Köpa ac-kompressor online?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Lindeman
Nybörjare
Namn: Nils-Erik L.
Kör: Ford Fokus Mk1 2001, 1,6 kombi.
Medlemsnummer: 674

Köpa ac-kompressor online?

Inlägg av Lindeman »

Måste ta hjälp av kunskapsbanken här på forumet! Hämtade bilen igår på verkstan, dom hade felsökt läckage från ac-kompressorn. Dom rekommenderade byte av kompressor, totalt 16000 kr, varav kompressor 13000. Verkstadskillen sa lite försynt att jag kanske kunde få tag på en billigare kompressor nånstans. Jag blev lite förvånad att en servicekille på en märkesverkstad föreslår att jag skulle köpa reservdelen själv, men på min fråga så bekräftade han att dom kunde sätta dit en sån om jag fick tag på en.

Nu när jag kollar på olika onlineställen så ligger ju kompressorerna på under 4000 kr på de flesta! Min fråga är ju då vad det är för nån skillnad, om någon, som motiverar en så stor prisskillnad. Är ju 70-80 % rabatt plus att man får 10% rabatt på första köpet på vissa ställen!
Varför!

Vore annat om det skilde bara ett par tusingar, men 10000! Är kompressorerna man köper online inte kompletta, så det tillkommer en massa saker eller kan det vara så stor kvalitetsskillnad att man "får tillbaka" den extra kostnaden över tid.
Bilen i sig är visserligen gammal, men fin i sig och värd att lägga lite pengar på, men hellre 8000kr än 18000kr!

Har googlat en massa, men hittar bara uppgifter och åsikter på nya och begagnade kompressorer, så hoppas få hjälp med kloka råd av er.

volvov70n
Veteran
Namn: toni t
Kör: volvo
ford
Medlemsnummer: 672

Re: Köpa ac-kompressor online?

Inlägg av volvov70n »

skulle säga det är samma grejer i annan förpackning...dom svenska reservdelarna överlag 2-3 ggr dyrare och kanske mer mot tyskland tex.

ska man köpa själv då lika bra köpa kvalitetsmärke.

Skriv svar