina Taunus-Cortina-kunskaper :D, det finns nog ändå någon nånstans som kan mera. Nu hann ju Gustaf ge ett bra svar och det var bra det för V6:orna har jag mest bara teoretisk koll på, men generellt är iaf regeln att från mitten på 60-talet är det samma bultdelning på alla bakhjulsdrivna Europa-Fordars växellådor fram tills övergången till Duratec (till dessa krävs adapterplatta). Det ska alltså gå att skifta lådor ganska fritt mellan bilarna när ingående splines matchar. Dock varierar placeringen av startmotorn mellan en del motortyper (har för mig även höger- eller vänsterstyrt avgör) så man måste kolla först av allt att transkåpan har urtag/fäste för startmotorn på rätt ställe. Detta berör mest de olika V6:orna vad jag minns.

Apropå delar till Taunus GXL, har du främre blinkersglas? Bägge sidor är intressant men särskilt förarsidans. Och ja, du kan nog få avsättning för det mesta av Taunus-delarna via forumet tror jag :), ett bättre år skulle jag själv gärna budat på t ex de där framskärmarna Tomas ställt sig före i kön till ;). Jag ställer mig gärna på tur ifall det inte blir affär. Skulle du trilla på ytterligare en skärm till förarsidan kan annars det vara av intresse, ny eller beg spelar mindre roll bara skicket är hyfsat (smått att laga är helt okay).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

elakearne

Inlägg av elakearne »

Tack för de (som vanligt) matnyttiga tipsen Hasse å Gustaf, nu över till min lokala Skrotnisse.
Framskärmar finnes tre nya, en ligger i en gammal gul taunus L från 1974 och resten sitter på gxl:en
Detaljerad inventering har dessvärre ännu inte blivit av då inredning, blinkers, lyktor + alla andra smådetaljer ligger instuvade i gxl.ens coupè.

Bilen är dock komplett (påbörjad renovering), det enda jag snytit åt mig är framvagnen och ingen mer än undertecknad + personalen på skroten vet att den finns där.

elakearne

Inlägg av elakearne »

mr Costin skrev:Jag är intresserad av svarta inredningsdelar som passar i en Mk3. Ska ju passa vissa Taunus delar i Mk3, men jag har inte koll på vilka.
Hur ser t.ex. dina dörr/bakre klädslar ut då ?
Ifall de är hela och det bara är den bruna färgen som stör så finns det matt vinylfärg av det mindre miljövänliga slaget, gör det rätt så blir det som orginal och håller länge.
Gxl:ens dörrsidor passar men har dessvärre högtalarhål, bakre sidoklädslarna kan dock bli ett problem p.g.a. taunusens "rakare" karosslinje under sidorutan.
I det sistnämnda fallet är nog ett par klädslar från en sedanmodell att föredra, passar inte perfekt just vid sidorutan men är betydligt lättare att snygga till.

elakearne

Inlägg av elakearne »

GNADA75 skrev:jahapp framskärmarna är hög intressanta om dom är till taunus gxl mvh Tomas
Hejs!
Jodå, skärmar finns hos min lokala Skrotnisse, gxl eller L har ingen betydelse då det sitter likadana skärmar på alla från 1971 fram tills dess att de bytte kaross...

Skriv svar