Söker fd ägare till 2st Ford Consul/Granada

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

Söker fd ägare till 2st Ford Consul/Granada

Inlägg av Holma »

Långskott men värt ett försök...

Den första var en kopparmetallic Granada 3000GXL kombi 73a regnr FXZ317, byttes in hos Borensbergs bilaktiebolag i april -76. Återförsäljare för brittiska leyland, byttes in till förmån av en Range Rover.
Den andra var en blå Consul 2000 kombi, i övrigt vet jag inte mycket om den. Regnr GZN499. Sista kända ägarbyte 89 07 21.

Båda bilarna är avregistrerade, men jag undrar ändå vad som hänt sen "sist"...

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Inlägg av JPStromberg »

Hej Fredrik,
Du kan söka lite mer uppgifter i riksarkivet och beställa hem utdrag mot
en viss ersättning (så klart).

http://riksarkivet.se/bestall-uppgifter

Jan-Peter

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Hej!

Ska prova att beställa därifrån, fast jag får bara träff på FXZ317 så dom får jobba lite för den andra. :)
Kanske har att göra med att FXZ317 är en saab -94 idag och det registret sträcker sig til 94. GZN499 är en mazda -12 idag. Kan ju varit en bil mellan consulen och mazdan med det regnumret som hindrar en träff...

Fast om någon känner igen registreringsnumren och har ägt bilen/bilarna vore roligare :)

(Editerade firmanamnet i första inlägget, orten stämde däremot)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

tänk om man kunde bevara,, men går ju ej att bevara alla,, :(

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

När jag tänker på alla hyfsade objekt för en spottstyver som jag måst gå förbi p g a platsbrist... :banghead: T ex en gång nån en jordbrukstomt med runt 15 bilar varav fyra eller fem Granada mk 1 och en Taunus Transit pickup, allt måste bort kvickt p g a miljöbråk så nästa gång jag var dit var allting borta :(. Det tycks som att inte förrän det knappt finns några kvar av en modell börjar genomsnittshobbyisterna bry sig och då ska det helst vara nyckelfärdigt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Släggmek skrev:När jag tänker på alla hyfsade objekt för en spottstyver som jag måst gå förbi p g a platsbrist... :banghead: T ex en gång nån en jordbrukstomt med runt 15 bilar varav fyra eller fem Granada mk 1 och en Taunus Transit pickup, allt måste bort kvickt p g a miljöbråk så nästa gång jag var dit var allting borta :(. Det tycks som att inte förrän det knappt finns några kvar av en modell börjar genomsnittshobbyisterna bry sig och då ska det helst vara nyckelfärdigt.
tyvärr är det så när det gäller bilhobbyn,, hade tomten vart belamrad med fotbollsmål hade INGEN sagt något,, för det är mer legitimt i alla idioters ögon :(,, vart ledsen när jag läste det där :(

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Ja, sorry att ge så dystra visioner men bilder från hobbyvärlden är ju såna ibland också :sad:. Enbart mina egna minnen kunde fyllt en bok om jag fotograferat allting över drygt fyra decennier av skrotspanande; alla missade objekt, bortglömda trädgårdsbilar och staplar med skrotbilar som kunde lämnat betydligt mer om det funnits entusiastskrotar för europabilar där de kunnat hamna i stället för bland slit-å-släng-prylarna.

Samtidigt finns ju fortfarande hyfsat nog kvar för att räcka runt åt oss som har intresset om man bara får spår på det (apropå det, Jörgen - jag har fortfarande kvar huven och skärmarna från Granada mk II-kombin ifall du har vägarna neröver ;)). Bilden jag fått av att läsa utrikes artiklar, annonser och annat antyder att vi har en guldsits när det gäller bilar från oljekrisepoken jämfört med många andra EU-länder. Mycket finns i dvala i och runt lador och uthus så det kan löna sig att fråga runt bland bekanta hantverkare och skogshuggare om de sett nåt intressant att fråga affär på ute i byarna. Apropå fotbollsmål (och vedtravar för den delen) kontra bilar, senast i veckan läste jag om en förestående miljötalibanraid i mitt län :(. Som förevändning angavs sånt som risk för oljeläckage på gräsmattor - jag kom att tänka på gamla amerikanska atombombs-skrämselfilmer där man gärna passade på att mana folk till att städa sina tomter som om en skrotbil på nåt vis skulle påverka utgången :Odd:.

Själv har jag ofta tänkt att det skulle finnas nåt slags modererad "anslagstavla" för sånt där man kunde posta långtidsaktuella spaningar (och efterlysningar) om byskrotarna som har gott om gammalt och den där sen decennier dumpade sjuttiotalaren i bärskogen som åtminstone har dörrar och huvar kvar, förstås med inlogg för att läsa så att inte fel folk börjar gå in objudna i lador, typ.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

joo sant,, hämtade själv ett ladufynd i helgen,, lite bucklig pga rasat tak :( annars ganska ok,

Bild

Skriv svar