Hjälp! bilen laddar inte...

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Faija_65
Erfaren
Namn: Christer K
Kör: Scorpio

Inlägg av Faija_65 »

Top_Jimmy skrev:Ett enkelt knep för att kolla om generatorn laddar som den ska, alltså "underhållsladdar" så det räcker till motorn och lampor med mera, (nu räknar jag inte in baslåda, discoboll och sånt hokuspokus) är att under tomgångskörning koppla från pluskabeln från batteriet. Motorn och bilens övriga orginalelsystem ska kunna drivas av enbart generatorspänningen.
Ingen bra ide alls på en växelströmmare :Odd:
Stor risk att du pajar dioderna i generatorn om du gör det !!!

astra2

Dödssynd

Inlägg av astra2 »

Hej! Håller med Faija_65 Man får aldrig koppla ifrån batteriet när motorn går!!! Detta står i alla läroböcker om bilel. Det skapas spänningstoppar som även kan knäcka övrig elektronik tex styrbox. Det är detta som förklarar att vissa generatorer går sönder en efter en, när de byts. Orsaken är då ofta glapp i batterikablarna.

Haas

Inlägg av Haas »

Kanske är så att man ska kolla efter något annat än själva laddningen...
Såg idag att de finns en lös kabel.
Har tyvärr ingen bild i dagsläget,men ska försöka förklara. :)

Är en fyrkantig kabelsko som de ser ut som typ ett minus och ett plus i,alltså kontaktytan ser ut så,och den låg vid luftburken och går in i en liten kabelstam strax till höger under motorn (om man står framifrån) för att sedan gå upp i torpedväggen..kanske nåt med strömmen å göra?? ser ut som någon kabel i stammen komme ifrån blocket...
haha...oj! ska vi se om någon kan gissa va de är för kabel :p

Top_Jimmy
Erfaren
Namn: Christian Pihlgren
Kör: Ford Sierra Xr4i 1984, Ford Sierra 2,0 1987 (rallybil Grp E), Opel Rekord Deluxe 2.0 1964, Volvo 940 Herrgårdsvagn 1997.

Inlägg av Top_Jimmy »

astra2 skrev:Hej! Håller med Faija_65 Man får aldrig koppla ifrån batteriet när motorn går!!! Detta står i alla läroböcker om bilel. Det skapas spänningstoppar som även kan knäcka övrig elektronik tex styrbox. Det är detta som förklarar att vissa generatorer går sönder en efter en, när de byts. Orsaken är då ofta glapp i batterikablarna.
Okej, då tar jag tillbaka det påståendet. Det är något jag lärt mig av andra nere i garaget och även ett knep som jag själv använt mig av en del och dragit nytta av. Nu saknar ju visserligen mina bilar styrboxar och annan modernare elektronik, (jag kör förgasare) :) Som sagt, lyssna inte på mig igen. Jag skäms... Men det är väl det som är fördelen med ett forum som detta antar jag, att det alltid finns folk som vet bättre. :)

Skriv svar