Besikta med skivor bak

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
siversson
Veteran
Namn: siversson
Kör: .

Besikta med skivor bak

Inlägg av siversson »

Har en p100 90a som jag har Volvo bakaxel på med skivor och ok med handbroms i kommer besiktningen godkänna detta? Vet inte va dom kollar vid reggbes för de antar jag att man måste göra för man kan ju inte montera vad som helst.
Blev lite fundersam pga att det är en pickup med last ventil och trummor har aldrig sett en pickup med skivor bak

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

De bästa är nog å se så dum ut du kan å fråga dumma frågor ifall dom ifrågasätter dina skivor bak:)
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

siversson
Veteran

Inlägg av siversson »

Ja är ju inte farligt att prova men tänkte ifall någon vet om de går innan jag renoverar axeln så ja inte gör de i onödan

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Egentligen är det reg på en sån grej. Dock så är ju inte P100 så speciellt vanliga så det är nog inte många som vet vad det är för bromsar bak.. Kan alltså gå hur som helst.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Du skriver att du ska registreringsbesiktiga, varför, vad har du gjort för ändring?

Vet bara det att om bromskraften bak blir större än fram och besiktningsmannen är lite vaken och lägger märke till det så kanske han börjar kolla vad det beror på. Då är det ganska kört.
Så du bör ha koll på hur bromskraftfördelningen är, och är den inte bra så bör du åtgärda det innan besiktningen.

Hade detta problem på en bil en gång där jag just hade bytt bakaxel, och det som skiljde på axlarna var större trumbromsar på den nya axeln. Det blev anmärkning på att bromsen tog mer bak än fram, jag löste det med att byta frambromsarna till de som kom från samma bil som den nya bakaxeln. Då blev det bra.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

siversson
Veteran

Inlägg av siversson »

Jag har bytt bak axel från Ford orginal med trumbroms till Volvo axel med skivor med hanbroms i oket å det lär dom ju märka tycker ja men får proa att besikta

Ja de har du rätt i får ju inte ta mer bak än fram

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jag säger med som före detta bilprovare att det är ungefär 50/50 chans på att företaget går igenom.
Där det som sagt mest hänger på hur vaken den teknikern är, kan gå kan gå mindre bra...

siversson
Veteran

Inlägg av siversson »

Okej men går det inte då kan man väl reggbesikta den och få igenom den så istället för det skall väl inte vara några problem? har ju inte gjort nått stort modifikation är bara axeln och bromsar som är bytt upphängning och dämpare är orginal

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Problemet är att ska du regbesikta för bara bytt bakaxel med bromsar så blir det ändrat fordon, och då krävs ett bromsprov som kostar massor av pengar. Har du kvar original frambromsar och huvudcylnder är risken också stor att bromskraftfördelningen blir fel, skivor brukar behöva mer tryck än trummor så risken är stor att bakbromsarna hjälper till för lite nu.

Det är alltid lite klurigt att blanda delar från olika bromssystem, oftast får man prova lite olika lösningar. Kör med G-mätare (app i din telefon till exempel), kan du inte nå mnst cirka 0,7-0,8 G är bromsarna inte som de ska.

Gustag
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Namn: Joakim E
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Kontakt:

Inlägg av Grey »

Jag är inne på samma sak men som sagt, P100an är ju inte direkt vanlig och den kan ju lika gärna haft skivor. ;)
Jag tänkte dock sätta dit lite kralligare grejjer och har även tänkt att byta bromsar fram. 285mm vanliga skivor bak och 280mm ventilerade skivor fram. Bromscylindern byter jag till Scorpio Cosworth så det borde ju matcha de större bromsarna.
Om man nu får för mycket bromsverkan bak så är det väl bara att man sätter dit en reduceringsventil och minskar bromsverkan bak?
tex. http://rallyshop.se/produkt/Wilwood-Reduceringsventil
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Reduceringsventilen kan räcka men den kan ändå bara justera en del, man måste ha hyfsad balans i systemet från början. Men plockar du hela systemet från Scorpio 24v eller motsvarande så bör det fungera rätt okej.

Gustaf

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

therealpinto skrev:Reduceringsventilen kan räcka men den kan ändå bara justera en del, man måste ha hyfsad balans i systemet från början. Men plockar du hela systemet från Scorpio 24v eller motsvarande så bör det fungera rätt okej.

Gustaf
Tanken är ju att regga om den framöver med en BOA, så bromssystemet och drivlinan måste ju ändå uppgraderas.

Nu lånar jag tråden lite men jag tror siversson också kan vara intresserad av denna frågan.

Är det någon som vet vad det är för regler som gäller om man reggar om en "lätt lastbil" som en P100 är?
Kan jag ens regga om den som ombyggt fordon och i så fall vill jag ju inte att den ska bli omreggad som personbil utan som "lätt lastbil" med möjligheten att lasta 1060kg på flaket som den har idag.
// Grey
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är inga problem att regga lätt lastbil som ombyggt (eller amatörbyggt för den delen) fordon. Samma regler som för personbil.

Lastvikten beror ju dock på vad du får för tjänstevikt, höjer du tjänstevikten för att klara högre effekt brukar lastvikten minska eftersom man normalt sett inte höjer totalvikten. Ska man höja totalvikt, kan det behöva motiveras med kraftigare axel/axlar, bromsar och i vissa fall andra förstärkningar.

Gustaf

Användarvisningsbild
Grey
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Grey »

therealpinto skrev:Det är inga problem att regga lätt lastbil som ombyggt (eller amatörbyggt för den delen) fordon. Samma regler som för personbil.

Lastvikten beror ju dock på vad du får för tjänstevikt, höjer du tjänstevikten för att klara högre effekt brukar lastvikten minska eftersom man normalt sett inte höjer totalvikten. Ska man höja totalvikt, kan det behöva motiveras med kraftigare axel/axlar, bromsar och i vissa fall andra förstärkningar.

Gustaf
Snabb följdfråga. Går det att höja lastvikten?

I mitt fall så kommer jag att uppgradera till en 8.8" Explorer axel vilket nog skulle kunna anses som den kraftigaste av Fords moderna axlar. Bromsarna kommer på köpet. Möjligtvis behövs det kanske andra förstärkningar men personligen har jag aldrig sett så kralliga balkar på någon pickup, någonsin. :)
Kanske finns anledning varför man får lasta 1060kg på flaket.
// Grey

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns inget som teoretiskt hindrar att man i samband med en ombyggnad höjer totalvikten. En Exploreraxel är ett bra steg men kanske behöver man fundera på andra förstärkningar också. Det får man bedöma beroende på hur bilen är konstruerad.

/Gustaf

Skriv svar