Orsak till kritvita tändstift?
-
Blitzén
- Erfaren
- Namn: Magnus Blitzén
- Kör: Focus RS mk2
Orsak till kritvita tändstift?
Min Rs2000 har börjat att krångla igen. Tog av tändstiften och upptäckte att de är kritvita. Skall ju vara gyllenbruna. Vad kan orsaken till detta vara?
Motorn går inte jämnt och är helt orklös, den rycker inte när man kör, utan det är mer ett konstant bludarande när man gasar och ofta baktänder den när man gasar för mycket. Kommer en stark bränd doft från bilen när man står brevid den på tomgång.
//Magnus
Motorn går inte jämnt och är helt orklös, den rycker inte när man kör, utan det är mer ett konstant bludarande när man gasar och ofta baktänder den när man gasar för mycket. Kommer en stark bränd doft från bilen när man står brevid den på tomgång.
//Magnus
-
SK Racing
Jag är inte kunnig på sprut men jag skulle nog gissa på lambdasonden kan ha sagt upp sig, dina symtom tyder på mager blandning och det är inte bra för motorn så kör så lite som möjligt innan felet är hittat.
Sedan så behöver inte kritvita stift betyda att det är fel, jag har skruvat med lite moderna bilar ibland och det verkar som om dom är mer åt vitt än gyllenbrunt då moderna bilar har en bättre motorstyrning än tex en motor med förgasare eller ett åldrande insprut.
Sedan så behöver inte kritvita stift betyda att det är fel, jag har skruvat med lite moderna bilar ibland och det verkar som om dom är mer åt vitt än gyllenbrunt då moderna bilar har en bättre motorstyrning än tex en motor med förgasare eller ett åldrande insprut.
-
Blitzén
- Erfaren
- Namn: Magnus Blitzén
- Kör: Focus RS mk2
Tidigare har mina stift varit ljusbruna när bilen funkat som den skall. Så jag utgår från det. Har ju två lambdasonder en som går på cyl. 1 och 4, och den andre på cyl. 2 och 3. Att båda skulle haverar samtidigt låter osannoligt men jag får jämföra stiften på cyl. 1,4 och 2,3. för att lokalisera vilken lambda det isåfall skulle vara. Borde det inte hjälpa att dra ut den isåfall? För jag har kört med lambdansomderna ur när bilen funkat, och det blir typ igen skillnad från när dom är i.