verktygshjälp vid bromsoket!
-
assassin79
verktygshjälp vid bromsoket!
Hej Har en ford focus 1.6l -99a som jag försökt byta bromsskivor på men eftersom man ligger på backen och har orginaldomkraften när jag ska byta grejer så ser jag inte vad det är för nyckel jag behöver för att tabort bromsoket , någon som kan hjälpa mig med detta vore väldigt tacksamt ..
Är det torax vilken storlek eller sexkantnyckel ??
har sökt överallt efter information om detta men står ingenstans. och om det är nått jag bör tänka på när jag ska byta bromsarna ??
Mvh Jarno
Är det torax vilken storlek eller sexkantnyckel ??
har sökt överallt efter information om detta men står ingenstans. och om det är nått jag bör tänka på när jag ska byta bromsarna ??
Mvh Jarno
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Precis denna originaldomkraft är hur konstigt det än kan låta är inte gjord för att användas för flitigt med,, så skaffa iaf att börja med en gärna garagedomkraft där även den enklaste duger gott för dessa ändamål.
Sedan för att få bort bromsoket sitter det ett par vanliga insexskruvar bakom vardera plastskydd nertill som upptill, minns dock ej storleken (men kring 8-10mm) men skaffa där gärna en sådan nyckelsats så är det inga problem.
Vidare sitter själva bromsoks hållaren fast med vardera två sexkants skruvar på runt 19 mm och även där är det värt med en hylsnyckelsats så bör du komma en bra bit på väg med bromsskive bytet.
Sedan för att få bort bromsoket sitter det ett par vanliga insexskruvar bakom vardera plastskydd nertill som upptill, minns dock ej storleken (men kring 8-10mm) men skaffa där gärna en sådan nyckelsats så är det inga problem.
Vidare sitter själva bromsoks hållaren fast med vardera två sexkants skruvar på runt 19 mm och även där är det värt med en hylsnyckelsats så bör du komma en bra bit på väg med bromsskive bytet.
- motorcraft
- Veteran
- Namn: Jörgen Jacobsson
- Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
- Medlemsnummer: 25