Jättedum fråga om tankning

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
ekonomen
Nybörjare
Namn: Lasse P
Kör: focus

Jättedum fråga om tankning

Inlägg av ekonomen »

Jag har hyrt en Focus, 2013 årsmodell, men fick ingen instruktionsbok. Jag vill tanka bilen. Vid påfyllningsventilen sitter en dekal som visas nedan. Öppningen verkar vara spärrad med spjäll som sitter fast där.

Vad säger dekalen egentligen: "two clicks max", "10 sec" och hur gör man för att tanka ?
Bilagor
DSC_0065.jpg

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Den säger att när pumpen slår ifrån (handtaget klickar), så skall du max göra detta två gånger för att inte överfylla. Sedan bör man vänta 10 sekunder innan man drar ur slangen för att bränslet skall hinna rinna ner i tanken. Så har jag tolkat det i alla fall...

Linkan_Sweden
Nybörjare
Namn: Mr Lindkvist
Kör: Chrysler 300C

Inlägg av Linkan_Sweden »

Du skall naturligtvis tanka rätt bränsle också. Kontakta din uthyrare om du är osäker. Om det är en spärr i bränslepåfyllningen kan det vara för att förhindra feltankning med motorskada som följd. Vet att vissa dieselbilar har en spärr för att det skall vara omöjligt att stoppa ned ett bensinmunstycke på macken. Det skiljer lite i dimension på bensin- och dieselpumparnas munstycken på macken.

ekonomen
Nybörjare
Namn: Lasse P
Kör: focus

Inlägg av ekonomen »

Tackar.

Det är dieselbil, det står på en bricka med registreringsnummer som sitter med bilnyckeln, men jag har även kollat i bilregistret. Tyckte att det kunde stå i hyresavtalet, men icke.

OK, så dieselmunstycket kommer att öppna spärren? Tryckte lite med fingret men den ger sig inte.

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Namn: Fredrik Wolf
Kör: Skoda Octavia 1,8TSI
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inlägg av -FW- »

Den ger med sig när du sätter i munstycket. När det är helt inne ska du släppa ner hela handtaget så det vilar på kanten. Sen är det bara att tanka. :)

Sent from my LT25i using Tapatalk

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

ekonomen skrev:Tackar.

Det är dieselbil, det står på en bricka med registreringsnummer som sitter med bilnyckeln, men jag har även kollat i bilregistret. Tyckte att det kunde stå i hyresavtalet, men icke.

OK, så dieselmunstycket kommer att öppna spärren? Tryckte lite med fingret men den ger sig inte.
precis mitt tips ;) biluthyrare brukar skriva på nyckelringen vilket bränsle det är,, och ha klisterlappar i bilen ENDÅ tankas det tydligen fel ibland

Skriv svar