smalbandslambda
-
CosworthSierra
- Veteran
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Kontakt:
smalbandslambda
Det här med smalband/bredbandslambda...
Har en smalbandsmätare från Auto Meter som visar kurvan från "lean - stoich - rich" när man kör. Vid tomgång ligger värdet på lean och ju mer jag trampar desto högre går kurvan. Vid fullgas skjuter den i höjden och visar "rich", innebärande att blandningen fetar på och ger vad bränsle som behövs misstänker jag (?)
Varför skulle detta vara sämre än en bredbandslambda om man inte ska mappa och grejor? Jag vill mest försäkra mig om att bilen får sås tillräckligt vid fullgas tex.
Ska man köpa en bredband eller man kan använda sig av denna och ändå vara på säkra sidan?
Har en smalbandsmätare från Auto Meter som visar kurvan från "lean - stoich - rich" när man kör. Vid tomgång ligger värdet på lean och ju mer jag trampar desto högre går kurvan. Vid fullgas skjuter den i höjden och visar "rich", innebärande att blandningen fetar på och ger vad bränsle som behövs misstänker jag (?)
Varför skulle detta vara sämre än en bredbandslambda om man inte ska mappa och grejor? Jag vill mest försäkra mig om att bilen får sås tillräckligt vid fullgas tex.
Ska man köpa en bredband eller man kan använda sig av denna och ändå vara på säkra sidan?
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Ist för att "Japp, den går fett." så får man fram ett värde så man vet hur fett den går. Vid fullgas så är ett optimalt Lambda 0,82 och det kan man inte se med en smalbandare.
Skulle ge en rekommendation att bara koppla upp en bredbandare och nån fullgasrepa och se vad den hamnar på för att vara på säkra sidan.
Mvh Jonas
Skulle ge en rekommendation att bara koppla upp en bredbandare och nån fullgasrepa och se vad den hamnar på för att vara på säkra sidan.
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Limpdjur
- Veteran
- Namn: Johan Lindberg
- Kör: Sierra turbo -88
Den slår om så snabbt mellan fett och snålt så du inte vet hur snålt eller fett du åker.
kollar du på den här grafen

så ser du att redan vid lambda 0.95(afr 14) så slår det om till fullt utslag fett då har du ingen aning om du smälter kolvar eller sotar ner stötfångaren totalt... men för att snygga till låglast funkar den bra. Så köp en innovate mtx-l det är så otroligt prisvärt oväderligt instrument så att du kan inte motivera att inte ha en om du skall åka minsta trimmad bil, skulle definitivt inte stoppa i ett "330 kit" med gamla delar utan att ha en bredbandslambda.
kollar du på den här grafen

så ser du att redan vid lambda 0.95(afr 14) så slår det om till fullt utslag fett då har du ingen aning om du smälter kolvar eller sotar ner stötfångaren totalt... men för att snygga till låglast funkar den bra. Så köp en innovate mtx-l det är så otroligt prisvärt oväderligt instrument så att du kan inte motivera att inte ha en om du skall åka minsta trimmad bil, skulle definitivt inte stoppa i ett "330 kit" med gamla delar utan att ha en bredbandslambda.
Johan Lindberg
http://www.garaget.org/?car=85645
http://www.garaget.org/?car=85645
- Grey
- Veteran
- Namn: Joakim E
- Kör: Ford Falcon G6E Turbo
- Kontakt:
Smalbandslambda är dessutom väldigt långsam på förändringar jämfört med en bredbandslambda, det är bland annat därför man inte kan mappa korrekt med en smalbandare.
Till och med en bredbandslambda av sämre kvalité kan vara för långsam när det blir snabba skillnader mellan snålt, lagom och fett.
Till och med en bredbandslambda av sämre kvalité kan vara för långsam när det blir snabba skillnader mellan snålt, lagom och fett.
// Grey
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81
http://www.racemovie.se
Några Fordar på min gård:
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81
- Marcus L
- Veteran
- Namn: Marcus Lindström
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 375
Smallbanden säger ju inte hur fett eller magert den går, utan bara att den går magert eller fett som du säger, men för en mer exakt afr så behöver man köra med en bredbands lamda för att kunna ställa detta exakt. Edit såg att någon svarat samma..
Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92
Focus 1,0 -18
Focus 1,0 -18