laddningsproblem??

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
enbacken_4

laddningsproblem??

Inlägg av enbacken_4 »

Min bil vill inte ladda som den ska, det är en ford scorpio -87
Det är inget fel på generatorn eller batteriet. Jordningen är det inget fel på heller. När vi har kollat har den laddat som den ska ändå blir jag utan ström. det är inget som ligger på heller utan jag blir utan ström även när jag kör.
Jag håller på att bli totalt gråhårig på denna bil, är det någon som känner igen problemet, det börjar bli jobbigt att köra utan lysen och fläkt.

Användarvisningsbild
rejvscorpio
Veteran
Namn: Krille Ranta
Kör: Supra
Kontakt:

Inlägg av rejvscorpio »

Om du blir utan ström när du kör så är det garanterat laddreläet, det absolut vanligaste felen som brukar vara.

Den sitter fast med 2st skruvar bakom generatorn, en ny hittar du på OK för hundralappen.

enbacken_4

Inlägg av enbacken_4 »

den laddar som den ska på tomgång men inte när jag belastar den med strömkällor, det är inte relät. det är ett inbygt laddningsrelät i de här och vi har provat två generatorer och inget funkar.

Användarvisningsbild
rejvscorpio
Veteran
Namn: Krille Ranta
Kör: Supra
Kontakt:

Inlägg av rejvscorpio »

enbacken_4 skrev:den laddar som den ska på tomgång men inte när jag belastar den med strömkällor, det är inte relät. det är ett inbygt laddningsrelät i de här och vi har provat två generatorer och inget funkar.

Alla scorpio har ett laddrelä, även kallat laddningsregulator som sitter bakom generatorn.

I övrigt gissar jag på kabelbrott, eftersom den dör när du belastar så blir det överansträngt.

pinto_power

Inlägg av pinto_power »

spänn upp remmarna mer det är vanligt fel på scorpio. kör bilen och känn om remskivan på generatorn blir varm men tänk att den kan bli mycket varm så det sker på egen risk

enbacken_4

Inlägg av enbacken_4 »

den slirar inte på remmarna.
ska kolla om det är kortslutning till laddningslampan eller brott på vägen dit, hörde att det kunde vara det.

pinto_power

Inlägg av pinto_power »

hur mycket volt och amp laddar det på tomgång? och hur mycket när du belastar den?? laddar den när du startar bilen så är det inge fel på lampan om den lyser när du har på bara tändningen
sen så hörs det inte alltid när dom slirar på remen

enbacken_4

Inlägg av enbacken_4 »

ska kolla imorgon, e allmänt less just nu på bilen:mad:

Användarvisningsbild
gcomm1
Veteran
Namn: Johan Nylander
Kör: Mondeo 1.8 td
Kontakt:

Inlägg av gcomm1 »

hade liknande fel på min mondeo.. och då var det likriktaren i generatorn som hade gått åt pipan... tog ca en månad innan batteriet var slut.. laddlampan lyste inte.. (bara vid tändning)
Property protected by Pitbull with aids

Användarvisningsbild
patito
Veteran
Namn: Patricio Vidal Y
Kör: Ford Sierra 2.0i Mk1 -87

Inlägg av patito »

byt laddregulator, gjorde susen på min sierra som jag hade samma problem med i ca ett år, och ja sierra o scorpio har samma generatorer, bosch med deras ol' school regulator. jag köpte min på biltema och matar på med 14,1 volt nu på tomgång mot ca 13,1 innan. har klarat sig fint, tips är också att köpa kortare remmar, jag köpte de också på biltema. ;) 5mm kortare än original med samma bredd, de har ju typ alla mått där, och nu kan man alltså spänna remmarna fullt, har inte haft en slirning sen dess, kan köra på vattenpölar och allt utan några problem.

enbacken_4

Inlägg av enbacken_4 »

PROBLEMET LÖST :)

Bytte laddningslampan och upptäckte ett littet brott på kabeln. nu funkar det som det ska igen.:)

Skriv svar