Jättedum fråga om tankning
-
ekonomen
- Nybörjare
- Namn: Lasse P
- Kör: focus
Jättedum fråga om tankning
Jag har hyrt en Focus, 2013 årsmodell, men fick ingen instruktionsbok. Jag vill tanka bilen. Vid påfyllningsventilen sitter en dekal som visas nedan. Öppningen verkar vara spärrad med spjäll som sitter fast där.
Vad säger dekalen egentligen: "two clicks max", "10 sec" och hur gör man för att tanka ?
Vad säger dekalen egentligen: "two clicks max", "10 sec" och hur gör man för att tanka ?
- Bilagor
-
-
Linkan_Sweden
- Nybörjare
- Namn: Mr Lindkvist
- Kör: Chrysler 300C
Du skall naturligtvis tanka rätt bränsle också. Kontakta din uthyrare om du är osäker. Om det är en spärr i bränslepåfyllningen kan det vara för att förhindra feltankning med motorskada som följd. Vet att vissa dieselbilar har en spärr för att det skall vara omöjligt att stoppa ned ett bensinmunstycke på macken. Det skiljer lite i dimension på bensin- och dieselpumparnas munstycken på macken.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
precis mitt tipsekonomen skrev:Tackar.
Det är dieselbil, det står på en bricka med registreringsnummer som sitter med bilnyckeln, men jag har även kollat i bilregistret. Tyckte att det kunde stå i hyresavtalet, men icke.
OK, så dieselmunstycket kommer att öppna spärren? Tryckte lite med fingret men den ger sig inte.